روسیه آماده محدودیت صادرات غذایی شد

به گزارش ساری فان، روسیه هشدار داد آماده است محدودیتهای صادراتی محصولات غذایی اساسی را بدنبال افزایش اخیر قیمت کالاهایی مانند شکر و آرد، توسعه دهد.

روسیه آماده محدودیت صادرات غذایی شد

به گزارش خبرنگاران، مکسیم رشتنیکوف، وزیر امور اقتصادی روسیه به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: روسیه که یکی از بزرگترین صادرکنندگان غله در جهان به تعداد می رود در حال بررسی فراهم کردن بهترین پشتیبانی برای صادرات غذایی و همزمان حمایت از مصرف کنندگان داخلی در برابر قیمتهای رو به افزایش است.

شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ماه مه حدود 40 درصد بر مبنای سالانه افزایش یافت و به بالاترین حد در حدود یک دهه اخیر صعود کرد. قیمت مواد غذایی با توجه به این که 20 میلیون نفر یا یک نفر از هر هفت شهروند روسی زیر خط فقر زندگی می کند، مسئله سیاسی مهمی برای کرملین است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در دسامبر به مقامات این کشور دستور داد کنترلهای قیمت موقتی روی مواد غذایی اساسی مانند روغن آفتابگردان و پاستا اعمال کنند. سهمیه صادرات گندم اوایل امسال اعلام شد و تعرفه صادرات ماه جاری افزوده شد. مسکو گفت چنین اقدامی ضروری بود تا سالها کاهش درآمد که تامین کالاهای غذایی اساسی را برای بسیاری از مردم سخت کرده بود، جبران شود.

وزیر امور اقتصادی روسیه گفت: این کشور ممکن است تدابیر صادراتی را توسعه داده و شامل محدودیتهای صادراتی کامل و تعرفه صادرات شناور قرار دهد. وی در ادامه گفت هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت جهانی مواد غذایی تثبیت شده و به پیک رسیده است. هر گونه خبری درباره پیش بینی های محصول می تواند باعث جهش قیمت برخی کالاهای غذایی اساسی شود بنابراین ما مدام به آنها توجه کرده و اقدامات لازم را در زمان مناسب انجام می دهیم.

روسیه صادرات کالاهای غذایی اساسی مانند گندم را پس از سال 2014 که واردات بیشتر مواد غذایی غربی در واکنش به تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا ممنوع شده بود، آغاز کرد و سپس به توسعه اساسی کشاورزی داخلی پرداخت. طبق آمار سازمان جهانی تجارت، کالاهای کشاورزی مانند گندم حدود هشت درصد از 419 میلیارد دلار صادرات روسیه در سال 2019 را تشکیل دادند.

با این حال روسیه در سطح مشابه آمریکا یا اروپا زیرساخت برای انبار کردن انبوه مواد غذایی ندارد. اما محدودیت صادراتی مطرح شده حمایت بخش خرده فروشی غذا را جلب کرده است. برخی از مدیران این بخش می گویند افزایش اخیر قیمتها به دلیل تقاضای فزاینده از سوی واردکنندگان چینی است که مایل هستند پول بیشتری پرداخت کنند. قیمت شکر در روسیه سال گذشته 65 درصد افزایش یافت.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، در مقابل مقامات روسیه عامل قیمت بالاتر مواد غذایی را آن طور که میخائیل میشوستین، نخست وزیر این کشور توصیف کرده است، حرص و طمع برخی تولیدکنندگان و شبکه های خرده فروشی نام کرده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1115

به "روسیه آماده محدودیت صادرات غذایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه آماده محدودیت صادرات غذایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید