کروناویروس کدام مشاغل را رونق بخشیده است؟

به گزارش ساری فان، هر چند اقتصاد و فراوری ناخالص ملی بسیاری از اعضای جامعه ملل از همه گیری دنیای ویروس کووید 19 آسیب جدی دیده است. اما خانه نشینی 2 میلیارد و 600 میلیون نفر در دنیا موجب رشد خیره کننده مشاغل مختلفی از جمله صنایع مبتنی بر وب آشپزی، بدنسازی و مدیتیشن شده است.

کروناویروس کدام مشاغل را رونق بخشیده است؟

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اصحاب سیاست در بعضی کشور از جمله آلمان اعلام نموده اند که بحران کرونا، بزرگ ترین چالشی است که ملت آنان پس از جنگ دنیای دوم با آن روبرو بوده است. به گفته شبکه العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه این بحران باعث خانه نشینی و قرنطینه بیش از 2 میلیارد و 600 میلیون نفر از جمعیت دنیا شده است.

کاهش 30 درصدی حجم اقتصاد آمریکا

به نظر می رسد این حجم از تغییر در فرایندهای روزمره، بیش از همه اقتصاد و سازو کارهای مرتبط با آن را نشانه رفته است. وال استریت ژورنال به نقل از موسسه رتبه بندی مودی هشدار داد که ادامه یافتن تعطیلی ها ممکن است باعث کاهش 30 درصدی حجم اقتصاد آمریکا گردد. این مسئله ناشی از آسیب و رکودی است که این همه گیری به مشاغل و صنایع مختلف تحمیل نموده است.

علی رغم این موضوع، از دل این تهدید برای بعضی مشاغل و رشته ها فرصت های نیز خلق شده است.

رشد بازی های آنلاین در ایران

خانه نشینی اجباری مردم در ایران نیز باعث شده است که بسیاری از حرفه ها و مشاغل با انبوهی از تقاضای جدید رو به رو شوند. احتیاج مردم به سرگرمی یکی از محورهای است که به خلق و رشد صدها استارتاپ و شرکت فعال در حوزه سرگرمی انجامیده است. بازی سازها و شرکت های توسعه بازی آنلاین در ایران در فضای مجازی با مشتریان جدیدی روبرو شده اند که پیش از این تصور نمی رفت که روزی به دایره مشتریان بالفعل آنان ورود نمایند.

به نوشته ایرنا، انستیتو ملی بازی های رایانه ای اعلام نموده است که شیوع ویروس کرونا از جمله دلائل اصلی افزایش چشمگیر اقبال عمومی به بازی های رایانه ای در ایران بوده است.

ستاد ویژه مقابله با کرونا که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شده است با تقاضاهای متعددی از سوی شرکت های خلاق، استارتاپ ها و موسساتی روبه رو شده است که در زمینه های آموزشی، بازی سازی، سامانه های آنلاین و ورزش فعالیت دارند. این شرکت ها خواهان حمایت این معاونت برای معرفی هر چه بیشتر محصولات خود در دوران چالش کرونایی شده اند.

توجه به اقتصاد پسا کرونا در سطوح عالی مدیریتی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی رئیس کمیسیون ویژه حمایت از فراوری ملی، استقرار دولت الکترونیک، توسعه روستاها، مدیریت مهاجرت معکوس را از جمله عواملی دانست که می تواند تبدیل نماینده تهدید کرونا به فرصت باشد.

90 میلیون دستکش فراوری شد

شرکت های دانش بنیان و فناور دارای محصولات مرتبط با این بیماری نیز فراوری خود را به شکل چشمگیری افزایش داده اند. شرکت های دانش بنیان و فناور فعال در زیست بوم دانش بنیان کشور تا کنون پیروز شده اند برای مقابله با ویروس کووید 19 بالغ بر 90 میلیون دستکش و 2 میلیون لیتر مواد ضد عفونی فراوری نمایند.

فرصتی برای جهش فراوری

برآوردها نشان می دهد که 16 شرکت فعال در حوزه فراوری دستگاه های پزشکی قرار است 90 میلیون دستکش، 100 هزار دست لباس بیمارستانی، هزار دستگاه اکسیژن ساز، تعداد قابل توجهی دستگاه تنفس مصنوعی و دستگاه ماشین بیهوشی اتاق عمل در ماه فراوری نمایند.

چند شرکت دانش بنیان متعهد شده اند تا خاتمه اردیبهشت 360 هزار کیت ویژه کوید 19فراوری و وارد بازار نمایند. همچنین 13 شرکت فراوری نماینده ماسک، یک میلیون و 250 هزار ماسک در ماه فراوری خواهند کرد. این تنها گوشه ای از خیزش بزرگ فراوری در این حوزه است.

علی رغم جنبه های تاثر بر انگیز این چالش ملی و لطمات مالی بزرگ آن، وجود بحران به معنای توقف فراوری و یاس نخواهد بود. ذهن های فناور بسیاری در قالب شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های عضو زیست بوم نوآوری کشور در حال حاضر مشغول کوشش شبانه روزی هستند تا به موتور محرکه عبور سرافرازانه کشور از این تهدید تبدیل شوند و از آن یک فرصت برای جهش فراوری بسازند.

ظهور کسب و کارهای جدید

سورنا ستاری رئیس بنیاد ملی نخبگان در تازه ترین یادداشت ایستاگرامی خود در این باره نوشت کسب و کارهای جدیدی متولد می شوند و ظهور می یابند و بعضی از بین خواهند رفت. فرصت های بسیاری پیش روی جوانانی است که ایده های جدیدی را برای بهبود کیفیت زندگی مردم در دنیا همراه کرونا دارند و باید از این فرصت پیش آمده امیدوارانه و به بهترین نحو ممکن استفاده نمایند. زندگی می گذرد ولی با قواعد، قوانین و مقررات جدید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 326

به "کروناویروس کدام مشاغل را رونق بخشیده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کروناویروس کدام مشاغل را رونق بخشیده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید