مصارف و عوارض جانبی DMSO

به گزارش ساری فان، DMSO یک ترکیب گوگردی بوده که مسکن طبیعی و ضد التهاب می باشد. این دارو برای درمان عفونت مثانه مورد استفاده قرار می گیرد.

مصارف و عوارض جانبی DMSO

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

DMSO یک ترکیب گوگردی بوده که مسکن طبیعی و ضد التهاب می باشد. این دارو برای درمان عفونت مثانه مورد استفاده قرار می گیرد.

DMSO مخفف دی متیل سولفوکسید، یک ترکیب گوگرد طبیعی به دست آمده از پوست درخت می باشد. به طور خاص، این ترکیب از لیگنین، ماده ای که سلول های درختان را به صورت پایدار نگه می دارد، به دست آمده است. DMSO در طول فرایند صنعتی از ساخت خمیر چوب استخراج می شود. این ماده یک مایع بی رنگ بوده که سال هاست به اسم یک حلال برای اهداف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، DMSO به طور خاص برای خواص درمانی آن شناخته شده و معمولا بری تسکین دردهای موضعی استفاده می شود.

به لطف محتوای بالای گوگرد آن، DMSO یک روش درمان طبیعی موثر برای طیف وسیعی از بیماری ها می باشد. گوگرد در بدن ما برای توسعه مناسب استخوان ها، پوست، عضلات، رباط ها و تاندون ها مهم می باشد. جای تعجب ندارد که بیان شود، DMSO ارزش درمانی بالایی در حوزه پزشکی دارد.

مزایای دارویی

DMSO به اسم داروی با تجویز پزشک در قالب محلول، ژل و کرم ها می تواند به درمان بیماری های زیر یاری کند.

التهاب مثانه

DMSO در درمان التهاب مثانه موثر می باشد. DMSO معمولا برای ریزش تدریجی مثانه مورد استفاده قرار گرفته که شامل پر شدن مثانه با یک محلول و سپس منتظر ماندن برای 10 تا 15 دقیقه قبل از تخلیه مثانه می باشد. محلول DMSO به وسیله لوله جراحی برای تخلیه مثانه به آن وارد می شود. این روش هر هفته یا دو هفته یک بار صورت گرفته و برای مدت 6 تا 8 هفته تکرار می شود. در بیشتر موارد، بیماران در 3 تا 4 هفته درمان بهبود پیدا می نمایند.

زونا

زونا یک عفونت ویروسی بوده که باعث خارش دردناک در محل عفونت شده و با کرم DMSO درمان می شود. عامل موضعی برای جلوگیری از توسعه ویروس موثر می باشد. کاربرد کرم DMSO حاوی 5 تا 40 درصد آیدوکسوریدین به نواحی دردناک پوست جهت کاهش احساس سوزش و بهبود محل خارش در طی 3 روز موثر می باشد.

قارچ های ناخن

DMSO به درمان قارچ ناخن یاری می نماید. ترکیب SSKI (یک محلول اشباع شده از پتاسیم یدید) و DMSO در مقادیر مساوی و سپس کاربرد آن در زیر ناخن به مدت 2 تا 3 دقیقه در طول روز باعث بهبود بیماری می شود. SSKI دارای خواص ضد قارچی می باشد و DMSO قدرت نفوذ خوبی دارد، به طوری که تضمین می نماید که SSKI به عمق عفونت نفوذ نموده و آن را از بین می برد. مخلوط کردن آن با داروهای گیاهی مانند درخت چای یا اسانس نعناع هم می تواند به منظور درمان عفونت های قارچی استفاده شود. کاربرد DMSO به صورت موضعی هم می تواند به کاهش درد مربوط به مسائل پا مانند انحراف شست، انگشتان چکشی، ناخن فرورفته و شکاف بین انگشتان پا یاری کند.

زخم های کلوئید

زخم های کلوئید بعد از بهبود زخم اتفاق می افتد. کاربرد روزانه DMSO می تواند یه صاف شدن این بافت زخمی یاری کند. کاربرد نسبت 50 به 50 آب و DMSO به صورت روزانه، روشی آسان به منظور رفع کردن زخم های کلوئیدی می باشد.

سوختگی

به منظور تسهیل درمان سوختگی ها، برترین روش استفاده از DMSO می باشد. کاربرد یک محلول حاوی 50 تا 70 درصد DMSO می تواند به کاهش ناراحتی مرتبط با سوختگی های جزئی یاری کند. در واقع، کاربرد این محلول می تواند آسیب به پوست را محدود کند.

مسائل چشم

گفته شده که DMSO یک درمان طبیعی برای آب مروارید می باشد. اعتقاد بر این است که مخلوطی از DMSO و سوپر اکسیداز دیسموتاز (SOD) جهت بهبود این مشکل چشمی موثر می باشد. قرار دادن یک قطره از محلول حاوی 2 سی سی SOD و 25 میلی گرم DMSO به مدت دو دقیقه در روز ممکن است به حل آب مروارید و آب سیاه یاری کند.

مسائل پوستی

زخم های خارجی ناشی از واریس و دیابت ممکن است به مصرف موضعی DMSO پاسخ بدهد. عفونت تبخال که باعث زخم و تاول می شود هم با DMSO درمان می شود. در صورتی که این ماده به مقدار مناسبی استفاده شود می تواند رشد ویروسی را مهار نموده و باعث تخریب عفونت شود. این ماده می تواند به غشاء سلول ویروس نفوذ نموده و باعث از بین بردن عفونت شود. DMSO در درمان بیماری که در آن پوست و بافت های متصل به آن سفت و سخت می شوند، هم استفاده شود.

درد عضلانی

کاربرد موضعی DMSO یک روش درمان خانگی آسان به منظور به حداقل رساندن درد روزمره عضلات و مفاصل می باشد. این دارو دارای خواض ضد التهابی بوده و به اسم یک مسکن درد بسیار عالی عمل می نماید. این دارو برای درمان آسیب های ورزشی مانند تاندون آشیل، شکستن انگشتان، رگ به رگ شدن مچ پا و کشیده شدن و پارگی عضلات هم مفید می باشد. مالش پماد در منظقه آسیب دیده باعث تسکین درد می شود. تاثیر ضد التهابی این ماده می تواند به تسکین درد عصب و کمر درد هم یاری کند.

سر درد و سینوس

مالش ژل DMSO با غلظت 90% بر روی پیشانی یا محل سردرد، می تواند به تسکین سردرد سینوسی و میگرن یاری کند. به علت ضد التهاب بودن DMSO ، قرار دادن چند قطره از آن در سوراخ های بینی می تواند تورم سینوس های مرتبط با سینوزیت را کاهش دهد.

آرتروز

فعالیت ضد التهابی DMSO می تواند به درمان بیماری آرتروز که به اسم ورم مفاصل شناخته می شود، یاری کند. کاربرد موضعی DMSO ممکن است تورم در بند انگشت را که معمولا مرتبط با آرتروز می باشد را کاهش دهد.

از آن جا که DMSO خاصیت نفوذ نمایندگی را نشان می دهد، ترکیب آن با شیمی درمانی می تواند به درمان موثرتر سرطان یاری کند. بعلاوه، هنگامی که DMSO در ترکیب با هماتوکسیلون استفاده می شود و به صورت وریدی تزریق می شود، باعث کاهش مقدار تومور می شود. این ترکیب در درمان سرطان پستان، سرطان پروستات، سرطان سلول سنگفرشی و اپیتلیوم غده ای مفید می باشد.

عوارض جانبی احتمالی DMSO

اگرچه DMSO ممکن است به درمان بیماری های مختلف، به صورت خوراکی یا تزریقی یاری کند، اما دارای عوارض جانبی هم می باشد، که این عوارض عبارتند از:

سردرد، تهوع، ناراحتی معده، خواب آلودگی، خشکی پوست، اسهال، یبوست، استفراغ، اختلالات بینایی و واکنش های آلرژیک شدید

به واسطه محتوای گوگرد بالای آن، کاربرد موضعی DMSO می تواند دارای بویی مانند بوی سیر باشد. بعلاوه، از آن جا که DMSO به آسانی به پوست نفوذ می نماید، و جذب بدن می شود، این موضوع می تواند باعث ایجاد مزه و وبویی مانند سیر در دهان و تنفس شما شود.

احتیاط

مطمئن شوید که فرمول DMSO دارای درجه داوریی می باشد. از درجه صنعتی DMSO استفاده نکنید، چون حاوی موادی است که می تواند سمی بوده و به سلامت شما آسیب برساند.

بعلاوه، DMSO با درجه پزشکی یک داروی نسخه ای بوده و باید به طور مستقیم به وسیله دکتر تجویز شده و مورد استفاده قرار گیرد.

DMSO تنها برای عفونت مثانه تایید شده، در حالی که برای بیماری های دیگر، این ماده به صورت محدود و تحت نظارت پزشکی باید مورد استفاده قرار گیرد.

هنوز شواهد کافی به منظور در نظر گرفتن DMSO برای بیماری های دیگر وجود ندارد. از این رو، قبل از استفاده از این دارو برای اهداف پزشکی از پزشک اجازه گرفت.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1244

به "مصارف و عوارض جانبی DMSO" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصارف و عوارض جانبی DMSO"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید