چرخش سیاست خارجی روسیه به سمت شرق آسیا

به گزارش ساری فان، کارشناس مسائل بین الملل گفت: در آینده نزدیک روسیه مشتاق می گردد تا روابط تجاری و مالی و سیاسی به سمت شرق گسترش دهد.

چرخش سیاست خارجی روسیه به سمت شرق آسیا

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، سیدرضا میرطاهر در مصاحبه با برنامه رویداد با اشاره به اینکه آلمان منافعی گره خورده با انرژی و مالی روسیه دارد، گفت: فرانسه با دولت بایدن هماهنگ است و میخواهد اروپا را در جبهه متحد امریکا علیه روسیه، وارد سیاست فشار کند.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا اجماع نظری در اینباره ندارند، اضافه کرد: اروپا دو جناح کلی سنتی و جوان دارد که جناح سنتی خواستار روابط متوازن با روسیه است ولی جناح جوان، خواستار تشدید فشارها علیه روس هاست.

میرطاهر ادامه داد: اگر نگاه طرفداران امریکا در اروپا غالب گردد، اتحادیه در آینده نزدیک همراهی بیشتری با دولت بایدن خواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: در بعضی عرصه ها از جمله انرژی، اروپا بیش از 30 درصد به گاز روسیه وابسته است و لذا به آسانی قادر به کنار گذاشتن روابط با این کشور نیست.

میرطاهر گفت: نباید فراموش کنیم روسیه عظیم ترین قدرت نظامی بعد از امریکاست و تجهیزات نظامی این کشور در مرزهای غربی امنیت اروپا را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی اضافه کرد: به رغم موضع گیری تند مکرون علیه روسیه، به طور کلی سران اروپایی با احتیاط بیشتری با روس ها برخورد خواهند کرد.

میرطاهر ادامه داد: دو تحول عمده به چشم می خورد؛ نخست شکاف روز افزون میان روس ها و غرب است و تحول دیگر، اینست که روسیه در واکنش به واگرایی از غرب، نگاه به شرق را تقویت نموده و توجه بیشتری به گسترش روابط با آسیا خواهد داشت.

وی هند و چین و عربستان و ترکیه را در کنار چین، دارای صندلی بالایی در سیاست خارجی روسیه در آینده نزدیک عنوان نمود و گفت: بنظر می رسد تحولات در روابط غرب و روسیه حاصل یک فرایند است نه پروژه؛ لذا این فرایند تبعاتی دارد که تنش فزاینده روسیه با غرب را درپی دارد.

میرطاهر گفت: در این میان چین با روسیه درپی ایجاد نظم بین الملل جدید هستندو همراهی این دو در کنار هند، موجب تقویت شان خواهد شد و ایران و ترکیه که با غرب در حال تنش هستند، برای گسترش روابط با روسیه کوشش خواهند کرد.

وی اعلام نمود: در آینده نزدیک روسیه مشتاق می گردد تا روابط تجاری و مالی و سیاسی به سمت شرق گسترش دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1077

به "چرخش سیاست خارجی روسیه به سمت شرق آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخش سیاست خارجی روسیه به سمت شرق آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید