سلامت قلب با سبک زندگی سالم تامین می گردد

به گزارش ساری فان، محققان دریافته اند بهره مندی از سبک زندگی سالم در کنار مصرف داروهای کاهش کلسترول، بیشترین تاثیر را در حفظ سلامت قلب دارند.

سلامت قلب با سبک زندگی سالم تامین می گردد

به گزارش خبرنگاران، در این تحقیقات 61 نشانگر لیپید در نمونه خون 4681 داوطلب سالم و مبتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی مورد تجزیه و تحلیل نهاده شد.

محققان شرایط این نشانگرها را در نمونه خون داوطلبانی که دارای سبک زندگی سالم بودند ارزیابی و نتایج آن را با داوطلبانی که سبک زندگی سالمی ندارند، مقایسه کردند. آنها توانستند 50 نشانگر مرتبط با سبک زندگی سالم را شناسایی نمایند که از بین آن ها 31 نشانگر دارای اثر قابل توجهی بر کاهش بیماری های قلبی دارند.

بر اساس این تحقیقات، رفتارها و سبک زندگی سالم در مجموع به میزان 14 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

سپس محققان با استفاده از فناوری های ژنتیکی توانستند میزان اثرگذاری داروهای کاهش کلسترول را در کنار سبک زندگی سالم بر سلامت داوطلبان ارزیابی نمایند. در نتیجه این تحقیقات معین شد مصرف دارو در کنار سبک زندگی سالم، بیشترین تاثیر را بر حفظ سلامت قلب دارد.

کاهش کلسترول یکی از مهمترین روش های جلوگیری از سخت شدن رگ های خونی است. از طرفی کاهش کلسترول از تشکیل پلاک های خون در رگ ها و انسداد آن جلوگیری می نماید و یک روش موثر برای سلامت سیستم قلب و عروق است.

چند راه حل ساده برای کاهش کلسترول

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

با چند تغییر غذایی ساده می توان به کاهش کلسترول خون یاری کرد:

-مصرف چربی های اشباع را کاهش دهید

گوشت قرمز و لبنیات پرچرب حاوی چربی های اشباع هستند.

چربی های ترانس مصرف نکنید

چربی های ترانس که معمولا به عنوان روغن های هیدروژنه شناخته می شوند، در اغلب کره های مارگارین ، کوکی، شیرینی و کیک وجود دارند.

غذاهای حاوی امگا 3 مصرف کنید

انواع ماهی، خاویار، روغن زیتون، حبوبات، تخم مرغ، ریحان، اسفناج، گردو، میگو، گل کلم، بذرکتان، ماهی آزاد، ساردین، دانه سویا و کلم بروکلی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

مصرف فیبر را افزایش دهید

فیبر محلول جذب کلسترول در خون را کاهش می دهد. ذرت، انواع لوبیا، نخود فرنگی، گندم و فراورده های آن، عدس، گلابی، سیب، بادام، تمشک، گل کلم، آووکادو، آلوی سیاه، انبه، انواع توت، کدوتنبل حاوی فیبر هستند.

روزی دو سیب بخورید

مطالعات جدید محققان دانشگاه ریدینگ در انگلیس نشان می دهد مصرف دو سیب در روز به کاهش کلسترول و احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی یاری می نماید.

هر عدد سیب متوسط، حاوی چهار گرم فیبر و 95 کالری است. این میوه خوشمزه منبع غنی ویتامین C و A و مواد معدنی فسفر، پتاسیم، کلسیم و آهن است.

این میوه سرشار از ترکیبی به نام پلی فنول است. پلی فنول و فیبر موجود در موجود در سیب در کاهش کلسترول کلی و LDL نقش دارند و نشانگرهای مرتبط با سلامت عروق خونی را در بیمارانی که به کلسترول بالا مبتلا هستند، بهبود می بخشند.

فیبر موجود در سیب از تجمع پلاک در شریان ها جلوگیری می نماید و ترکیب فنولی موجود در پوست سیب، مانع از رسوب کلسترول در دیواره رگ ها می گردد.

ورزش منظم و فعالیت بدنی را نباید فراموش کنید

ورزش منجر به افزایش کلسترول خوب (HDL) می گردد. متخصصان ورزش سبک به مدت 30 دقیقه حداقل پنج بار در هفته را ضروری می دانند. پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا، یوگا و ایروبیک از جمله ورزش های توصیه شده هستند.

سیگار را ترک کنید

ترک سیگار یک عامل مهم در کاهش کلسترول خون است. ترک سیگار فشار خون و ضربان قلب، عملکرد ریه و گردش خون را بهبود می بخشد و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

وزن خود را کاهش دهید

حتی یک کیلوگرم وزن اضافی در میزان کلسترول موثر است. با چند تغییر ساده وزن خود را کاهش داده و به تبع آن کلسترول نیز کاهش می یابد. به جای نوشیدنی های شیرین از آب بهره ببرید، غذای سرخ نموده نخورید.

به جای تنقلات مضر، میان وعده های سالم مانند میوه و آجیل بهره ببرید. به جای استفاده از ماشین، مسیرهای کوتاه را پیاده روی کنید. پله را جایگزین آسانسور کنید.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 919

به "سلامت قلب با سبک زندگی سالم تامین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت قلب با سبک زندگی سالم تامین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید