پای پرانتزی، از تشخیص تا درمان بدون عمل جراحی

به گزارش ساری فان، آنچه این روز ها درباره مسائل استخوانی بچه ها و نوجوانان می شنویم، با گذشته فرق می نماید. اگر در گذشته تنها مشکل بچه ها صافی کف پا بود؛ امروزه به دلیل کم تحرکی، استفاده از کیف و کوله پشتی نامناسب و نشستن غیرمتعارف پشت میز اداری و نیمکت های مدارس مسائل دیگری نیز به گروه اختلال های ساختار استخوانی بچه ها و حتی بزرگسالان اضافه شده است، از جمله بیماری های پای پرانتزی؛ زانوی ایکسی، اسکولیوز و ... که در صورت تشخیص دیرهنگام می تواند آسیب جسمی، روحی و هزینه اقتصادی زیادی را برای بهبود بدنبال داشته باشد. اما از طرفی پیشرفت علم پزشکی خوشبختانه در بسیاری ازین موارد امکان درمان این بیماری های استخوانی را تنها با مراجعه به هنگام به کلینیک های ارتوپدی فنی حتی بدون احتیاج عمل جراحی مقدور ساخته است.

پای پرانتزی، از تشخیص تا درمان بدون عمل جراحی

در این مطلب می خواهیم شما را به صورت کلی با درمان بدون جراحی یکی از شایع ترین بیماری های انحراف استخوانی، پای پرانتزی آشنا کنیم. برای این منظور به سراغ دکتر هادی خدایی ارتوتیست و پروتوتیست کلینیک ارتوپدی فنی آتل یکی از بهترین و پیشرفته ترین کلینیک های ایران در درمان غیر جراحی انحرافات اندام های حرکتی و ستون مهره ها رفتیم که به ما در این باره پاسخ می دهند.

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید.

کلینیک ارتوپدی فنی آتل، پلی به سوی سلامتی در عیوب حرکتی بدون جراحی

1. در خصوص زانوی پرانتزی و چگونگی بوجود آمدن پای پرانتزی شرح می دهید.

دکتر خدایی: برای درک بهتره بیماری پای پرانتزی یا زانوی پرانتزی بهتر است اول فرایند رشد اندام پا رو از دوران جنینی و نوزادی شرح بدهم؛ به طور طبیعی هر کودک به دلیل طرز قرارگیری در رحم مادر با پای پرانتزی به جهان می آیند و تا یک سالگی کمی حالت پرانتزی به میزان حداکثر 15درجه را دارند، این زاویه در حدود یک سالگی پنج درجه کاهش یافته و به ده درجه می رسد و بعد از آن کم کم به حالت نرمال تغییر شکل می گیرد، اما این تغییر ادامه یافته و پای کودک به حالت ضربدری درمی آید. تا در حدود بیست تا سی ماهگی عمر کودک پا های او به صورت نرمال رسیده، به طوری که در حدود 3 سالگی کودک می بایست حالت طبیعی پا شکل گیرد.

به بیان ساده تر جهت تکامل پا از زمان تولد رو می تونیم اینطور بشمریم:

اول پای پرانتزی (با انحنای حداکثر 15 درجه ای) بعد کم شدن انحنا تا رسیدن به حالت نرمال، بعد ضربدری و پس از آن مجددا بازگشت به حالت نرمال صورت می گیرد. کل این پروسه تا سن دو و نیم الی سه سالگی باید طی شود. در غیر این صورت اگر هر کدام از این بیماری ها یعنی زانوی پرانتزی و یا زانوی ضربدری بعد از این سن ماندگار بماند حتما باید سیر درمانی ابتدا به صورت غیرجراحی و در موارد خاص حتی درمان جراحی باید انجام شود.

علل بوجود آمدن پای پرانتزی

2. علت اصلی شکل گیری این عارضه ها رو لطفا بیشتر شرح می دهید.

عوامل ایجاد زانوی پرانتزی یا ضربدری گستردگی زیادی داره، و حتی گاهی دلیل این بیماری دریک شخص ممکنه تشخیص داده نشه؛ اما بطور کلی عوامل اصلی رو میتونیم در موارد خلاصه کنیم:

  • جوینت لکسیتی یا کمبود ویتامین دی
  • ژنتیک یا وراثت
  • چاقی زیاد و اضافه وزن
  • راه رفتن زود هنگام
  • استفاده از پوشک بزرگ تر از سایز کودک
  • آسیب ها (شکستگی استخوانی در بالا و پایین یا خود مفصل زانو یا پارگی رباط های طرفی زانو و یا کوتاهی عضلات همسترینگ داخلی)
  • بیماری های خاص مانند سی پی و یا بیماری هایی که بالانس عضلانی را برهم می زنند و ...

این بیماری شیوع نسبتا بالایی رو درجامعه دارد، و گا هاً بیمارانی رو داریم که سالهاست با این عارضه زندگی می کردند، اما به فکر درمانش نبودن تا اینکه با عوارض جانبی بیماری روبرو شدن یا درمورد راه چاره های درمانی مطلبی رو خوانده اند.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

جهت مشاهده نمونه های بیشتر به صفحه اینستاگرام مراجعه نمایید.

@atelclinik

پیامدهای داشتن پای پرانتزی

طبق سوالات مخاطبین سایت خبرنگاران ظاهرا این بیماری شیوع نسبتا بالایی رو درجامعه دارد، و گا ها بیمارانی را داریم که سالهاست با این عارضه زندگی می کردند، اما به فکر درمانش نبودن تا اینکه با عوارض جانبی بیماری روبرو شدن یا درمورد راه چاره های درمانی مطلبی رو خوندند. قبل از اینکه بخواهیم به سراغ جهت درمانی بیماری بریم.

3. در خصوص عوارض و پیامدهای بیماری زانوی پرانتزی و یا زانوی ایکسی شرح دهید.

بله متاسفانه عدم شناخت مناسب از بیماری و راه چاره های درمانی درهمه سنین و اقشار وجود دارد. اما طبیعتاً هرچه آگاهی عمومی نسبت به این بیماری و پیامدهای آن بیشتر شود و بیماران سریع تر جهت درمان اقدام نمایند. مسلماً با عوارض کمتری روبرو می شوند و چه بسا بتوانند قدمی در جهت درمان بیماری خود بردارند.

به طورکلی عوارض ناشی از انحراف زانو، حالا چه پرانتزی بودن باشه، چه زانوی ایکسی رو می تونیم به صورت زیر طبقه بندی کنیم:

  • تخریب مفصل و ساییدگی
  • آرتروز زودرس
  • کاهش ارتفاع اندام تحتانی و کوتاهی قد
  • اختلال در هنگام راه رفتن
  • چرخش مچ
  • عدم توزیع وزن نرمال روی کف پا (معمولا ساییدگی لبه خارجی کف کفش)
  • از بین رفتن و تخریب کندیل داخلی زانو
  • آسیب منیسک ها و رباط ها
  • آسیب های روحی و روانی ناشی از عوارض فوق را نیز نباید فراموش نمود، به خصوص اینکه عوارض ظاهری این بیماری گاه بسیار شدید است و باعث عدم اعتماد بنفس در آینده زندگی وی می شود.
  • درد خود پا که در هرسنی ممکن است با شدت و ضعف به سراغ بیمار آید.

روش های درمان پای پرانتزی

4. بیماران مبتلا زانوی پرانتزی یا ایکسی در چه محدوده سنی باید برای درمان مراجعه نمایند.

برای بچه ها در موارد خاص در صورتی که زاویه بیش از حد 15 درجه باشد و تشخیص وجود بیماری زانوی پرانتزی و یا زانوی ضربدری داده شود، می توان اقدامات درمانی را حتی در زیر سن سه سالگی انجام داد. اما درسنین بالاتر هرچه زمان مراجعه سریع تر باشد درصد میزان موفقیت درمان، و بهبود صددرصدی عارضه شخص بیشتر می شود.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

جهت تعیین وقت با ما تماس بگیرید.

02122867518

02122861595

در کشور های پیشرفته امروزه ابتدا روش های کم خطر و کم عارضه در نظر گرفته می شود و در صورت عدم موفقیت این روش های درمانی درنهایت به سراغ درمان های تهاجمی و جراحی می فرایند. ما نیز برهمین اساس برای تمام بیماران ابتدا به سراغ روش های غیرجراحی می رویم و اگر عارضه بیماری امکان درمان به صورت غیرجراحی را نداشت به همکاران جراح ارتوپدی ارجاع می دهیم. اما خوشبختانه اکثر بیماران درگیر با انحرافات زانو، بدون جراحی قابلیت بهبود کامل یا حداقل برطرف درد و کاهش قابل توجهی از انحراف را دارا می باشند.

5. نحوه این روش درمان غیر جراحی را شرح دهید.

هنگام مراجعه بیمار در ابتدا به وسیله های اسکنر های مدرن و پیشرفته حاضر در کلینیک فنی آتل اسکن کاملی از پای بیمار گرفته می شود که در آن میزان انحراف بصورت دقیق تعیین می شود و پس از انجام اسکن نقشه پا بیمار بصورت دقیق طراحی شده که براساس آن نقشه و میزان انحراف ارتز اصلاحی برای هر بیمار مختص همان بیمار طراحی می شود. این ارتز های اصلاحی که به صورت سه نقطه فشار می باشند، به صورت شبانه یا اوقات استراحت بیمار در منزل می بایست مورد استفاده قرار گرفته تا زاویه انحراف زانو را در عرض شش ماه الی یکسال اصلاح نموده و درد بیمار را مرتفع می سازد. این روش درمانی در سنین پایین با صاف شدن کامل انحراف همراه است، اما در سنین بالاتر در اکثر موارد کاهش قابل توجه میزان انحراف و برطرف درد را برای بیمار بدنبال داشته وحتی گا ها در افراد بزرگسال هم امکان اصلاح انحراف به صورت کامل وجود دارد.

6. آیا اصلاح و کاهش درد قبل از 6 ماه یا یکسال صورت نمی پذیرد؟ بیمار اولین نشانه های بهبود را بعد از چه مدت مشاهده خواهد نمود؟

خیر، اشتباه متوجه شدید. بیمار بعد از چند هفته اول استفاده از ارتز های اصلاحی کاملا کاهش انحراف زانو رو می بیند و برطرف درد یا کاهش بسیار زیاد درد برایش محسوس خواهد بود، اون مدت زمان شش ماه الی یکسال زمان مورد احتیاج برای اصلاح دائمی انحراف هست که ما به بیماران توصیه می کنیم برای اینکه انحراف زانو بازگشتی نداشته باشد و درمان همیشگی بعد از برطرف درد و انحراف باز هم در مدتی که پزشک لازم می داند ارتز رو استفاده نمایند تا مشکل زانوی پرانتزی یا ایکسی برای همواره مرتفع شود. در واقع چیزی شبیه به همون طول دوره مصرف قرص و شربت در بیماری های عادی که گا هاً مردم پس از چند روز با احساس بهبود بیماری شون مصرف دارو رو قطع می نمایند، اما پزشکان توصیه می نمایند که اصولاً دوره دارو به صورت کامل مصرف شود.

7. آیا در طی دوره درمان 6 ماه الی یکسال که شرح دادین مراجعات دوره ای به پزشک صورت می گیرد؟به طور معمول یک بیمار زانوی پرانتزی به چند جلسه درمانی احتیاج دارد؟

گا ها بیماران تصور می نمایند که باید در طول دوره درمان به صورت ماهیانه مراجعه داشته باشند، یا مرتبا ارتز باید تعویض شود. در حالی که عموم بیماران تنها دو جلسه مراجعه به کلینیک دارند، یکبار جلسه معاینه، اسکن و طراحی نقشه پا هست که بعد از آن همکاران ما براشون ارتز اصلاحی بیمار رو طراحی می نمایند، جلسه بعدی مراجعه شون جهت امتحان و آموزش نحوه استفاده از ارتز می باشد. این سیر طبیعی درمان برای عموم بیماران هست، شاید بیمارانی هم باشن که احتیاج به مراجعه دیگه یی هم داشته باشند. در این دسته ازبیماران 4 ماه یکبار جهت آنالیز میزان اصلاح انحراف و طراحی و ساخت ارتز جدید با نقطه فشار بیشتر دلیل مراجعه بیمار است.

نکته پایانی

تنها نکته ای که لازم می بینم در پایان تاکید کنم مسئله ایست که در تمام درمان های پزشکی مورد توجه قرار گرفته است، اما دراین حوزه بسیار ویژه تر است، مراجعه سریع تر و زودتر بیماران هنگام مشاهده کمترین میزان انحراف چه در پای خود و چه در پای بچه ها.

در بچه ها که از 3 سالگی و حتی گا ها در موارد خاص و انحراف زیاد، قبل آن نسبت به درمان اقدام کنیم.

در بزرگسالان با توجه به اینکه ممکن است بیماری از کودکی و به صورت مادرزاد در شخص نبوده و درسنین بالا به دلیل رفتار های غلط حرکتی یا مواردی که در بالا اشاره شد به انحراف زانو (زانوی پرانتزی یا ایکسی) دچار شده باشد، اینکه هرچه سریعتر به پزشک و کلینیک ارتوپدی فنی مراجعه داشته باشند، درمان ساده تر، زودتر و با درصد بهبود بیشتری همراه خواهد بود.

بیماران می توانند از صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام و سایت کلینیک ارتوپدی فنی آتل ضمن آشنایی کامل تر باخدمات مجموعه و مشاهده مصاحبه بیمارانی که درمان شده اند با اطمینان خاطر نسبت به درمان اقدام نمایند.

گزارشگر: بهمن پناهی نیکو

دکتر هادی خدایی

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید.

جهت تعیین وقت با ما تماس بگیرید.

02122867518

02122861595

جهت مشاهده نمونه های بیشتر به صفحه اینستاگرام مراجعه نمایید.

@atelclinik

جهت کسب اطلاعات روی آدرس زیر کلیک کنید.

attel.ir

منبع: برترین ها
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 34

به "پای پرانتزی، از تشخیص تا درمان بدون عمل جراحی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پای پرانتزی، از تشخیص تا درمان بدون عمل جراحی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید