خبرنگاران نماینده اتحادیه اروپا از فرصت کلیدی برای فعال شدن برجام گفت

به گزارش ساری فان، لندن - خبرنگاران - انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست هجدهمین کمیسیون مشترک برجام را برعهده داشت نشست امروز (آدینه) را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به ادامه این جلسه در هفته آینده از فرصت کلیدی برای فعال شدن این توافق اطلاع داد.

خبرنگاران نماینده اتحادیه اروپا از فرصت کلیدی برای فعال شدن برجام گفت

با ما سفر کنید و با قیمت تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، مورا در توئیتی نوشت: نشست امروز مثبت بود و ما (دوباره) هفته آینده در وین تشکیل جلسه خواهیم داد. وی از فرصت کلیدی برای بازگشت برجام به جهت اصلی گفت و اضافه نمود که در این زمینه کارهای زیادی پیش رو واقع شده است.

هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) امروز آدینه 13 فروردین 1400 برابر با 2 آوریل 2021 بصورت مجازی برگزار گردید. این نشست به ریاست معاون انریکه مورا، از طرف جوسپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در سطح معاونین/مدیران سیاسی وزرای امور خارجه برگزار گردید.

در این نشست اعضای برجام با اشاره با ابعاد فاجعه بار خروج آمریکا از برجام بر انتفاع ایران از برجام، بر از دست ندادن زمان در این مقطع تاکید کردند. آن ها همچنین ضمن تاکید بر تعهدشان جهت حفظ برجام، تصمیم گرفتند جلسه کمیسیون مشترک را هفته آینده جهت تداوم رایزنی ها در وین از سر بگیرند تا اقدامات مربوط به لغو تحریم ها و گام های هسته ای را ازطریق گروه های کارشناسی مربوطه معین نمایند.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه که ریاست هیات کشورمان در این نشست را عهده دار بود ضمن تشریح مواضع اصولی کشورمان در این نشست، لغو تحریم های آمریکا را اولین گام جهت احیای برجام دانست و گفت ایران به محض لغو تحریم ها و راستی آزمایی آنها، گام های جبرانی هسته ای را متوقف خواهد نمود.

وی خاطر نشان کرد که برای بازگشت ایالات متحده به برجام احتیاج به هیچ مذاکره ای نیست و جهت امریکا در این خصوص کاملا روشن است. ایالات متحده همانگونه که از توافق خارج شد و تحریم های غیرقانونی علیه ایران وضع کرد، به همان صورت نیز می تواند به توافق برگشته و قانون شکنی را سرانجام دهد.

توافق هسته ای ایران و گروه موسوم به 1+5 و اتحادیه اروپا در سال 1394 به امضا رسید و به موجب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد؛ اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در 18 اردیبهشت 1397 به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق انتها داد و تروریسم مالی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده نموده و از آن خارج شده است، وعده داده که درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسؤولیت پذیر بارها تاکید نموده است که در صورت لغو تمام تحریم ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند گردد، گام های برداشته شده در جهت کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 967

به "خبرنگاران نماینده اتحادیه اروپا از فرصت کلیدی برای فعال شدن برجام گفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نماینده اتحادیه اروپا از فرصت کلیدی برای فعال شدن برجام گفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید