کارشناسان شرح می دهند که چرا آغاز هفته از نظر روانشناسی بسیار سخت است

به گزارش ساری فان، برای بسیاری از افراد، آغاز هفته به معنای از دست دادن آزادی، به هم ریختن ریتم بدن و بازگشت به شرایط ناخوشایند کار است. در تمام روزهای هفته بدون شک شنبه به عنوان اولین روز هفته کمترین هوادار را دارد.

کارشناسان شرح می دهند که چرا آغاز هفته از نظر روانشناسی بسیار سخت است

مطالعات متعدد نشان می دهد که شرایط روحی و روانی افراد به طور معمول در آغاز هفته در پایین ترین سطح واقع شده است. این روز موضوع تعدادی از آهنگ ها با احساسات کاملا مالیخولیایی است.

اما دقیقاً چه چیزی شنبه ها را از نظر روانشناختی بسیار سخت می نماید؟ هاف پست از متخصصان بهداشت روان خواست که دلایل مختلف را آنالیز نمایند و گرچه این شرحات در خصوص همه افراد صدق نمی نماید اما اکثریت را شامل می گردد.

ریتم طبیعی بدن شما به هم می ریزد

عوامل فیزیولوژیکی شامل چرخه طبیعی بدن است که به شما شرح می دهد چرا شنبه ها می توانند اینقدر احساس خشن بدهند، به ویژه برای ما که هفته های کاری سنتی از شنبه تا پنجشنبه را دنبال می کنیم. مسئله اصلی این است که ما تمایل داریم در آخر هفته نسبت به بقیه هفته یک برنامه خواب متفاوت را رعایت کنیم.

صنم حافظ، روانشناس مغز و اعصاب در نیویورک گفت: داشتن خواب اضافی در آخر هفته ها چیز خوبی است اما تغییر الگوهای خواب هر پنج تا شش روز می تواند ریتم طبیعی بدن را مختل کند. وی گفت: بنابراین حتی اگر آدینه شب هم استراحت خوبی داشته باشید، ممکن است روز شنبه نیز احساس خواب آلودگی کنید. وقتی خسته هستیم، راحت تر از حد طبیعی تحریک پذیر، بی تاب و عصبی هستیم.

برای بسیاری از مردم، آخر هفته در واقع بیش از آنچه تصور می نمایند خسته نماینده است.

مگ گیتلین، روان درمان گفت: مردم دوست دارند آخر هفته ها را به عنوان زمان استراحت و رسیدگی به خود تصور نمایند، جایی که در واقع، بسیاری از ما ممکن است در حد ممکن گرفتار آن بشویم - بیش از حد معمول غذا بخوریم و بنوشیم و دیرتر بخوابیم. وی اضافه نمود: آنها ممکن است از آخر هفته برای دیدن خانواده و دوستانشان استفاده نمایند که اگرچه خوب است اما به انرژی عاطفی و لجستیکی احتیاج دارد. بنابراین، در روزهای آغاز هفته ما بیش از آنچه که بخواهیم خسته هستیم که مستقیماً با روحیه پایین ارتباط دارد.

شما احساس آزادی را از دست می دهید

حافظ گفت: رایج ترین دلیلی که مردم شنبه ها را بسیار سخت می دانند این است که بعد از دو روز آزادی و لذت می آید. حتی اگر تعطیلات آخر هفته هنوز وقت شلوغی باشد، لحظات خوب زیادی وجود دارد (به عنوان مثال بیدار شدن دیروقت، بیرون رفتن برای ناهار) و استراحت. این تغییر عاطفی بزرگ می تواند شنبه ها را برای بعضی واقعاً ترسناک و سخت کند.

روز شنبه، بسیاری از مردم برای از دست دادن آخر هفته و احساسات بی دغدغه ای که آن روزها به دنبال دارد، غمگین هستند. بازگشت از اوقات فراغت و لذت های شخصی به تعهدات و یک مسئولیت عادی از نظر روانشناختی سخت است - خصوصاً به این دلیل که هیچ کنترلی بر این گذر زمان طبیعی ندارید و بنابراین در این زمینه کاری از دست تان برنمی آید.

بکی استوامپفیگ، یک درمانگر ازدواج و خانواده دارای مجوز مستقر در کالیفرنیا گفت: وقتی روز شنبه فرا می رسد، بسیاری از مردم احساس ناامیدی از اینکه باید به مسئولیت های خود برگردند و از این می ترسند. ممکن است احساس از دست دادن استقلال و کنترل باشد زیرا افراد دیگر معین می نمایند که چگونه وقت خود را بگذرانید.

استوامپفیگ اضافه نمود: در سال 2020 شنبه همچنین از سرگیری هفته مدرسه را شامل می گردد که برای بسیاری از خانواده ها به معنای استرس اضافی برای استفاده از یادگیری مجازی است.

شما شغل خود را دوست ندارید

یکی دیگر از دلایل مهم ترس از روز شنبه، متنفر بودن از شغل یا استرس آور بودن آن است. حتی ممکن است یک واکنش بدنی به شکل آدرنالین احساس کنید.

حافظ گفت: خواه رئیس ارشد یا کارمند باشید، احساس اضطراب و افسردگی می تواند از عصر روز آدینه آغاز گردد و رضایت خاطر از رفتن به محل کار روز شنبه را سخت کند.

حتی اگر از شغل خود لذت ببرید هم عوامل استرس زای اضافی می توانند آن را چالش برانگیزتر نمایند، مانند همه گیری COVID-19 برای کارکنان مراقبت های بهداشتی و مربیان و ناامنی عمومی اشتغال در میان رکود مالی.

گیتلین گفت: احساس نادرست بودن هدف تان در محل کار می تواند آغاز هفته را نیز سخت کند زیرا این احساس بی هدفی را به شما یادآوری می نماید.

وی اضافه نمود: با این حال، من فکر می کنم مهم است توجه داشته باشم که حتی اگر به کار خود علاقه زیادی داشته باشید، داشتن ارتباط منفی با شنبه ها نه تنها طبیعی است بلکه انسانی نیز هست. وقتی بپذیرید که هر شغلی (حتی بهترین کارها) مبارزات ذاتی دارد، می توانید حرکت کنید.

شما برای روز آماده نشده اید

دلیل دیگری که باعث می گردد روزهای شنبه به خصوص برای بعضی از افراد سخت باشد این است که ممکن است آنها برای آغاز هفته آماده نباشند. این می تواند شامل آمادگی عاطفی و لجستیکی باشد.

حافظ گفت: شنبه ها می توانند برای مردم بسیار طاقت فرسا باشند اما بسیاری از آنها نمی توانند درک نمایند که این کار را با خودشان انجام می دهند. وقتی کسی نتواند آماده گردد، ناخودآگاه آماده شکست می گردد. اگر از آدینه برای سازماندهی خود استفاده نگردد، شنبه ها می توانند یک رویداد بسیار استرس زا و غیر قابل تحمل باشد.

فرهنگ مان به ما می گوید از شنبه ها متنفر باشید

استوامپفیگ گفت: ما در فرهنگی زندگی می کنیم که نگرش غالب در بسیاری از محل کارها دارد و شنبه ها به دشمن مشترک ما تبدیل شده اند.

تأثیرات فرهنگ عامه مانند بسیاری از فیلم ها و کتاب ها که فریاد می زنند آغاز هفته کسل نماینده است و شنبه ها را منفور می دانند باعث چنین باوری شده است.

تعادل کار و زندگی شما ضعیف است

برای افرادی که تقریباً تمام وقت خود را به کار می گذرانند، احساسات منفی در روز شنبه ممکن است برای ذهن و بدن به دنبال داشته باشد که به آنها می گوید سرعت خود را کم نموده و کمی استراحت کنید.

حافظ گفت: گاهی اوقات، دلیل اینکه روز شنبه به ویژه سخت است، عدم تعادل بین کار و زندگیست. حتی اگر کاری را که دوست دارید انجام می دهید به یاد داشته باشید کسانی که زندگی می نمایند، نفس می کشند و کار می نمایند نیز به استراحت احتیاج دارند. سخت کار کردن در طول هفته و بدون وقفه و هیچ چیز هیجان انگیزی نداشتن ذهن و بدن را خسته می نماید. حتی اگر آدینه تعطیل باشد، برای چنین فردی جهت برطرف خستگی هفته کاری کافی نیست.

در واقع، شنبه ها ممکن است نشانه فرسودگی شغلی و نشانه ای از زمان ارزیابی مجدد آن ساعت های طولانی کار برای مبارزه با کشش ذهنی باشد.

شما اضطراب اجتماعی دارید

تنفر از شنبه ها می تواند با احساس اضطراب در خصوص تمام کارهای شما مرتبط باشد اما ممکن است اضطراب اجتماعی نیز در این زمینه نقش داشته باشد. این شامل اضطراب در خصوص مجبور شدن برای تعامل با دیگران و قرار دریافت در محیطی است که با آنها مقایسه می شوید.

نوئل مک درموت، روان درمانگر مستقر در انگلستان گفت: این مسئله همچنین می تواند با یک شکل اضطراب اجتماعی در سطح پایین مرتبط باشد. به عنوان حیوانات اجتماعی، فاصله دریافت از یک منبع اصلی موقعیت اجتماعی (کار) منجر به تجمع اضطراب می گردد که عصر آدینه، می توانیم در آن غوطه ور شویم.

تغییر برای شما سخت است

احساس تغییر در روزهای شنبه یکی از دلایلی است که جان مایر، روانشناس بالینی در شیکاگو، آنها را سندرم شنبه ها می نامد.

مایر گفت: موانعی شامل انتقال و تغییر است و مردم قبل، بعد و بعد از انتقال مضطرب می شوند. این بدان دلیل است که انتقال ها همواره شامل روبرو شدن با چیزهای ناشناخته است. شنبه ها - آغاز هفته کار یا هفته جدید - ناشناخته هایی را به همراه می آورد که باید با آنها روبرو شویم.

افرادی که شرایط زندگی چالش برانگیزی دارند نیز می توانند دلایل بیشتری برای احساس اضطراب از انتقال داشته باشند.

استوامپفیگ گفت: فرزندان والدین طلاق گرفته، بسیاری از اوقات آنها احتیاج به تغییر خانه در روزهای شنبه دارند و این انتقال می تواند برای فرزندان و والدین سخت باشد. برای افرادی که دور از یکدیگر زندگی می نمایند، شنبه ها می توانند خداحافظی با شریک زندگی خود تا آخر هفته آینده باشد و این می تواند بسیار افسرده نماینده باشد.

شما یک هفته ناشناخته را دنبال می کنید

روز شنبه، شما هفته کاملی را پیش رو دارید و محتمل است عوامل استرس زا را که ممکن است به شما وارد گردد، پیش بینی کنید.

وی ادامه داد: روزهای شنبه، اعتقاد شما به توانایی تان در تحمل طوفان یک هفته ممکن است متزلزل گردد و استرس هفته کار در کمین شماست. به این خستگی را هم اضافه کنید و منطقی است که شما واقعاً کوشش خواهید کرد تا به توانایی خود برای زنده ماندن در هفته ایمان داشته باشید.

استوامپفیگ معتقد است که این حس کار در آینده هفته کاری به خصوص به دلیل اینکه در فرهنگ پاداش محور زندگی می کنیم بسیار سخت است. به جای یافتن لذت و هدف در سفر، ما به پاداش بر مقصد متمرکز شده ایم.

مردم اغلب بر پاداش های بیرونی مانند ستایش شدن از طرف رئیس خود، افزایش پول یا ارتقاء شغل متمرکز هستند، به جای اینکه انگیزه خود را از منابع داخلی مانند غرور در یک شغل کامل، اهداف کوچک شخصی که برای خود معین می نمایند، پیدا نمایند، یافتن معنا در کارشان و یا صرفاً انجام کارهای شخصی خود در مقابل رقابت برای بهترین بودن. به عنوان مثال، با تأکید زیاد بر پاداش های خارجی از یک شغل، روزهای شنبه ها می تواند عذاب آور باشد.

شما آخر هفته زندگی می کنید

برای کسی که تجربه آخر هفته خود را مهم می داند، شنبه ممکن است کاملاً بد باشد. به طور کلی احساس می کنم سرانجام آنچه زندگی واقعی شما می داند است.

حافظ گفت: اگر روز شنبه بخواهد 48 ساعت آزادی به دنبال داشته باشد، این نشان می دهد فرد زندگی دوگانه دارد. پرداخت قبض ها و رفتن به محل کار یک زندگی است و کاری که آخر هفته برای لذت شخصی انجام می دهید زندگی دیگری است. کسی که زندگی خود را با این ذهنیت زندگی می نماید، همواره از شنبه ها متنفر خواهد بود مگر اینکه راهی برای ادغام این دو پیدا کند.

منبع:

huffingtonpost

منبع: هفت گنج
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 742

به "کارشناسان شرح می دهند که چرا آغاز هفته از نظر روانشناسی بسیار سخت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناسان شرح می دهند که چرا آغاز هفته از نظر روانشناسی بسیار سخت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید