هدایت هایی موثر برای جلوگیری از پوکی استخوان در سطح ملی و فردی

به گزارش ساری فان، کیفیت جمعیت در کشورهای مختلف دنیا از نظر سلامتی، شاخص های رفاه، فاکتورهای زیستی، امید به زندگی و دریافت خدمات سلامت، اعم از آموزشی، ترویجی و بالینی از جمله مواردی است که ارتباط مستقیمی با توسعه دارد.

هدایت هایی موثر برای جلوگیری از پوکی استخوان در سطح ملی و فردی

کشورهای مختلف کوشش می نمایند با نگاهی پیش بینانه و پیشگیرانه در مورد بیماری هایی که ممکن است توده جمعیتی و بنیان های خانوادگی و مالی توده ها را تحت چالش قرار دهد، برنامه های مدون و ملی را به یاری نهادهای پژوهشی و تحقیقات دانشگاهی و سازمان های متخصص تدوین و اجرا نمایند.

در طول تاریخ به مراتب و مقاطع مختلف کشورهای دنیا دریافته اند که اجرای برنامه های پیشگیری و کنترل بیمارهای به مراتب از برنامه های درمانی اهمیت بیشتری دارد.

علاوه بر این، برنامه های آموزشی و پیشگیرانه از نظر هزینه های تمام شده برای مردم و دولت ها بسیار مقرون به صرفه تر تمام می گردد.

در کشورهایی که با جمعیت کهنسال روبرو هستند، ضمن کوشش برای جایگزینی جمعیت به وسیله تشویق زاد و ولد و پذیرش نیروی ماهر و جوان از کشورهای دیگر، ارتقای الگوهای سلامتی از جمله مهمترین برنامه های اجتماعی و ملی است.

پوکی استخوان یک بیماری مهلک

بیماری های مختلفی در دنیا وجود دارند که سلامت اجتماعی و کیفیت جمعیت کشورها را مورد تهدید قرار داده است.

پوکی استخوان یکی از مهلک ترین بیماری هایی است که از این منظر بسیار مهم است و به عنوان یک بیماری خاموش و چالش قرن برای جمعیت ها تلقی شده است.

از این رو به طور مستمر و با روش های تحقیقی مختلف نسبت به شناخت دقیق ابعاد این بیماری و روش های موثر در کنترل و پیشگیری آن در دستور کار قرار گرفته و حتی بودجه های قابل ملاحظه ای برای این منظور در نظر گرفته می گردد.

سالمندان مهم هستند

نکته جالب اینجاست که با وجود این که جمعیت سالمندان به طور کلی جمعیت سربار و هزینه بر به نظر می رسد که در فراوری ملی و به عنوان موتور محرکه مالی و اجتماعی جامعه نقشی بر عهده ندارند؛ اما کشورهای پیشرفته با حساسیت و دقت بسیار زیادی نسبت به ارتقای شاخص های رفاه و سلامتی این قشر عمل می نمایند.

پوکی استخوان و شکستگی هایی که کیفیت زندگی سالمندان را مورد هدف قرار می دهد از جمله چالش هایی است که کشور های پیشرفته برای کنترل، پیشگیری، درمان و خدمات بعد از درمان برنامه های قابل ملاحظه ای را به مرحله اجرا در می آورند.

شاید بتوان گفت این خدمات پیشرفته در واقع پاداش این قشر از جامعه است که در دوره جوانی و پویایی خود، نسبت به انجام وظایف خود در جامعه و حرکت جامعه به سمت توسعه نقش ایفا نموده اند.

خدمات رفاهی و اجتماعی فراگیر که جمعیت کشورها را تحت پوشش قرار داده و در بعضی از موارد به طور کلی رایگان هستند، نشانه هایی از کیفیت زندگی و موفقیت جوامع تلقی می گردد که از نگاه بیرونی این این کشورها را به جوامع آرمانی تبدیل می نماید.

برای جلوگیری از پوکی استخوان چه کارهایی باید انجام داد؟

با توجه به موارد فوق می توان گفت که پاشنه آشیل بیماری پوکی استخوان که در سطوح زیرین جامعه در حال خزیدن و پیشروی است به چند عامل مهم بستگی دارد که شامل این موارد است:

  • ایجاد کمپین ها و برنامه های آموزشی مدون با یاری کارشناسان و متخصصان کشور و اجرای سراسری آن برای مطلع کردن جامعه از ابعاد، ویژگی ها، عملکرد و اندازه تخریب این بیماری.
  • توجه به سفر غذایی مردم و کوشش برای گنجانیدن ریز مغذی هایی که می تواند از این بیماری با درصد بالایی، جلوگیری کند.
  • همکاری با شرکت های فراوری نماینده مواد غذایی و تعامل دولت با شرکت ها و برندهایی که توانایی ایجاد سفره مغذی برای مردم با کیفیت و قیمت مناسب را دارند.
  • تعامل دولت با دانشگاه ها، متخصصان، موسسات پژوهشی، پزشکان مجرب و سایر دست اندرکاران آموزشی و تحقیقی برای تدوین نظام نامه سراسری و ملی پوکی استخوان و دقت و استمرار در اجرای به طوری که با تغییر دولت ها و مدیران شبکه بهداشت، این برنامه ها به عنوان بنیان سلامت جامعه هرگز از دستور کار خارج نگردد و به صورت سلیقه ای و فردی عمل نگردد.
  • بازنگری در نظامنامه درمان و به خدمت گرفت تجهیزات و دانش روز دنیای برای یاری به بیمارانی که به هر صورت در معرض این بیماری قرار گرفته و مخصوصا در معرض شکستگی قرار می گیرند.
  • ایجاد خدمات عمومی برای کسانی که از آسیب ها و عارضه های این بیماری رنج می برند و به کار بستن بالاترین خدمات درمانی و حمایتی در این زمینه.
  • به روز رسانی آمارها و اطلاعات منتشر شده در طول سال های اخیر که بسیار قدیمی هستند و آغاز نهضت تازه ای از تحقیقات میدانی برای اطلاع از اندازه نفوذ خاموش و خزنده این بیماری در لایه های زیرین جامعه و به روز رسانی مداوم داده ها و انتشار مستمر آن ها .
  • اطمینان از رسیدن ریز مغذی های لازم از جمله پروتئین، کلسیم و ویتامین دی به عنوان سه ماده اصلی که می تواند به افزایش چگالی استخوان ها در یک سوم اول زندگی، یاری نموده و رشد خزنده بیماری را کنترل کند.
  • تدوین یک برنامه رایگان و تسهیل فرایند های مربوط به غربالگری برای تشویق افراد بالای 50 سال برای تن دادن به برنامه های تشویقی به شکل مستمر و توجه به رژیم غذایی سفره خانواده.
  • تصویب قوانین خاصی در زمینه ارائه سوبسید های لازم به شرکت های فراوری نماینده مواد لبنی یا خانواده ها به شکلی که تهیه و مصرف این مواد که مرجع اصلی دریافت کلسیم و تحکیم بافت استخوانی هستند، برای همگان در دهک های مختلف جامعه ساده باشد. این قوانین و برنامه ها باید به شکلی باشد که اجازه ندهد رشد تورم و گرانی مواد لبنی باعث حذف این مواد از سفره خانوارها گردد.
  • تشویق شرکت ها و برند هایی مانند کاله که با فراوری محصولات جلوگیری نماینده از پوکی استخوان (مانند پروژه فراوری و عرضه ماست کلسیویتا) به جامعه خدمت می نمایند.
  • همسویی و توجه به تحقیقات دنیای در قاره ها و کشورهای مختلف و استفاده از تجربیات این کشور که از نظام های تحقیقاتی نیرومندی بهره مند هستند و به کار بستن نتایج این تحقیقات در برنامه ریزی های ملی برای جلوگیری از توسعه پوکی استخوان.

برای مقابله با بیماری پوکی استخوان این هفت ماده را کمتر مصرف کنید

اگر ریسک ابتلا به بیماری پوکی استخوان را دارید و یا به طور کلی می خواهید یک رژیم خوراکی برای پرهیز از این بیماری را در دستور کار قرار دهید براساس مقاله healthgrades.com از مصرف بی رویه این هفت ماده غذایی پرهیز کنید:

نمک

کلسیم یک ماده معدنی است که برای سلامت و استحکام استخوان ها لازم است، به همین علت است که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به افراد مبتلا به پوکی استخوان می گویند که مصرف غذاهای حاوی کلسیم مانند شیر و سبزیجات برگدار را افزایش دهند. اما افزایش مصرف کلسیم فایده چندانی ندارد مگر اینکه از نمک نیز اجتناب کنید.

سدیم

سدیم که این هم جزو اصلی نمک است باعث دفع کلسیم از بدن می گردد. به همین علت باید از مصرف تنقلات شور مانند تخمه، چیپس، کراکر و غذاهای فرآوری شده با نمک زیاد، سبزیجات کنسرو شده و سوپ آماده پرهیز کنید. به غذا نمک اضافه نکنید وسعی کنید چاشنی های دیگر را جایگزین کنید.

کافئین

قهوه و چای را نمی توان به طور کامل کنار گذاشت؛ اما می توان اندازه آن را کاهش داد. به گزارش بنیاد ملی پوکی استخوان آمریکا، اگر بیش از سه فنجان قهوه یا چای کافئین دار در روز مصرف کنید، محتمل است که جذب کلسیم در بدن شما کاهش یافته و به تحلیل استخوان منجر گردد. این گزارش پیشنهاد می نماید دمنوش های گیاهی را به جای قهوه مصرف نموده و از آن ها لذت ببرید.

جوش شیرین

بعلاوه تحقیقات مستدل حاکی از آن است که نوشیدنی های گازدار و کافئین دار مانند انواع کولا احتمالا به کاهش چگالی استخوان ها منجر می شوند. تحقیقات زیادی هم اکنون در این زمینه برای کشف حقایق دقیق تر در جریان است. آب یا شیر برترین جایگزین این نوشیدنی ها هستند.

گوشت قرمز

با این که در کشورهای مختلف مردم پروتئین خود را از گوش حیوانی به دست می آورند؛ اما بد نیست که چند وعده از گوشت را با پروتیین های لبنی و حبوباتی مانند لوبیا قرمز جایگزین کنید. وقتی آمینو اسید های حاوی گوگرد از گوشت وارد بدن می گردد، بدن، کلسیم داخل استخوان ها را وارد جریان خون می نماید تا با افزایش حجم این مواد در خود جلوگیری کند.

الکل

بنیاد ملی پوکی استخوان می گوید مصرف بیش از حد الکل باعث تحلیل استخوان می گردد، بنابراین مهم است که مصرف الکل را کنار گذاشته یا محدود کنید. در جامعه آمریکا که این نوشیدنی آزاد است، معیارهایی برای آن برای زنان و مردان در نظر گرفته شده است.

سبوس گندم

با این که گندم منبع مغذی غذایی است و پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان دارد؛ اما بدانید که سبوس گندم به طور کامل از جذب کلسیم از سایر غذاهایی که همراه با آن مصرف می کنید جلوگیری می نماید.

جگر و روغن جگر ماهی

ویتامین A محلول در چربی است که برای سلامت استخوان ها، پوست، دندان و چشم لازم است، اما افراط در مصرف آن ممکن است بر سلامت استخوان ها تاثیر منفی بگذارد. به این خاطر شبکه بهداشت ملی انگلستان به افراد توصیه می نماید که به طور مستمر جگر مصرف ننمایند.

منابع:

7 Foods to Avoid When You Have Osteoporosis

https://b2n.ir/n32192

Supplements for Osteoarthritis

https://b2n.ir/n45112

منبع: یک پزشک
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1515

به "هدایت هایی موثر برای جلوگیری از پوکی استخوان در سطح ملی و فردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدایت هایی موثر برای جلوگیری از پوکی استخوان در سطح ملی و فردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید