خبرنگاران ظریف:سه کشور اروپایی تعهدات برجامی خود را بشدت نقض کردند

به گزارش ساری فان، تهران- خبرنگاران- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به داده های تجارت بین ایران و اروپا بین سال های 2014 تا 2019 اشاره نمود و گفت که سه کشور اروپایی عضو برجام تعهدات برجامی خود را به شدت نقض کردند.

خبرنگاران ظریف:سه کشور اروپایی تعهدات برجامی خود را بشدت نقض کردند

با ما سفر کنید و با تور لحظه اخرى اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

ظریف با انتشار پیغامی در صفحه رسمی توئیتر خود از تاکید بر چندین موضوع در نشست وزیران خارجه اعضای به جامانده در برجام اطلاع داد.

وزیر خارجه ایران در پیغام توئیتری موارد مطرح شده در نشست خود با وزیران خارجه چین، روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس را این چنین بیان نمود: 1. آخرین مهلت سه کشور اروپایی عضو برای نجات برجام، 2. داده های تجارت 2019-2014 ایران و اتحادیه اروپا ثابت می نماید سه کشور اروپایی تعهدات برجامی خود را نقض کردند، 3. سه کشور اروپایی با آمریکا در صدمه جبران ناپذیر به ایرانی ها شریک هستند.

با توجه به اینکه آلمان، انگلیس و فرانسه بدعهدی هایی را در جهت اجرای تعهدات خود در بازه زمانی معین صورت دادند، ظریف نوشت: جدول زمانی برجام (یک مساله) جدانشدنی از توافق است و مذاکره دوباره امکان پذیر نیست. بحران ها و تسلیحات منطقه ما عمدتا از آمریکا و سه کشور اروپایی نشات گرفته است.

وی ادامه داد که دموکراسی ها نمی توانند نقض مصوبه مجلس را از ایران درخواست نمایند.

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: همه باید به برجام بازگردند. زمانی که آمریکا و سه کشور اروپایی به وظایف خود عمل نمایند ایران سریعا از اقدامات اجرا شده در واکنش به خروج غیر قانونی آمریکا (و نقض عهد آشکار سه کشور اروپایی) رو بر می گرداند. ایرانی ها باید لغو تحریم ها را احساس نمایند.

وزیران امور خارجه عضو برجام امروز در بیانیه ای درخصوص برنامه جامع اقدام مشترک اعلام کردند: نشست وزیران خارجه سه دولت / اتحادیه اروپایی + دو (چین، فرانسه، فدراسیون روسیه، بریتانیا، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجه و سیاست امنیتی) و جمهوری اسلامی ایران، اعضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در روز 21 دسامبر 2020 (1 دی 1399) به صورت مجازی برگزار گردید. این نشست به ریاست جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه برگزار گردید.

این بیانیه یادآور شد: اعضای برجام ضمن تاکید دوباره بر تعهدشان جهت حفظ توافق، کوشش هایشان در این جهت توضیح دادند. آنها تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف ها و پرداختن به چالش های کنونی اجرای [برجام]، از جمله در زمینه عدم اشاعه هسته ای و تعهدات برطرف تحریمی را مورد بحث و آنالیز قرار دادند.

این بیانیه ادامه داد: وزرا بر اهمیت نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان تنها سازمان بین المللی مستقل و بی طرف که از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت یافته تا بر اجرای تعهدات عدم اشاعه هسته ای ذیل برجام نظارت و آنها را راستی آزمایی کند، تاکید کردند. آنها بر اهمیت تداوم همکاری توأم با حسن نیت با آژانس تاکید کردند.

این بیانیه توضیح داد که وزیران امور خارجه عضو برجام یادآورشدند برجام که توسط قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده، همچنان به عنوان عنصری کلیدی در نظام عدم اشاعه هسته ای جهانی و یک دستاورد مهم دیپلماسی چند جانبه است که در صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی نقش دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 803

به "خبرنگاران ظریف:سه کشور اروپایی تعهدات برجامی خود را بشدت نقض کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ظریف:سه کشور اروپایی تعهدات برجامی خود را بشدت نقض کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید