سه شنبه عظیم و تاثیر آن بر رقابت های انتخاباتی آمریکا

به گزارش ساری فان، خبرنگاران، گروه بین الملل: امروز سه شنبه ایالت های کالیفرنیا، مین، یوتا، کلرادو، تگزاس، اوکلاهاما، آرکانزاس، تنسی، آلاباما، کارولینای شمالی، ویرجینیا، مینه سوتا و ماساچوست در رأی گیری سه شنبه عظیم شرکت خواهند داشت. ساکنان منطقه خودگردان ساموآی آمریکا در اقیانوس آرام نیز در سه شنبه عظیم به نامزد منتخب خود برای نمایندگی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری رأی می دهند.

سه شنبه عظیم و تاثیر آن بر رقابت های انتخاباتی آمریکا

انتخابات سه شنبه عظیم در حالی برگزار می گردد که دو موضوع سایه سنگینی برای انتخابات درون حزبی دموکرات ها انداخته اند؛ یکی کناره گیری پیت بوتجج و کلوباچر از ادامه رقابت ها و دیگری پیشتازی برنی سندرز در کارزار دموکرات ها تا روز سه شنبه.

در این میان گزارش هایی درباره حمایت کلوباچر و بوتجج از جو بایدن منتشر شده است.

کناره گیری بوتجج و کلوباچر از ادامه رقابت ها پس از آن صورت می گیرد که جو بایدن توانست در انتخابات مقدماتی ایالت کارولینای جنوبی پیروز گردد. این پیروزی امید جو بایدن برای کسب نامزدی حزب دموکرات و رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر (آبان) را احیا کرد.

از سوی دیگر هری رید، رهبر سابق دموکرات ها در مجلس سنای ایالات متحده نیز روز دوشنبه از نامزدی جو بایدن حمایت کرد.

حمایت هری رید از جو بایدن و انصراف کلوباچر و بوتجج از ادامه رقابت ها می تواند نشانه کوشش چهره های بانفوذ و میانه روی حزب دموکرات از جمله باراک اوباما برای جلوگیری از پیروزی برنی سندرز، نامزد پیشتاز در انتخابات مقدماتی این حزب باشد. به این ترتیب به نظر می رسد که سه شنبه شب همه نگاه ها به رقابت جو بایدن و برنی سندرز دوخته خواهد شد. هر چند مایکل بلومبرگ، میلیاردر نیویورکی و الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست نیز همچنان در عرصه رقابت ها حضور دارند.

برنی سندرز تا به امروز در ایالت های نیوهمپشایر و نوادا به پیروزی دست یافته است. او در ایالت آیووا با اختلاف اندکی پس از پیت بودجج در صندلی دوم نهاده شد.

سه شنبه عظیم

هرچند برنی سندرز هم اکنون نامزد پیشتاز در رقابت مقدماتی حزب دموکرات است اما همچنان احتمال تغییر و تحول اساسی صحنه سیاسی این حزب وجود دارد. از سوی دیگر ترکیب جمعیتی بعضی از ایالت هایی که رأی گیری آنها در سه شنبه عظیم برگزار می گردد با ایالت های آیووا و نیوهمپشایر تفاوت زیادی دارد.

بسیاری از تحلیلگران در انتظار نتیجه رأی گیری در ایالت های سه شنبه عظیم هستند تا دریابند نتایج رقابت مقدماتی در ایالت های آیووا و نیوهمپشایر منعکس نماینده یک فرایند کلی در سراسر آمریکا بوده یا به این دو ایالت محدود بوده است.

هیچکدام از نامزدهای حاضر در رقابت مقدماتی حزب دموکرات با تکیه بر نتایج آراء سه شنبه عظیم نمی توانند نامزدی حزب را کسب نمایند. هر کدام از نامزدها برای پیروزی نهایی باید بتوانند براساس نتیجه رأی گیری در ایالت های مختلف 1990 نماینده حاضر در کنوانسیون حزب دموکرات را معین نمایند. امری که با توجه به اینکه پیش از سه شنبه عظیم تنها 155 نماینده انتخاب شده اند و در رأی گیری های سه شنبه عظیم هم 1357 نماینده تعیین خواهد شد غیرممکن است. با این حال این احتمال وجود دارد که شماری از نامزدهای مغلوب رأی گیری های امروز، از ادامه رقابت کناره گیری نمایند.

از سوی دیگر سه شنبه عظیم از چند جنبه می تواند بر معین رقیب دونالد ترامپ تأثیرگذار باشد. یکی از این جنبه ها تعداد زیاد نمایندگانی است که در سه شنبه عظیم برای شرکت در کنوانسیون حزب دموکرات انتخاب می گردد. شرکت نمایندگان در رأی گیری های امروز در عمل 34 درصد نمایندگان حاضر در کنوانسیون ملی حزب دموکرات را معین می نمایند.

یکی دیگر از دلایل اهمیت رقابت های امروز جنبه روانی آن است. نامزد یا نامزدهایی که در سه شنبه عظیم نتایج قابل قبولی کسب نمایند پس از آن در جذب حمایت اقتصادی برای کارزار خود راستا هموارتری در پیش خواهند داشت. این در حالی است که برنده یا برندگان رقابت های امروز می توانند با تکیه بر پوشش رسانه ای پیروزی خود و کناره گیری احتاقتصادی رقبایشان به ادامه فرایند پیروزی های خود یا کسب نتیجه قابل قبول در بقیه ایالت ها امیدوار باشند.

ایالت هایی که در رأی گیری های امروز شرکت دارند گرایش سیاسی و ترکیب جمعیتی متفاوتی دارند. بعضی از این ایالت ها مانند کالیفرنیا و ماساچوست طی دهه های گذشته در انتخابات ریاست جمهوری همیشه به نامزد دموکرات رأی داده اند. در شماری دیگر از ایالت ها مانند تگزاس، اوکلاهاما، تنسی و آلاباما طی دهه های گذشته تنها نامزد جمهوریخواهان برای ریاست جمهوری به پیروزی رسیده است.

تعدادی از ایالت های سه شنبه عظیم نیز در دوره های گذشته انتخابات ریاست جمهوری ایالت های معین نماینده (Swing States) بوده اند. ویرجینیا، کلرادو و کارولینای شاقتصادی از جمله ایالت هایی هستند که در دوره های گذشته میزان رأی دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه در آنها به یکدیگر نزدیک بوده است. پیش بینی می گردد در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر نیز رقابت بین دونالد ترامپ و رقیب دموکرات او در ایالت های ویرجینیا، کلرادو، کارولینای شاقتصادی و مینه سوتا فشرده باشد.

یکی از با اهمیت ترین ایالت هایی که در رقابت های امروز شرکت خواهد نمود ایالت پرجمعیت کالیفرنیا است. نتیجه آراء این ایالت به تنهایی معین نماینده حدود 30 درصد کل نمایندگانی است که در سه شنبه عظیم برای شرکت در کنوانسیون حزب دموکرات انتخاب خواهند شد.

اتفاق ویژه

یکی دیگر از ویژگی های سه شنبه عظیم سال جاری ورود مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک به میدان رقابت است. این میلیاردر نیویورکی که اواخر سال 2019 تصمیم به حضور در رقابت مقدماتی حزب دموکرات گرفت از حضور در رقابت مقدماتی چهار ایالت آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی خودداری کرد تا تمام نیروی خود را بر روی تبلیغ در ایالت هایی متمرکز کند که رأی گیری آنها در سه شنبه عظیم برگزار می گردد.

نتایج 14 ایالتی که رأی گیری آنها در سه شنبه عظیم برگزار می گردد تعیین خواهد نمود که راهبرد مایکل بلومبرگ تا چه حد کارآمد بوده است. این میلیاردر 78 ساله تا به امروز 350 میلیون دلار از ثروت شخصی خود را صرف پخش تبلیغات انتخاباتی در ایالت های مختلف نموده است. نتیجه آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که محبوبیت مایکل بلومبرگ در میان سیاهپوستان افزایش یافته است. این در حالی است که در مقابل محبوبیت جو بایدن در میان رأی دهندگان سیاهپوست کاهش یافته است. با این حال عملکرد مایکل بلومبرگ در اولین مناظره اش با دیگر نامزدهای حاضر در رقابت مقدماتی حزب دموکرات ممکن است بر محبوبیت او تأثیر منفی گذاشته باشد. بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که مایکل بلومبرگ در مناظره لاس وگاس در برابر انتقادهای رقبایش ضعیف ظاهر شد.

کوشش ترامپ برای ایجاد تفرقه در اردوگاه دموکرات ها

نکته ای که در این میان نباید فراموش کرد این است که قدرت دریافت سندرز نه تنها موجب وحشت چهره های تأثیرگذار حزب دموکرات شده بلکه موجب هراس جمهوریخواهان به ویژه دونالد ترامپ نیز شده به طوری که ترامپ سعی دارد با انتشار پیغامی های تخریبی و به تمسخر دریافت نامزدهای حزب دموکرات نوعی نفاق را در میان آنها ایجاد کند.

برای مثال رئیس جمهوری آمریکا در پیغامی توئیتری به کناره گیری همزمان پیت بوتجج و امی کلوباچر از چرخه رقابت مقدماتی حزب دموکرات واکنش نشان داد و آن را مقدمه چینی برای کودتا علیه برنی سندرز از دیگر نامزدهای مطرح این حزب بیان کرد.

وی در ادامه این پیغام اضافه کرد: هیچ تردیدی وجود ندارد که این اقدامی علیه سندرز است.

با این حال ترامپ پیش بینی کرد که سندرز هنوز فرصت آن را دارد که به خودش بیاید و عنوان نامزدی نهایی حزب دموکرات را از آن خود کند.

از سوی دیگر اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز با جدیت بیشتری در حمایت از جو بایدن وارد میدان شده است.

نتیجه آنکه تا فردا چهارشنبه تکلیف نامزد نهایی حزب دموکرات برای رقابت با ترامپ در انتخابات ماه نوامبر با توجه به آنکه فقط سه چهره تأثیرگذار در میان نامزدهای حزب دموکرات باقی مانده اند، تا حد زیادی تعیین می گردد.

با این حساب توئیت های ترامپ از فردا شکل دیگری می گیرد و فضا از بایدن خواب آلو و مایک کوچولو وارد فاز دیگری می گردد و به احتمال زیاد رقبای ترامپ به دو نفر کاهش می یابد.

در نهایت نباید فراموش کرد که رئیس جمهوری آمریکا با رأی مستقیم مردم انتخاب نمی گردد بلکه این افراد با نفوذ و صاحبان ثروت و قدرت در ایالت متحده هستند که مستأجر کاخ سفید را معین می نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 235

به "سه شنبه عظیم و تاثیر آن بر رقابت های انتخاباتی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه شنبه عظیم و تاثیر آن بر رقابت های انتخاباتی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید