20 تا از برترین غذاهای تایلند که حتما باید امتحان کنید!

به گزارش ساری فان، تایلند به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در دنیا، نه تنها به خاطر زیبایی های طبیعی و فرهنگ غنی اش، بلکه به علت غذاهای بی نظیر و خوش طعم، شهرتی دنیای دارد. با سفر به تایلند و در خیابان های شلوغ بانکوک یا سواحل آرام پوکت، غذاهایی را خواهید دید که از مواد تازه و محلی طبخ شده و داستانی از فرهنگ و تاریخ پر بار تایلند را روایت می نمایند. این مقاله سفری به دنیای طعم ها و غذاهای شگفت انگیز تایلند می کنیم و به معرفی 20 تا از برترین غذاهای تایلند که حتما باید امتحان کنید می پردازیم!

20 تا از برترین غذاهای تایلند که حتما باید امتحان کنید!

آنچه در این مطلب می خوانید

  • تاریخچه غذا در تایلند
  • آداب غذایی تایلند
  • معرفی برترین غذاهای تایلند
  • معرفی عجیب ترین غذاهای تایلندی
  • سوالات متداول

تاریخچه غذا در تایلند

تاریخچه غذا در تایلند به دوران باستان بازمی گردد و جزو فرهنگ هایی می باشد که بسیار تحت تاثیر همسایگان و مهاجرانی از چین، هند، مالزی و حتی اروپا قرار گرفته و هر کدام به نوبه خود به تنوع و غنای این سبک یاری نموده اند. در قرون گذشته، مهاجران چینی نودل و سرخ کردن در حرارت بالا را به تایلند آوردند، در حالی که هندی ها ادویه جات معطر و کاری را در فرهنگ غذایی تایلند جا دادند؛ از طرفی نیز تجارت با کشورهای غربی به ورود مواد تازه مانند فلفل چیلی از آمریکای جنوبی منجر شد که به طعم های تند و تیز غذاهای تایلندی اضافه کرد. ترکیب این تأثیرات و محصولات مختلف با مواد محلی مانند نارگیل، لیموترش، و سبزیجات تازه، توانسته است هویتی منحصر به فرد به آشپزی تایلندی ببخشد. گفتنی است که امروزه، این میراث غنی در هر بشقاب غذایی که در تایلند سرو می گردد، قابل مشاهده است.

آداب غذایی تایلند

همانطور که احتملا می دانید آداب غذایی در تایلند نقش مهمی در فرهنگ اجتماعی این کشور دارد و غذا خوردن به صورت خانوادگی و اشتراک گذاری غذاها بین اعضای خانواده یا دوستان یک عادت معمول می باشد! جالب است بدانید که در میزهای غذای تایلندی چاقو زیاد جایی ندارند و همچون ایرانیان از قاشق و چنگال استفاده می نمایند. یکی دیگر از ویژگی های خاص آداب غذایی تایلند، اهمیت خوردن غذاهای تازه و گرم است. به طوری که در بسیاری از منطقه ها، مردم ترجیح می دهند غذاهای خیابانی را که به تازگی آماده شده و دارای طعم های غنی و متنوع هستند، مصرف نمایند! در واقع می توان گفت تایلند جزو کشورهایی است که غذای خیابانی جایگاه ویژه ای در آن ها دارد.

معرفی برترین غذاهای تایلند

در ادامه به معرفی 13 تا از برترین غذاهای تایلند می پردازیم:

1/ پد تای (Pad Thai)

اگر قرار باشد یک غذا به عنوان نماد آشپزی تایلند معرفی گردد، قطعا پد تای خواهد بود! پد تای نوعی نودل برنجی سرخ شده است که با تخم مرغ، توفو، میگو و سبزیجات تازه ترکیب شده و با سس تاماریند، فلفل قرمز، شکر و بادام زمینی خرد شده مزه دار می گردد و طعمی تند، ترش و شیرین می ساز که در هر لقمه از پد تای حس می گردد. این غذا نه تنها در تایلند بلکه در سراسر دنیا محبوبیت دارد و در بیشتر رستوران های آسیایی یافت می گردد.

2/ تام یام گونگ (Tom Yum Goong)

تام یام گونگ یک سوپ تایلندی معروف با طعم تند و ترش است که با میگو، قارچ، گوجه فرنگی، لیموترش، و ادویه های معطر تهیه می گردد. ترکیب آب لیمو، برگ های لیموترش، سس ماهی و فلفل چیلی قرمز طعمی بی نظیر از این سوپ می سلزد که مطمئنا عاشق آن خواهید شد. این سوپ گرم و خوشمزه نیز نه تنها در تایلند بلکه در سراسر دنیا به عنوان یکی از برترین سوپ های تایلندی محبوب شناخته می گردد.

3/ سوم تام (Som Tum)

اگر به طعم پاپایا علاقه داشته باشید این سالاد سبز مناسب شماست. سوم تام یک سالاد سبز تند است که از ترکیب پاپایای خرد شده، سیر، فلفل قرمز، گوجه فرنگی، بادام زمینی و سس ماهی تهیه می گردد. سوم تام در انواع مختلفی دارد که از جمله آنها به نسخه های دارای میگو خشک و خرچنگ شور می توان اشاره نمود؛ اما در نهایت در این سالاد ترکیبی از طعم های تند، ترش، شیرین و شور را تجربه خواهید کرد.

4/ ماسامان کاری (Massaman Curry)

احتمالا این غذا به علت طعم ملایم و شیرینیش که از ترکیبی گوشت (معمولاً گوشت گاو یا مرغ)، سیب زمینی، پیاز و ادویه ها و طعم دهنده های معطری مانند شیر نارگیل، دارچین، هل و جوز هندی می باشد، تا حد زیادی تاثیر پذیرفته از غذاهای هندی باشد. سرو آن نیز به همراه برنج سفید می باشد که طعمی متعادل می سازد. اگر در سفرتان به تایلند در پی غذایی بودید که تند نباشد، این غذا گزینه ای عالی است.

5/ خائو پاد (Khao Pad)

خائو پاد یک غذای ساده و خوشمزه تایلندی است که از برنج سرخ شده با تخم مرغ، سبزیجات و گوشت (مرغ، میگو یا گوشت گاو) تشکیل می گردد. این غذا معمولاً با سس سویا، سیر و فلفل چیلی مزه دار شده و سپس با خیار و برش های لیمو سرو می گردد.

6/ گای یانگ (Gai Yang)

همانطور که از تصویر پیداست، گای یانگ نوعی مرغ کبابی تایلندی می باشد که با ترکیبی از سس سویا، سیر، فلفل و ادویه های مختلف مزه دار شده و سپس روی آتش کباب می گردد. طعم دودی و معطر گای یانگ باعث می گردد غذایی محبوب برای علاقمندان به غذاهای کبابی باشد. گای یانگ معمولاً با برنج چسبناک و سوم تام (سالاد پاپایای سبز) سرو می گردد و به عنوان یکی از غذاهای خیابانی معروف تایلند شناخته می گردد.

7/ لاپ (Laap)

لاپ یک غذای سنتی تایلندی از شمال شرق این کشور است که شامل گوشت چرخ نموده خوک یا مرغی است که با نعناع، پیازچه، آبلیمو و فلفل قرمز ترکیب شده و طعمی تند و معطر پیدا می نماید. لاپ معمولاً با برنج سرو می گردد و یکی از غذاهای محبوب محلی تایلند است که بسیار سالم و مغذی می باشد.

8/ تام خا گای (Tom Kha Gai)

اگر جزو افرادی می باشید که سوپ را به عنوان غذای اصلی می دانند، این غذا را دوست خواهید داشت. تام خا گای یک سوپ خوشمزه تایلندی است که با مرغ، شیر نارگیل، قارچ، لیموترش و زنجبیل تهیه می گردد و ترکیبی مجذوب کننده از طعم های شیرین، ترش و کمی تند را به ارمغان می آورد. سرو این سوپ با برنج سفید باعث می گردد معمولا به عنوان یک غذای اصلی مصرف گردد. تام خا گای در فصول سرد سال، یک انتخاب عالی برای گرم نگه داشتن بدن می باشد.

9/ پنه نگ کاری (Panang Curry)

پنه نگ کاری یکی دیگر از غذاهایی است که با برنج سرو می گردد. پنه نگ کاری طعمی تند و شیرین دارد که حاصل استفاده از گوشت (معمولاً مرغ یا گوشت گاو)، شیر نارگیل، خمیر کاری، سبزیجات تازه و برگ های لیموترش مزه دار شده در مواد اولیه می باشد. اگر به تایلند سفر کردید می توانید در بیشتر رستوران های محلی و خیابانی این غذای لذیذ را میل کنید.

10/ خائو سوئی (Khao Soi)

دهمین غذای تایلندی که معرفی خواهیم کرد یک غذای مخصوص شمال کشور است که شامل نودل تخم مرغ، مرغ یا گوشت گاو و سس کاری می گردد. این غذا با پیازچه، تره و سبزیجات تازه تزئین شده و سپس با آبلیمو و خمیر چیلی مزه دار می گردد. اگر طعم تند و شیرین را دوست داشته باشید خاطره خائو سوئی همواره از تایلند در ذهنتان خواهد ماند.

11/ ساتای (Satay)

غذایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، برعکس موارد بالا یک پیش غذای کبابی است و از تکه های گوشتی (معمولاً مرغ یا گاو) که با سس بادام زمینی مزه دار شده و سپس روی سیخ های چوبی کباب می شوند، تشکیل می گردد. در آخر نیز یک سس ترش و شیرین بروی آن ریخته میگردد. توصیه ما این است که حتما این غذا را امتحان کنید.

12/ کانگ کیاو وان (Green Curry)

کانگ کیاو وان یا کاری سبز تایلندی، یک غذای تند و معطر است که با گوشت (معمولاً مرغ)، سبزیجات و خمیر کاری سبز تهیه می گردد. این کاری با شیر نارگیل، برگ های ریحان تایلندی و فلفل سبز مزه دار می گردد و معمولاً با برنج سفید سرو می گردد. کانگ کیاو وان به علت طعم های تند و معطر خود، یکی از غذاهای محبوب تایلندی به شمار می آید. این غذا به راحتی دار تایلند قابل یافت است.

13/ یام وون سن (Yam Woon Sen)

یکی از محبوب ترین سالاد های تایلندی یام وون سن نام دارد که با نودل های شفاف، میگو، گوشت چرخ نموده و سبزیجات تهیه می گردد و طعمی تند و ترش دارد. این سالاد معمولاً با سس ماهی، آبلیمو و فلفل چیلی مزه دار می گردد و به عنوان یک پیش غذا یا غذای اصلی سرو می گردد.

بیشتر بخوانید:

معرفی جاهای دیدنی جزایر فی فی در تایلند - معرفی جاذبه ها + عکس

اجاره ماشین در تایلند

14/ خائو نیائو ماوانگ (Khao Niao Mamuang)

خائو نیائو ماوانگ یک دسر محبوب تایلندی است که مواد اولیه آن شامل برنج چسبناک پخته شده با شیر نارگیل و انبه تازه است. این دسر لذیذ در بازارهای شبانه و رستوران های خیابانی تایلند به راحتی یافت.

15/ موکاتا (Moo Kata)

یکی از غرفه های که به کررات در میان رستوران های خیابانی و بازارهای شبانه تایلند دیده می گردد، موکاتا است. موکاتا ترکیبی از باربیکیو و هات پات است و مواد اولیه آن شامل تکه های گوشت (معمولاً خوک)، سبزیجات و نودل است که بر روی یک صفحه داغ پخته می شوند. این غذا معمولاً با سس های مختلفی مانند سس سویا، سس بادام زمینی و سس تند سرو می گردد و همین تنوع یکی از دلایل محبوبیت موکاتا است.

16/ تود مان پلا (Tod Man Pla)

تود مان پلا یا کتلت ماهی تایلندی یک غذای خیابانی محبوب است که شامل ماهی خرد شده، سبزیجات و ادویه های مختلف است که با سسی تند و شیرین سرو می گردد و طعمی بی نظیر و خوشمزه دارند. این غذا معمولاً به عنوان یک پیش غذا یا میان وعده سرو می گردد.

معرفی عجیب ترین غذاهای تایلندی

در ادامه به معرفی 4 تا از غذای عجیب تایلند می پردازیم:

17/ بالوت (Balut)

اولین غذای عجیب تایلند که معرفی می کنیم بالوت نام دارد. بالوت یک غذای عجیب و محبوب در تایلند می باشد که شامل تخم مرغی با جنین رشد نموده در درونش می باشد! این غذا با سسی تند و ترش سرو می گردد و طعمی منحصر به فرد دارد. مردم محلی معتقدند که باروت منبع خوبی از پروتئین و انرژی است و برای سلامتی مفید می باشد.

18/ لارواهای حشرات (Insect Larvae)

کرمینه های حشرات مختلف یکی دیگر از غذاهای عجیب تایلند است که معمولاً به عنوان تنقلات مصرف می گردد. این کرمینه ها که معمولاً از حشرات مختلفی مانند کرم های ابریشم و ملخ ها تهیه می شوند، ابتدا با ادویه های مختلف مزه دار شده و سپس سرخ می شوند تا طعم ترد و تند داشته باشند.

19/ سالاد گوشت گاو خام (Thai Raw Beef Salad)

سالاد گوشت گاو خام تایلندی یک غذای اصیل از شمال شرقی تایلند است که سریع و آسان آماده شده و یک غذای لذیذ برای مردم محلی Isan است. این غذای سنتی اصلا پخته نمی گردد و مملو از طعم های تند و سبزی ها و ادویه های تازه است و به همراه برنج میل می گردد.

20/ یام خون (Yam Khon)

یام خون یک سالاد عجیب تایلندی می باشد که شامل گوشت خام و خون حیوانات است که با سبزیجات تازه و ادویه های مختلف ترکیب می گردد. توجه داشته باشید به علت استفاده از مواد تازه و خام، باید در مصرف این غذا با احتیاط باشید.

سخن پایانی

تایلند با تنوع غذایی و طعم های بی نظیر خود، یک مقصد بی نظیر برای علاقه مندان به غذا است؛ از غذاهای خیابانی گرفته تا غذاهای محلی معروف، هر کدام از این غذاها شما را به یک سفر شگفت انگیز در دنیای طعم ها می برند. اگر به تایلند سفر کردید، حتماً این 20 غذای برتر تایلندی را امتحان کنید و از این تجربه غذایی لذت ببرید. برای فراهم کردن مقدمات سفرتان، از بلیط و تور گرفته تا هتل و گشت در هر نقطه ای از تایلند، با کارشناسان مجرب ما در آژانس هواپیمایی خبرنگاران به شماره 02188880000 تماس حاصل فرمایید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور تایلند از خبرنگاران کلیک کنید.

خرید تور تایلند

سوالات متداول

کدام غذاهای تایلندی برای کسانی که طعم تند دوست ندارند، مناسب است؟

اگر طعم تند را دوست ندارید، می توانید غذاهایی مانند ماسامان کاری، تام خا گای و پد تای را امتحان کنید که طعم ملایم تری دارند.

برترین زمان برای امتحان کردن غذاهای خیابانی تایلند چه زمانی است؟

برترین زمان برای امتحان کردن غذاهای خیابانی تایلند در عصرها و شب ها است که بازارهای شبانه فعال می شوند و تنوع غذایی بیشتری ارائه می دهند.

آیا غذاهای تایلندی گیاهی هم وجود دارد؟

بله، غذاهای تایلندی متنوعی برای گیاهخواران وجود دارد. بعضی از این غذاها شامل پد تای توفو، سبزیجات سرخ شده و سالادهای تایلندی است.

غذاهای تایلندی چه تفاوتی با دیگر غذاهای آسیایی دارند؟

غذاهای تایلندی به علت استفاده از مواد تازه و محلی، ترکیب طعم های تند، ترش، شیرین و شور و استفاده از ادویه های معطر، تفاوت های زیادی با دیگر غذاهای آسیایی دارند.

کدام غذاهای تایلندی برای بچه ها مناسب هستند؟

غذاهایی مانند پد تای، تام خا گای و خائو مان گای به علت طعم های ملایم و دلپذیر، گزینه های مناسبی برای بچه ها هستند.

چگونه می توان غذاهای تایلندی را در خانه تهیه کرد؟

برای تهیه غذاهای تایلندی در خانه، می توانید از مواد اولیه تازه و محلی بهره ببرید و از دستورالعمل های مختلفی که به صورت آنلاین موجود است، پیروی کنید. بعلاوه، بعضی از مواد خاص تایلندی مانند سس ماهی و خمیر کاری در فروشگاه های تخصصی غذاهای آسیایی یافت می گردد.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 1 مرداد 1403 بروزرسانی: 1 مرداد 1403 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1724

به "20 تا از برترین غذاهای تایلند که حتما باید امتحان کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 تا از برترین غذاهای تایلند که حتما باید امتحان کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید