طرز تهیه گاناش

به گزارش ساری فان، گاناش کرمی است که از ترکیب خامه و شکلات بدست می آید. تزیین کیک با گاناش یکی از روش های ساده ای است که زیبایی خاصی به کیک می بخشد و در طعم و مزه آن نیز نقش به سزایی دارد. در این مقاله با انواع گاناش، طرز تهیه گاناش و جدیدترین مدل های تزیین کیک با گاناش سفید آشنا خواهید شد.

طرز تهیه گاناش

کیک ها و دسر ها را می توان با روش های مختلفی مانند استفاده از فوندانت، خامه، شکلات و کاکائو و... تزیین کرد. یکی از کرم های مورد استفاده برای تزیین کیک، گاناش نام دارد. گاناش کلمه ای فرانسوی و کرمی است که از ترکیب خامه و شکلات درست می گردد، البته مواد دیگری مانند کره، وانیل و اضافه کردنی های معطر نیز می توان به آن اضافه کرد. این کرم خوشمزه در شیرینی پزی و برای تزیین انواع کیک برای مراسم و جشن های مختلف نظیر کیک عقد، کیک تولد و ... کاربرد دارد. یکی از ویژگی های مهم گاناش این است که در موارد زیادی مصرف می گردد و بسته به غلظت شکلات و خامه مورد استفاده در آن برای تزیین کیک، کاپ کیک، بستنی و ... کاربرد دارد.

گاناش ها، براساس نسبت خامه و شکلات موجود در آن به سه دسته تقسیم می شوند:

  • گاناش سبک: در گاناش سبک، نسبت خامه به شکلات 2 به 1 است، یعنی به ازای 2 پیمانه خامه از 1 پیمانه شکلات استفاده می گردد. این نوع گاناش به عنوان سس بستنی و روکش میوه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • گاناش متوسط: از نسبت مساوی خامه و شکلات تهیه می گردد، یعنی به ازای 1 پیمانه خامه، 1 پیمانه شکلات استفاده می گردد. این نوع گاناش بری تزیین روی کیک استفاده می گردد.
  • گاناش سنگین: در گاناش سنگین، نسبت خامه به شکلات 1 به 2 است، یعنی به ازای 1 پیمانه خامه از 2 پیمانه شکلات استفاده می گردد. این نوع گاناش معمولا برای تهیه ترافل استفاده می گردد.

گاناش ها بر اساس نوع شکلات موجود در آن به سه دسته تقسیم می شوند:

  • گاناش با شکلات تلخ: در تهیه این نوع گاناش از شکلات تلخ استفاده می گردد. در این نوع گاناش، نسبت شکلات به خامه، 2 به 1 است.
  • گاناش سفید: در تهیه این نوع گاناش از شکلات سفید استفاده می گردد. در این نوع گاناش، نسبت شکلات به خامه، 3 به 1 است. در کل تهیه این نوع گاناش به مراتب سخت تر از تهیه گاناش با شکلات تلخ است؛ زیرا وجود میزان شیر بیشتر در شکلات سفید، باعث می گردد نسبت به حرارت حساس تر بوده و نباید بیش از حد حرارت داده گردد. همچنین خامه اضافی در این نوع گاناش باعث نرم شدن آن می گردد، پس باید میزان خامه را کم کرد.
  • گاناش شیری: در تهیه این نوع گاناش از شکلات شیری استفاده می گردد. در این نوع گاناش، نسبت شکلات به خامه 2.5 به 1 است و تهیه آن نیز بنا به دلایل گفته شده در تهیه گاناش با شکلات سفید، کمی سخت می باشد.

گاناش را می توان بر روی اجاق گاز یا در مایکروفر درست کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با طرز تهیه گاناش بر روی اجاق گاز و ماکروفر آشنا سازیم.

طرز تهیه گاناش بر روی اجاق گاز

  1. شکلات را به تکه های کوچک و هم اندازه تقسیم کنید تا راحت تر ذوب شوند.
  2. سپس تکه های شکلات را در ظرفی بریزید.
  3. خامه را در قابلمه ای کوچک (ترجیحا استیل) ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش آید. از آنجا که خامه زود می سوزد، تا انتهای کار بالای سر گاز بایستید. به محض دیدن حباب هایی در دیواره قابلمه، خامه را از روی حرارت بردارید و اجازه ندهید حباب ها در قسمت های دیگر نیز ایجاد شوند.
  4. شکلات خرد شده را در خامه داغ بریزید.
  5. اجازه دهید 5-3 دقیقه شکلات در خامه به همان صورت بماند تا گرمای خامه، شکلات را ذوب کند.
  6. سپس خامه و شکلات را به آرامی هم بزنید تا مایع کاملا یکنواختی حاصل گردد. در این مرحله می توانید طعم دهنده هایی مانند وانیل را به آن اضافه کنید.

روی گاناش را با سلفون پوشانده و حدود 15 ساعت در دمای محیط قرار دهید. پس از این مدت گاناش به حدی سفت می گردد که دیگر در داخل ظرف حرکت نمی کند. از این گاناش می توانید به عنوان روکش کیک قبل از گذاشتن فوندانت استفاده کنید.

طرز تهیه گاناش در مایکروفر

  1. شکلات را خرد نموده و در ظرفی شیشه ای بریزید.
  2. خامه پرچرب را روی شکلات ریخته و حدود یک دقیقه در مایکروفر قرار دهید.
  3. سپس آن را از مایکروفر بیرون آورده و به مدت یک دقیقه هم بزنید.
  4. پس از آن دوباره ظرف را به مدت 30 ثانیه در مایکروفر قرار داده و سپس بیرون آورده و دوباره یک دقیقه هم بزنید.
  5. این کار را تا زمانی که تکه های شکلات کاملا ذوب شده و خامه و شکلات به خوبی با هم ترکیب شوند، تکرار کنید.
  6. قرار ندادن مداوم ظرف در مایکروفر، باعث جلوگیری از سوختن خامه و شکلات می گردد.

طرز تهیه گاناش فرم گرفته برای تزیین کیک

  1. پس از ترکیب خامه و شکلات که در فوق ذکر شد، روی گاناش را به گونه ای با سلفون بپوشانید که گاناش در معرض هوا نباشد.
  2. گاناش را به مدت 4 ساعت در دمای محیط قرار دهید تا دمای آن به حدی برسد که وقتی با دست لمس می کنید نه داغ باشد و نه سرد. سپس سلفون را برداشته و با دور متوسط هم زن برقی آن را حدود 5 دقیقه بزنید.
  3. پس از هم زدن رنگ گاناش روشن می گردد، اما هنوز کمی حالت مایع دارد. دوباره روی گاناش را پوشانده و چند ساعت در دمای محیط یا در یخچال قرار دهید تا کمی سفت تر گردد.
  4. دوباره با همزن برقی بزنید تا کاملا فرم بگیرد و در پره های همزن روی آن باقی بماند.
  5. با این گاناش می توانید با توجه به ایده ای که در ذهن دارید، با استفاده از پالت یا قیف و ماسوره کیک یا دسر را تزیین کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک گاناش شکلاتی

نکات مهم و اصولی در تهیه گاناش

  • استفاده از خامه پرچرب با چربی حدود 40% در تهیه گاناش لازم است.
  • استفاده از شکلات مرغوب با درصد بالای کره کاکائو در تهیه گاناش لازم است، زیرا شکلات های با پارافین بالا، دیر ذوب می شوند و طعم خوبی ندارند.

حال که با نحوه تهیه گاناش آشنا شدید، مشاهده مدل های زیبایی از تزیین انواع کیک با گاناش سفید خالی از لطف نیست. شما می توانید از این مدل ها ایده بگیرید و برای تزیین کیک در منزل از آن استفاده کنید.

کیک توت فرنگی با روکش گاناش سفید

کیک جشن کریسمس با روکش گاناش سفید

کیک با روکش گاناش سفید مناسب میهمانی

کیک شکوفه ای با روکش گاناش سفید

کیک دو طبقه با روکش گاناش سفید

کیک سه لایه با لایه میانی و رویه گاناش سفید

کیک تولد دخترانه با روکش گاناش سفید

کیک تولد دخترانه با روکش گاناش سفید مناسب جشن تولد

کیک تولد دخترانه با روکش گاناش سفید

کیک تولد پسرانه با روکش گاناش سفید

امیدواریم مشاهده مدل های زیبای تزیین کیک با گاناش سفید برای شما جذاب بوده باشد و با الگوبرداری از این مدل ها به تزیین کیک های خود بپردازید. شما می توانید تزیین های زیبایی از کیک فوندانت، تزیین کیک با کاکائو و شکلات، خامه، میوه و ... را در سایت مشاهده کنید و ما را از نظرات و پیشنهادات خود مطلع سازید.

منبع: setare.com
انتشار: 2 اسفند 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 855

به "طرز تهیه گاناش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه گاناش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید