زمان ازسرگیری صادرات قانونی دام زنده فرا رسیده است

به گزارش ساری فان، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به شرایط تولید دام و بازار گوشت داخلی، گفت: به نظر می رسد وقت آن رسیده که صادرات دام زنده از سر گرفته شود.

زمان ازسرگیری صادرات قانونی دام زنده فرا رسیده است

کیوان کاشفی در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق کرمانشاه با بیان اینکه نظر بسیاری از مسئولان برای برقراری صادرات دام سبک زنده مثبت است، اضافه نمود: لازم است تحلیل مناسبی درباره لزوم صادرات و پیامدهای قاچاق دام زنده ارائه دهیم تا بتوانیم نظر مسئولان کشور را جلب کنیم.

رئیس اتاق کرمانشاه تأکید کرد: در این تحلیل باید به مواردی مانند سهم دام صادراتی از تولید دام و بازار گوشت قرمز کشور تعیین شود تا این شفاف سازی صورت بگیرد که صادرات دام تأثیر چندانی بر قیمت بازار داخل نخواهد داشت.

کاشفی بر لزوم تعیین تعرفه تعیین برای صادرات دام زنده هم تأکید کرد به گونه ای که هم دولت به حقوق خود برسد و هم سود مناسبی عاید صادرکنندگان شود.

رئیس اتاق کرمانشاه گفت: بعد از تعیین تکلیف این موارد، نامه ای از طریق مسئولین ارشد استان کرمانشاه برای وزرای مربوطه شامل وزارت صنعت و جهاد کشاورزی برای پیگیری موضوع ارسال خواهد شد.

کاشفی اشاره ای هم به پیامدهای قاچاق دام زنده داشت و مطرح نمود: عدم کنترل کیفیت و بهداشت دام های خروجی موضوع مهمی است که به برند دام صادراتی ایران صدمه جدی می زند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران، خروج دام مولد از کشور، تضییع حقوق دولت و توسعه فعالیت های تجاری غیرقانونی در قالب قاچاق را از دیگر پیامدهای ممنوعیت صادرات قانونی دام زنده و رواج قاچاق آن برشمرد.

در ادامه داریوش پناهی، دبیر اتاق کرمانشاه از وجود 2.97 میلیون رأس دام سبک و 296 هزار رأس دام سنگین در کرمانشاه تا سرانجام سال گذشته خبر داد و گفت: سهم 3.8 درصدی از دام سبک و 3.3 درصدی از دام سنگین کشور را داریم.

او میزان تولید گوشت قرمز استان را 36 هزار تن و مصرف آن را نیز 26 هزار تن گفت و اضافه نمود: اما در کل کشور با کمبود نزدیک به 150 هزار تنی گوشت قرمز مواجهیم که تقریباً معادل همین میزان در سال 1397 وارد شده است.

دبیر کل اتاق کرمانشاه قیمت کنونی هر کیلو دام سبک در میادین دام استان را نیز حدود 50 تا 52 هزار تومان و قیمت مصرف کننده آن را 115 تا 130 هزار تومان گفت.

پناهی سپس از معضل قاچاق دام زنده دانست و گفت: بر اساس تحلیلی که انجام دادیم سود ارسال دام به کشورهای حاشیه خلیج فارس فارس حدود 800 هزار تومان برای هر جفت رأس دام است.

او تأکید کرد: در برابر این سود نه چندان زیاد با پیامدهایی مانند خروج دام مولد، عدم رعایت موازین بهداشتی، از دست رفتن حقوق دولت و ... مواجهیم که باید جلوی آن گرفته شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 857

به "زمان ازسرگیری صادرات قانونی دام زنده فرا رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان ازسرگیری صادرات قانونی دام زنده فرا رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید