فرق روانشناس و روانپزشک چیست؟

به گزارش ساری فان، خبرنگاران | سرویس روانشناسی - در درمان بیماری ها و اختلالات روانی، مراجعه به افراد روانشناس، روانکاو و روانپزشک گزینه های پیش رو هستند. اما گاهی ممکن است بیشتر افراد، تفاوت بین روانشناس و روانپزشک را ندانند. بیشتر افراد فکر می نمایند تمامی افراد مشغول در این زمینه، تخصص مشابهی داشته و حیطه کاری آن ها نیز مشابه است. در واقع حیطه کاری، تخصص و رشته تحصیلی، بین روانشناس و روانپزشک کاملا متفاوت است. در این مطلب به آنالیز فرق روانشناس و روانپزشک می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

فرق روانشناس و روانپزشک چیست؟

معرفی روانشناس

روانشناس کسی است که در دانشگاه، رشته روانشناسی خوانده است. این فرد پس از گذراندن دوره کارشناسی ارشد و یا دکتری می تواند فعالیت در مطب یا مراکز مشاوره را شروع نماید. روانشناسی بالینی یکی از شاخه های روانشناسی بوده و هدف یک روانشناس بالینی این است که برای درمان مسائل یک مراجع به او یاری کند؛ روانشناسان اغلب برای یاری به بیمار خود از روان درمانی استفاده می نماید. در روان درمانی ابتدا روانشناس اطلاعاتی در خصوص مراجع کسب نموده و پس از شناخت کامل او، با روش هایی مانند طرحواره درمانی، رفتاردرمانی و … به او برای حل مشکل یاری می نماید.

مهارت های مورد احتیاج روانشناس

  • علاقه زیاد و خستگی ناپذیری در حل مسائل افراد
  • دارای مهارت های شنیداری قوی
  • مخاطب خوبی بودن
  • محرم اسرار بودن
  • دارای مهارت های حل مسئله قوی

میزان درآمد یک روانشناس

بسته به اینکه یک روانشناس در مطب کار کند و یا در مراکز مشاوره مشغول به کار باشد، درآمد او متفاوت است. اگر در مراکز مشاوره دولتی کار کند مطابق قانون مصوب دولت حقوق خواهد گرفت.

گفتنی است که اگر روانشناسی مطب داشته باشد، بسته به شهر، محل کار و تعداد مراجعین درآمد متفاوتی دارد.

بیشتر بدانید: ویژگی های یک روانشناس خوب چیست؟

معرفی روانپزشک

روانپزشک نیز همانند روانشناس در جهت سلامت روان فعالیت می نماید؛ اما همان طور که از اسم آن معین بوده، فردی که با عنوان روانپزشک فعالیت می نماید در رشته پزشکی تحصیل نموده است. این فرد پس از به سرانجام رساندن دوره پزشکی عمومی، دوره تحصیلی تخصص خود را در رشته روانپزشکی سپری نموده است. در واقع روانپزشکی یکی از رشته های تخصصی پزشکی بوده و بیشتر از اینکه روی روان بیمار کار کند، به جنبه فیزیولوژیک او توجه می نماید. روانپزشک می تواند در صورت لزوم برای مراجع خود داروهای روانپزشکی تجویز نموده و حتی در شرایط حاد دستور بستری بدهد.

مهارت های مورد احتیاج روانپزشک

از آنجا که مراجعین یک روانپزشک ممکن است دارای اختلالات روحی و روانی باشند، احتیاج است که روانپزشک دارای ویژگی های زیر باشد.

  • ثبات روحی و قدرت تصمیم گیری منطقی
  • صبر و حوصله برای گوش دادن به بیمار
  • رازداری
  • مهارت حل مسئله و قدرت تصمیم گیری بالا

بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت مرزی چیست؟ + علت، علائم و راه های درمان

درآمد یک روانپزشک

از آن جایی که فرهنگ مراجعه به روانپزشک هنوز در ایران به طور کامل جا نیفتاده و صندلی این شغل در بین مردم هنوز نامعین است، افراد از رفتن به روانپزشک اجتناب می نمایند. به همین خاطر درآمد نسبی معینی برای این شغل معین نشده است.

فرق روانشناس و روانپزشک

در قسمت زیر به فرق روانشناس و روانپزشک پرداخته شده است.

  • روانپزشک با آنالیز شرایط جسمی و فیزیولوژیک فرد در صورت احتیاج دارو تجویز می نماید؛ اما روانشناس به هیچ وجه مجاز به تجویز دارو نیست.
  • مدت زمان جلسات روان درمانی که با روانشناس انجام می گردد معمولا بین 45 دقیقه تا یک ساعت به طول می انجامد و فاصله بین جلسات نیز به صورت یک بار در هفته و یا هر دو هفته یکبار خواهد بود. این در حالی بوده که روانپزشک به این خاطر که با تجویز دارو به درمان می پردازد، معمولا جلسه بعدی بعد از اتمام دز دارو خواهد بود؛ به این ترتیب معمولا جلسه بعدی فرد مراجعه نماینده یک یا دو ماه بعد خواهد بود.

  • بیماری هایی که روانپزشک با آن سر و کار دارد معمولا بیماری های شدید روانی مانند اکسیزوفرنی هستند، اما یک روانشناس با بیماری های مربوط به روان مانند وسواس، بیماری اعصاب، افسردگی و … سر و کار دارد.
  • روانپزشک می تواند در صورت لزوم و در موارد حاد بیمار را بستری کند؛ اما روانشناس اجازه این کار را ندارد.
  • روانشناس می تواند در حیطه هایی مانند زوج درمانی و یا مشاوره های خانوادگی نیز فعالیت کند؛ در صورتی که روانپزشک تخصص این کار را ندارد.
  • روانشناس روی عوامل یادگیری و ریشه یابی از دوران کودکی کار نموده، اما روانپزشک روی عوامل فیزیولوژیک بیمار کار می نماید.
  • روانپزشک با آنالیز شرایط جسمی بیمار و تجویز دارو در ارتباط است؛ اما علم روانشناسی یک علم گسترده بوده و بیش از ده ها رشته تخصصی همچون روانشناسی کودک، روانشناسی ازدواج، روانشناسی تحصیلی، روانشناسی رشد و … دارد. پس روانشناسی علم متنوع تر و گسترده تری است.

بیشتر بخوانید : بهترین مشاوران خانواده، روانشناسی و تحصیلی کدامند؟

سخن سرانجامی

همان طور که شرح دادیم، روانشناسی و روانپزشکی حیطه فعالیت و توانایی های متفاوتی دارند. با این حال گاهی در خصوص بعضی از مراجعین احتیاج بوده تا روانشناس و روانپزشک هر دو با هم همکاری نمایند؛ در این صورت روانشناس فرد را به یک روانپزشک معرفی نموده و روانپزشک با آنالیز عوامل فیزیولوژیک به تجویز دارو می پردازد.

در سرانجام ضروری است ذکر گردد که در بسیاری از مواقعی که از مسئله ای رنج می بریم، در زندگی دچار اضطراب شده و آرامش خود را از دست می دهیم، مراجعه به یک روانشناس یا روانپزشک درست ترین کاری بوده که می توانیم انجام دهیم. این افراد با راهکارهای اصولی و درست می توانند ما را در جهت درست هدایت نمایند. همچنین در سرانجام از شما دعوت می کنیم تا از مقاله چه موقع باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ نیز در خبرنگاران دیدن بفرمائید.

آیا تا به حال برای حل مسائل خود به روانشناس یا روانپزشک مراجعه نموده اید؟ آیا راهکارهای ارائه شده موثر واقع شده است؟ نظرات خود را به وسیله قسمت ارسال نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 20 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1008

به "فرق روانشناس و روانپزشک چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرق روانشناس و روانپزشک چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید