واردات تکنولوژی در خلاء ارتباط سیستماتیک بین صنعت و دانشگاه

به گزارش ساری فان، خبرنگاران/خوزستان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با اشاره به نبود ارتباط سیستماتیک بین دانشگاه و صنعت، گفت: در حوزه های مختلف از جمله صنایع نفت، تکنولوژی را از کشورهای دیگر وارد نموده ایم در صورتی که اگر اتصال بین دانشگاه و صنعت برقرار می ِشد، می توانستیم احتیاج صنایع را در دانشگاه های داخلی تامین و علم را بومی سازی کنیم.

واردات تکنولوژی در خلاء ارتباط سیستماتیک بین صنعت و دانشگاه

دکتر علی ظاهرزاده در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به مطرح شده ادغام مجدد آموزش پزشکی در وزارت علوم، اظهار کرد: تفکیک آموزش پزشکی از وزارت علوم به حدود 30 سال پیش بازمی گردد اما در صورت ادغام مجدد این دو، نبود تمرکز بر بهداشت و درمان ممکن است مشکل ساز گردد.

وی اضافه نمود: در این شرایط، امکان اینکه رئیس دانشگاه پزشک نباشد و تخصصی در علوم پزشکی نداشته باشد، زیاد است و در وضعیتی مانند شرایط کنونی که با پاندمی کرونا روبه رو هستیم، ممکن است به مشورت با متخصصین حوزه پزشکی برای اتخاذ تصمیمات احتیاج باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با اشاره به مشکل مشابه در دانشگاه های وزارت علوم و فقدان حلقه اتصال بین سیستم آموزشی و صنعت که اکنون رشته های فنی و مهندسی با آن روبرو هستند، بیان نمود: اتصال بین دو سیستم علمی و صنعتی از مسائلی است که وزارت علوم همواه در پی آن است. در حال حاضر ما در آموزش صنعت به نوعی برای خود کار می کنیم و از طرفی بخش صنعت نیز با وارد کردن تکنولوژی از خارج از کشور برای خود کار می نماید؛ در واقع بین این دو، ارتباط سیستماتیکی وجود ندارد.

وی گفت: صنایع و سازمان ها باید به نوعی دانشگاه ها و مراکز علمی را حلال مسائل خود بدانند زیرا همیشه دیده ایم که اگر پیشرفتی در صنایع صوت گرفته، مربوط به زمانی بوده است که بین دانشگاه و صنایع ارتباط برقرار شده است.

ظاهرزاده با اشاره به رواج وارد کردن تکنولوژی به کشور توضیح داد: در حوزه های مختلف از جمله صنایع نفت، تکنولوژی را از کشورهای دیگر وارد نموده ایم در صورتی که اگر اتصال بین دانشگاه و صنعت برقرار می ِشد، می توانستیم احتیاج صنایع را در دانشگاه های داخلی تامین و علم را بومی سازی کنیم.

وی اضافه نمود: البته این مساله، تنها مشکل وزارت علوم نیست بلکه دو طرفه است زیرا اگر متقاضی وجود نداشته باشد، دانشگاه ها نیز نمی توانند خود را به صنایع تحمیل نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت: احتیاج است که برنامه ریزان در سطح کلان، صنعت را توجیه نمایند تا این ارتباط برقرار گردد. از نظر علمی، دانشگاه ها و اعضای هیات علمی ما چیزی از بقیه کشورها کم ندارند و رزومه پژوهشی دانشگاه ها، نشان دهنده این است که دانشگاه های ما از جهان عقب نیستند اما مهم این است که پژوهش های علمی در خدمت صنعت باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1315

به "واردات تکنولوژی در خلاء ارتباط سیستماتیک بین صنعت و دانشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات تکنولوژی در خلاء ارتباط سیستماتیک بین صنعت و دانشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید