ازدواج با فرزندان طلاق؛ آری یا خیر؟

به گزارش ساری فان، خبرنگاران | سرویس روانشناسی - با رشد چشمگیر انواع طلاق در سطح جامعه، روز به روز بر تعداد فرزندان طلاق اضافه می گردد. این افراد همیشه با برچسب غیرمنصفانه بچه طلاق دست و پنجه نرم می نمایند. طرز فکر رایجی در سطح جامعه وجود دارد و فرزندان طلاق را افرادی آسیب پذیر، نابالغ و فاقد صلاحیت های لازم برای ازدواج می پندارند. ولی سؤال اینجاست که آیا ازدواج با فرزندان طلاق درست است یا خیر؟ در این مطلب به آنالیز کامل این موضوع خواهیم پرداخت.

ازدواج با فرزندان طلاق؛ آری یا خیر؟

ازدواج با فرزندان طلاق

فرزندان طلاق به علت شرایط زندگی پر از تشویش، در معرض آسیب های بیشتری در مقایسه با سایر افراد قرار دارند. به علاوه نداشتن الگوی مناسب در روابط زن و شوهری، در بیشتر موارد آن ها را در زندگی زناشویی دچار مشکل می نماید. در ادامه به آنالیز آسیب های احتمالی فرزندان طلاق خواهیم پرداخت.

مسائل فرزندان طلاق

پدر و مادر هر فرد مهم ترین افراد در زندگی او هستند و به عنوان اولین الگو برای آن فرد محسوب می شوند. چنانچه در محیط خانه به صورت مداوم درگیری و تشویش حکم فرما باشد، احتمال بروز مسائل روانی، شکل گیری نگرش های منفی و حتی بزهکاری در فرزند بالا می رود. از این رو، می توان گفت که فرزندان طلاق در معرض آسیب روانی بیشتری هستند؛ ولی این به آن معنا نیست که همه این افراد با مسائل خاصی رو به رو هستند.

1. احساس گناه

زمانی که زوجین از هم طلاق می گیرند، در کودک این حس پدیدار می گردد که او مقصر اصلی جدایی والدینش است و همیشه احساس گناه و عذاب وجدان دارد. این احساس گناه به صورت مداوم، اعتماد به نفس و عزت نفس کودک را تحت تأثیر قرار می دهد و در بزرگسالی نیز همراه او خواهد ماند و باعث بروز مسائل روانی می گردد.

2. مسائل عاطفی

تحقیقات نشان می دهند که فرزندان طلاق از افسردگی بیشتری در مقایسه با خانواده های آرام رنج می برند. همچنین اختلال اضطراب در فرزندان طلاق به شدت بیشتر از فرزندان خانواده های معمولی است. از طرفی این افراد به میزان دو برابر بیشتر از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده می نمایند و دچار معضلات جسمانی و بیماری های بیشتری می شوند.

3. مسائل شغلی

بسیاری از فرزندان طلاق با مسائل عدیده ای رو به رو هستند که تمرکز آن ها را برای فراگیری مهارت های شغلی مختل می نماید. مسائل مربوط به طلاق والدین برای این افراد اولویت اول در زندگی بوده و همین مسائل دید این افراد را نسبت به آینده با اختلال روبه رو می نماید. همین امر باعث می گردد این افراد اغلب تمایل چندان به فراگیری حرفه و شغل مناسب نداشته باشند و همین موضوع در ازدواج با فرزندان طلاق معضلی جدی به حساب می آید.

4. عدم فراگیری مهارت های زناشویی

کودک از نحوه رفتار والدینش با یکدیگر، الگوبرداری نموده و همین رفتار در بلندمدت ملکه ذهن او می گردد. این الگوبرداری در بزرگسالی در رفتار او با همسرش نقش اساسی را ایفا می نماید. بسیاری از فرزندان طلاق به علت نبود رابطه زناشویی گرم و صمیمانه در محیط خانواده و همچنین عدم وجود الگوی مناسب بعد از طلاق والدین، با مسائل جدی در این زمینه رو به رو می شوند.

5. عدم استقلال فکری و عملی

خانواده به مرور زمان فرزند را با مهارت های زندگی آشنا می سازد. یکی از این مهارت ها، استقلال و قدرت تصمیم گیری است. فرزندان طلاق به دلیل داشتن مسائل روحی و عاطفی، از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند و همین اعتماد به نفس کم، استقلال آن ها را تحت شعاع قرار می دهد. از این رو، باید در ازدواج با فرزندان طلاق این موضوع را جدی گرفت.

سامانه مشاوره آنلاین های اکسپرت

6. مسائل تحصیلی

معمولا فرزندان طلاق در مقایسه با فرزندان معمولی بیشتر از مدرسه گریزانند و تمایل کمتری به ادامه تحصیل دارند. زیرا بروز اختلال در شرایط روحی آن ها باعث شده تا این افراد تمرکز لازم برای درس خواندن و رشد علمی را از دست بدهند. عدم درس خواندن فرزندان طلاق، در بزرگسالی می تواند مانع از رشد علمی، اجتماعی، مالی و … آن ها گردد و ممکن است برای ازدواج نیز چالش آفرین باشد.

هشدار

باید دقت داشت که مسائل ذکر شده در بالا مربوط به تمامی فرزندان طلاق نمی گردد. چه بسیار افرادی که ضمناً جدایی والدین از یکدیگر هیچ کدام از مسائل بالا را ندارند و چه بسیار افرادی که در خانواده های معمولی زندگی نموده اند و مسائل ذکر شده در بالا را دارند.

گفتنی است که گاهی فواید طلاق شامل حال فرزندان شده و راهی برای خلاصی آنان از محیط پر تنش و آسیب زا می گردد. از این رو تعداد زیادی از فرزندان طلاق بر پایه کوشش و جوهر وجودی خود به بهترین درجات علمی، اخلاقی، فرهنگی و… می رسند و نمی توان آن ها را نادیده گرفت. بنابراین توصیه می کنیم در صورتی که طرف مقابل شما فرزند طلاق بود، تنها با در نظر دریافت این موضوع از ازدواج با او منصرف نشوید. بهترین راه چاره برای پاسخ به این سؤال که ازدواج با فرزندان طلاق درست است یا خیر، مراجعه به روانشناس است؛ زیرا روانشناس تنها فردی است که می تواند راستا آینده زندگی شما را به شما نشان دهد و در این راه شما را یاری دهد.

بیشتر بدانید: اهمیت مشاوره قبل از ازدواج

سخن پایانی

در این مقاله مسائل احتمالی فرزندان طلاق آنالیز شد، اما هرگز نمی توان با قطعیت این موارد را به همه آن ها نسبت داد. در این زمینه ضروری است حتما از یک روانشناس یاری گرفت تا او برای تشخیص بهتر به شما یاری کند. شما می توانید با خواندن مطلب طلاق بر فرزندان چه تاثیری دارد؟ نیز با مسائل احتمالی این افراد بیشتر آشنا شوید.

به نظر شما ازدواج با فرزندان طلاق درست است یا خیر؟ آیا صرف اینکه یک فرد فرزند طلاق است، می تواند عامل مناسبی برای رد کردن او باشد؟ شما در این زمینه چه تجربیاتی دارید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را با سایر کاربران سایت خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1051

به "ازدواج با فرزندان طلاق؛ آری یا خیر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ازدواج با فرزندان طلاق؛ آری یا خیر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید