روش های درمان اگزما در بچه ها با داروهای شیمیایی و گیاهی

به گزارش ساری فان، اگزمای پوستی یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در بچه ها و نوزادان است که خود را با تورم، التهاب، خارش و دانه های قرمز روی پوست نشان می دهد. اما درمان اگزما در بچه ها می تواند به وسیله درمان دارویی، درمان طبیعی (مثل عسل و وازلین) و درمان با طب سنتی باشد.

روش های درمان اگزما در بچه ها با داروهای شیمیایی و گیاهی

برای آگاهی از راه های دروان اگزما در بچه ها، از روش های دارویی تا روش های توصیه شده در طب سنتی، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اگزما در بچه ها

نوزادان و بچه های زیر 5 سال معمولا در ناحیه گونه ها، گردن، پشت آرنج و پشت زانو دچار اگزما می شوند. قرمزی، التهاب و خارش و البته خشکی پوست این نواحی می تواند باعث ناراحتی های زیادی در بچه ها گردد.

هنوز هیچ پزشکی دلیل قطعی و مشخصی برای ابتلای نوزادان به اگزما را اعلام ننموده، اما می توان گفت حساسیت به برخی مواد غذایی، صابون ها، کرم ها، لوسیون ها، لباس ها و حتی شوینده های بدن و لباس، می توانند باعث ابتلای نوزادان به اگزما شوند. به هرحال اگر عامل ایجاد اگزما در بچه ها تشخیص داده گردد، به راحتی و با درمان های مختلف بهبود می یابد که در ادامه به آن می پردازیم.

روش های درمان اگزما در بچه ها

اولین قدم برای درمان اگزما بچه ها این است که از عوامل محرک که در تشدید اگزما نقش پررنگی دارند جلوگیری گردد. این عوامل عبارت هستند از:

  • خشکی زیاد پوست
  • گرد و غبار
  • حساسیت به برخی از انواع پارچه (مانند پارچه های پشمی یا بافت های خشن)
  • دود سیگار
  • حساسیت به برخی غذاها (مانند فرآورده های لبنی، تخم مرغ، گندم، سویا و دانه ها)
  • حساسیت به انواع عطر و ادکلن (خصوصا آن هایی که حاوی الکل هستند)
  • گرده گل ها
  • کپک
  • صابون ها و مواد شوینده
  • موی حیوانات
  • هوای خشک
  • گرمای شدید
  • عرق کردن بیش از حد

درمان اگزما در بچه ها با داروهای شیمیایی

اخیرا هیچ داروی خوراکی برای درمان اگزما تجویز نمی گردد و بیشتر داروها به صورت موضعی هستند. یکی از این پمادهای ضدالتهابی، کریسابورول (crisaborole) است که مخصوص بچه ها دو ساله و عظیم تر می باشد. بعد از مصرف این پماد به سرعت خارش، قرمزی و التهاب پوست تا حد زیادی کاهش می یابد.

دوپیکسنت (dupilumab)از دیگر درمان های دارویی است که به بیمار تزریق می گردد. البته این درمان بیشتر برای عظیمسالان مبتلا به اگزمای متوسط تا شدید مفید است؛ اما امکان استفاده برای بچه ها نیز وجود دارد. از این روش زمانی استفاده می گردد که داروهای پمادی که روی پوست به کار رفته مفید نبوده باشد.

اگرچه درمان های ارائه شده برای اگزما خیلی محدود است، اما خوشبختانه با پیشرفت علم، داروهای جدید بر اساس درک جدید و درست تری از اگزما ساخته شده اند که به بیماران کمک عظیمی نموده است.

درمان اگزمای نوزادان با طب سنتی

طب سنتی در پیشگیری از بسکمک بیماری ها و نیز مداوای برخی از امراض، هنوز هم که هنوز است، حرف های زیادی برای گفتن دارد. در خصوص بیماری اگزما در بچه ها نیز توصیه های زیادی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

1. ژل آلوئه ورا و روغن ویتامین E

با مخلوط ژل الورا و ویتامین E ضمادی تهیه کنید و روی ناحیه ای که دچار درگیری اگزما شده بمالید. این ضماد خانگی علاوه بر این که سیستم ایمنی را برای بهبود فرآیند درمان تقویت می نماید، می تواند التهاب، ورم و خارش پوست را نیز کاهش دهد.

2. روغن شاهدانه

برای تسکین اگزما، بهتر است روغن شاهدانه را به صورت موضعی بهره ببرید. استفاده موضعی از آن روی پوست، می تواند خشکی و خارش پوست را تسکین و احتیاج به مصرف دارو را کاهش دهد.

3. پماد ترکیبی درمانی

  • 2 فنجان روغن زیتون فرابکر یا روغن بادام
  • یک چهارم فنجان موم زنبور عسل
  • 2 قاشق غذاخوری برگ هماور (گوش خر)
  • 2 قاشق غذاخوری برگ بارهنگ
  • 1 قاشق غذاخوری گل کالاندولای خشک (اختکمک)
  • 1 قاشق چایخوری برگ رزماری (اختکمک)

طرز تهیه: روغن زیتون و سایر گیاهان دارویی را روی حرارت کم بن ماری (روش ذوب کردن با حرارت غیرمستقیم) کنید. سپس این مواد را روی یک توری ریخته و اجازه دهید روغن از گیاهان جدا گردد. روغن را همراه با موم زنبور عسل در ظرفی ریخته و بن ماری کنید تا ذوب شده و خوب مخلوط شوند.

این مخلوط را در طول روز، چندین بار روی اگزما بمالید تا زمانی که درمان کامل گردد.

4. ضماد خانگی گیاه دم اسب، بابونه و بارهنگ

می توانید گیاهان خشک دم اسب، بابونه، و بارهنگ را درون اب داغی ریخته یک خمیر غلیظ درست کنید؛ خمیر را مستقیما روی ناحیه مورد نظر پوست به مدت 20 دقیقه قرار دهید و تا زمان بهبودی کامل، به مصرف آن ادامه دهید.

5. خشک کردن محل با نمک

یک قاشق چایخوری نمک دریایی را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و اجازه دهید تا نمک کاملا حل گردد. بعد از حل شدن، ناحیه اگزمایی را با اب نمک اسپری کنید. انجام این کار به تسکین خارش کمک می نماید.

6. حمام بابونه

با توجه به خواص بابونه برای پوست، حمام آن آرامبخش است. سعی کنید وقتی کودکتان مبتلا به اگزماست، او را در وان آب مخلوط شده با بابونه بخوابانید.

7. روغن زیتون

روغن زیتون را به پوست خود بمالید و پس از چند دقیقه آن را با یک شامپوی ضدآلرژی بشویید.

8. روغن خالص و تصفیه شده شترمرغ

روغن خالص و تصفیه شده شترمرغ، دارای خواص ضدالتهابی است و اگزما را درمان می نماید.

9. روغن نارگیل

خواص ضد میکروبی و مرطوب نماینده روغن نارگیل تا حد زیادی می تواند به درمان اگزما کمک کند.

10. روغن بنفشه

با مصرف روغن بنفشه به طور موضعی، خارش پوستی قدری التیام می یابد.

11. نوشیدنی های گیاهی

مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف و نوشیدن داروهای گیاهی مثل چای سبز و سیاه و سفید، همینطور چای بابونه، موجب بهبود اگزما می گردد.

درمان های طبیعی اگزما در بچه ها

1.درمان اگزما با عسل طبیعی

عسل طبیعی دارای خواص شگفت انگیزی است که علاوه بر برطرف کردن خارش های اگزما، باعث برطرف خشکی پوست می گردد. برای درمان اگزما با عسل، یک قاشق چای خوری عسل را دو الی سه بار در روز به کودکتان بدهید. در صورت گستردگی اگزما دو بار در روز عسل طبیعی را به محل مورد نظر بمالید.

2. درمان اگزما با عسل و دارچین

عسل و دارچین پودر شده را به نسبت مساوی به ناحیه مبتلا به اگزما بمالید.

3. درمان اگزما با عسل و آب لیمو

یک از خواص عسل و آبلیمو همین درمان اگزماست؛ نصف آب یک لیمو را با یک قاشق عسل در لیوانی با آب ولرم حل کنید. صبح که کودک از خواب بیدار شد، قبل از هر چیز دیگری آن را بنوشد تا علائم اگزما کاهش پیدا نمایند.

4. درمان اگزما با عسل و سرکه سیب

یک یا دو قاشق غذاخوری از سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری عسل، سه بار در روز در لیوانی از آب حل کنید و روزانه به بچه ها بالای 6 ماه بدهید.

5. درمان اگزما با خیار

خیار را به تکه های کوچکی برش دهید. سپس این برش ها را مستقیما روی نواحی مبتلا به اگزما قرار دهید تا اسید اسکوربیک و کافئیک موجود در خیار، به تسکین التهاب و قرمزی ناشی از اگزما بپردازد و آن را درمان کند.

6. درمان اگزما با هویج

هویج برای تسکین خارش پوست و کاهش علائم اگزما خوب است. با آب پز کردن هویج خمیری نرم درست کنید و روی قسمت درگیر شده بمالید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند؛ سپس با آب سرد محل را شستشو دهید.

7. درمان اگزما در بچه ها با زردچوبه و شیر

مقداریی شیر و زردچوبه را مخلوط کنید و خمیری یکدست تهیه کنید. این خمیر را به مدت چند روز روی محل درگیر شده بمالید.

کلام آخر

در نهایت باید مادران بدانند که موثرترین نقش را در درمان اگزما دارند؛ زیرا با تامل و دقت می تواند مواردی که اگزما را در کودکشان تشدید می نماید، شناسایی نموده و تا انتها درمان اگزما، با صبر و شکیبایی او را کمک نمایند.

به همین دلیل، پیشنهاد می کنیم با علت دانه های ریز روی پوست بچه ها و درمان آن نیز در انگیزه آشنا شوید.

در انتها از قلم نیاندازید که تجربیات و نظرات خود را، با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. آیا شما تجربه ای در این زمینه داشته اید؟ برای درمان اگزمای کودکتان چکار نموده اید؟

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 615

به "روش های درمان اگزما در بچه ها با داروهای شیمیایی و گیاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های درمان اگزما در بچه ها با داروهای شیمیایی و گیاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید