راجع به رژیم گیاهخواری چه میدانید؟

به گزارش ساری فان، گیاه خواری یکی از سبک زندگی های پر طرفدار امروز است. ممکن است عسل و پنیر بخورند و گیاه خوار باشند، یا تخم مرغ بخورند و باز گیاه خوار باشند. خیلی از بیماری ها هستند که وقتی گوشت قرمز و لبنیات نمی خورند به طرز معجزه آسایی درمان می شوند.

راجع به رژیم گیاهخواری چه میدانید؟

گیاهخواران چه میخورند

به طور کلی اصطلاح گیاهخوار به شخصی اطلاق می گردد که از گوشت حیوانات تغذیه نمی کند؛ این هم شامل حیوانات خشکی و هم دریا می گردد. معمولا بیشتر گیاهخواران تخم مرغ و محصولات لبنی (فرآورده های شیر) را می خورند.

افرادی که به هیچ وجه، هیچ گونه پروتئین حیوانی مصرف نمی کنند حتی تخم مرغ، لبنیات یا عسل، وگن (vegan) خوانده می شوند. برخی از افراد خود را گیاهخوار می نامند در حالی که ماهی می خورند.

اگر شما از یک رژیم گیاهخواری پیروی می کنید، این رژیم باید شامل تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد. به هر حال باید مراقب باشید تا تنوع گسترده ای از غذاها در ٰرژیم گیاهخواری شما گنجانده گردد که تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدنتان تامین گردد.

چهار گونه اصلی گیاهخواران شامل

(یک وعده غذایی گیاهی با خرد کردن گیاهان به قطعات کوچک آماده می گردد)
Lacto-vegetarians
آنها محصولات لبنی مصرف می کنند اما تخم مرغ نه. بیشتر آنها عسل نیز می خورند.
Ovo-vegetarians
آنها تخم مرغ می خورند اما لبنیات نمی خورند. بیشتر آنها عسل می خورند.
Lacto-ovovegetarians
آنها هم لبنیات می خورند و هم تخم مرغ. بیشتر آنها عسل هم می خورند.
Vegans
فقط غذاهای رستنی مصرف می کنند (لبنیات، تخم مرغ و عسل در رژیم آنها جایی ندارد).

در این مقاله، گیاهخوار به افرادی اطلاق می گردد که از پروتئین هایی که منشا حیوانی دارد، اجتناب می کنند (حتی غذاهای دریایی نیز نمی خورند)، به استثنای تخم مرغ، لبنیات و عسل و این گیاهخواران در واقع همان Lacto-ovovegetarians هستند.

کم و بیش تمام گروه ها و انجمن های وابسته به گیاهخواران و وگن ها بر این امر اتفاق نظر دارند که اصطلاحی به نام تقریبا گیاهخوار وجود ندارد و این اصطلاح را نمی پذیرند، همان طوری که اصطلاح تقریبا باردار از سوی یک پزشک پذیرفته نیست.

دانشمندان ایتالیایی و ژاپنی گزارش نموده اند که در مقایسه بین افراد گیاهخوار و وگن ها با افرادی که محصولات حیوانی مصرف می کنند، معین شد افراد گیاهخوار و وگن ها به شدت در معرض خطر فقر ویتامین 12B قرار دارند. آنها اثبات کردند که بدن انسان قادر به جذب منشا گیاهی این ویتامین نمی باشد.

تاریخچه ای کوتاه از گیاهخواری

نخستین یافته ها در باب گیاهخواری به قرن ششم پیش از میلاد به هند، یونان و تمدن یونانی در جنوبی ترین نقطه ایتالیا باز می گردد. در تمام موارد یافت شده اساس گیاهخواری به شدت بر پایه این امر پایدار بود که به حیوانات صدمه ای وارد نگردد. در هند این فرایند صلح با حیوانات آهیمسا یا عدم خشونت خوانده می شد و سبک متعارفی بین مذهبیون و فلافسه بود.

گرایش امپراطوری روم به مذهب مسیحت، عملا تمامی آثار گیاهخواری را از اروپا محو نمود. بسیاری از فرقه های رهبانی در اروپای قرون وسطی خوردن گوشت را در مواردی ممنوع یا محدود کردند و این امر را قربانی کردن خوی انسانی و ریاضت تلقی می کردند، اما در هیچ یک از این فرقه ها از خوردن ماهی اجتناب نمی شد. تا اینکه در قرن نوزدهم و بیستم دوباره گیاهخواری جایگاه خود را در جوامع غربی باز نمود و شروع به توسعه کرد.

انجمن گیاهخواران در سال 1847در انگلستان تاسیس شد؛ متعاقبا انجمن های دیگری در آلمان، هلند و دیگر کشورهای اروپایی به تبعیت از انجمن اولیه شکل گرفتند. تبِ گیاهخواری در طول قرن بیستم به سرعت سرتاسر جوامع غربی را فرا گرفت.

انگیزه مردم اغلب دلایلی چون اخلاقیات، مسائل محیطی یا اقتصادی بود و گاهی ترکیبی از دو یا سه دلیل. تخمین زده شده که تقریبا 70٪ ازlacto-vegetarians در هند زندگی می کنند. تقریبا 20٪ تا 42٪ از جمعیت هند گیاهخوار هستند.

مزایای گیاهخوار بودن چیست

تا چند سال پیش، مزایای گیاهخواری بیشتر جنبه تجربی داشت تا تائیدهای بالینی. اما در چند دهه اخیر تحقیقات اثبات کردند که افرادی که به رژیم های گیاهخواری روی می آورند:
وزن کمتری دارند
در یکی از مطالعاتی که از سوی مرکز سرطان شناسی بریتانیای کبیر انجام پذیرفت، افرادی که همواره به خوردن گوشت ادامه می دهند را با افرادی که به رژیم های گیاهخواری روی می آورند، مقایسه نموده و اثبات کردند که گروه اول در یک دوره پنج ساله بر وزنشان افزوده می گردد.

این مطالعات نشان داد که با گذشت زمان و افزایش سن از وزن وگن ها کاسته می گردد در حالی که این امر درباره گیاهخواران و گوشت خواران صدق نمی کند. شرکت کنندگان در این مطالعه 22000 نفر متشکل از گوشت خواران، ماهی خواران، گیاهخواران و وگن ها را در بر می گرفت.

شاخص کلسترول خون آنها متعادل تر است
دانشمندان دانشگاه تورنتو و بیمارستان میشل نشان دادند که رژیم گیاهخواری که متشکل از گیاهان خاصی است سطح کلسترول خون را کاهش می دهد و تاثیراتی مشابه درمان های دارویی دارد.

این مطالعات در مجله انجمن پزشکی امریکا به چاپ رسید، در این مطالعه رژیم گیاهخواری بر اساس گیاهانی خاص که باعث کاهش سطح کلسترول می شوند با داروی استاندارد کنترل کننده کلسترول به نام لووستاتین، مقایسه شد.

رژیم گیاهخواری موجب کاهش 29٪ از سطح LDL بدن این شرکت کنندگان شد، که همان کلسترول مضر است و موجب انسداد شریان سرخرگ ها می گردد، که در مقایسه با شرکت کنندگانی که داروی لووستاتین مصرف می کردند این رقم به 30.9٪ می رسید.

رژیم آنها متشکل از آجیل (بادام)، پروتئین سویا، فیبر فراوان، غذاهایی از قبیل جو دو سر ونوع خاصی از مارگارین با استروئید گیاهی (که در گیاهان سبز برگ و روغن گیاهان یافت می گردد) بود.

عمر طولانی تری دارند
چندین مطالعه در این زمینه صورت پذیرفته و همگی حاکی از این هستند که خطر ابتلا به چاقی، دیابت، سرطان و بیماری های قلبی و عروقی در گیاهخواران بسیار پایین است. تمامی این موارد و بیماری هایی که ذکرشد به طور قطع از عمر بشر می کاهد.
خطر توسعه سرطان در بدن آنها کم است
برخی از مطالعات اجرا شده در این زمینه دال بر آن است که خطر توسعه بسیاری از انواع مختلف سرطان در بین گیاهخواران نسبت به گوشت خواران کمتر است.

مطالعاتی که اخیرا از سوی محققان بریتانیای کبیر در مرکز تحقیقات موثر در آینده اروپائیان صورت پذیرفت، اثبات کرد که خطر ابتلا به انواع سرطان در گیاهخواران به طور قابل توجهی پایین تر از گوشت خواران است. همچنین نتایج این مطالعات نشان داد که با همه این تفاصیل خطر ابتلا به سرطان روده در گیاهخواران زیاد است.

خطر ابتلا به برخی از بیماری ها در گیاهخواران کم است
مقاله ای در سال 2012 در مجله تکنولوژی غذا به چاپ رسید و نشان داد افرادی که از رژیم هایی با منشا گیاهی پیروی می کنند، به طور طبیعی خطر ابتلا به بیماری های ژنتیکِ طویل المدت در آنها کاهش و در برخی موارد به طور کامل از بین می رود، این بیماری ها شامل: دیابت نوع2، بیماری های قلبی عروقی و سرطان می گردد.

غذاهای گیاهی نسبت به غذاهای حیوانی عموما از درصد چربی پایین تری برخوردارند به خصوص چربی های اشباع شده، اما حاوی فیبر فراوانی هستند. اما یک گیاهخوار نیز مانند دیگران باید مراقب میزان کالری دریافتی از اسنک ها و کربوهیدرات ها و محصولات لبنی و غذاهای فرآوری شده باشد !

چگونه گیاهخوار شویم

ممکن است بتوان یک باره گوشت خواری را رها نموده و گیاهخوار شد، اما به همان نسبت ممکن است شرایط جسمانی ناخوشایندی برایتان ایجاد گردد. به همین دلیل اغلب پیشنهاد می گردد که به دو دلیل فرایند گیاهخوار شدن به تدریج صورت گیرد:

احتمال اینکه هر گونه تغییری که به صورت تدریجی صورت پذیرد به سبک زندگی و طولانی مدت بدل گردد، بیشتر است.

برخی از افراد اذعان دارند که تغییر ناگهانی در الگوی خوراکشان ممکن است عواقب ناخوشایندی برای دستگاه گوارششان در پی داشته باشد، از قبیل سندرم روده تحریک پذیر، اسهال و غیره.

تغییر تدریجی می تواند به صورت دریافت فزاینده سبزیجات، میوه، حبوبات و غلات کامل و کاهش مصرف گوشت باشد.

انجمن وابسته به رژیم غذایی امریکا این نکات را به افرادی که تمایل به پیروی از رژیم گیاهخواری دارند، توصیه می کند:

فرآورده های غلات کامل مصرف کنید: نان گندم کامل، برنج قهوه ای/ وحشی، حبوبات یا فرآورده های غلات کامل.

از تنوع رژیم خود اطمینان حاصل کنید
محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی انتخاب کنید (اگر خواهان استفاده از لبنیات در رژیم خود هستید).

در هفته بیش از 3 یا 4 زرده تخم مرغ نخورید (البته برخی از تحقیقات اعتقادی برخلاف این دارند و پیشنهاد می کنند که نباید محدودیتی برای خوردن زرده تخم مرغ قائل شد).

با برنامه ریزی خرید کنید
هنگامی که برای خرید می روید، برچسب خوراکی ها را به دقت بخوانید.

کشف کنید که متخصص تغذیه شما از کدام فروشگاه خرید می کند.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1264

به "راجع به رژیم گیاهخواری چه میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راجع به رژیم گیاهخواری چه میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید