ژیوان گاسپاریان نوازنده سرشناس ارمنستان درگذشت

به گزارش ساری فان، ژیوان گاسپاریان نوازنده سرشناس ساز بادی دودوک از ارمنستان که سابقه همکاری با حسین علیزاده و کیهان کلهر را در کارنامه خود داشت، درگذشت.

ژیوان گاسپاریان نوازنده سرشناس ارمنستان درگذشت

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش ایرنا از یک پایگاه اطلاع رسانی محلی در ارمنستان، ژیوان گاسپاریان امروز سه شنبه (15 تیر 1400) در سن 92 سالگی چشم از دنیا فروبست.

وی که به اسم استاد ساز دودوک شناخته می شد، در سال 2006 نامزد دریافت جایزه گرمی برای برترین آلبوم موسیقی سنتی در دنیا شد.

گاسپاریان سابقه همکاری با هنرمندان به نام ایرانی از جمله حسین علیزاده و کیهان کلهر را در کارنامه خود داشت و در روز اول سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر هم در برج میلاد ساز نواخت.

گاسپاریان که کودکی سختی داشت، نوازندگی ساز دودوک را از همان دوران و به صورت خودآموز شروع کرد و در سن 52 سالگی به دانشگاه رفت.

این نوازنده بااستعداد در سال 1959 با کسب مدال طلای چهارمین جشنواره یونسکو نخستین جایزه خود را به دست آورد و در سال های 1962 و 1973 در همین جشنواره به ترتیب مدال نقره و برنز را گرفت. وی در سال 1973 اسم هنرمند مردمی ارمنستان را به دست آورد و سال 1988 شروع زندگی حرفه ای او در عرصه بین المللی بود.

گاسپاریان علاوه بر چهره های ایرانی، با هنرمندان معروف بین المللی از جمله پیتر گابریل، ارکان اوگور، مایکل بروک، برایان می، لیونل ریچی، درک شرینیان، هانس زیمر و آندریاس وولن وایدر همکاری داشت. مشارکت در ساخت موسیقی متن فیلم های نام آشنایی، چون گلادیاتور (ساخته ریدلی اسکات 2000) و الماس خونین (ادوارد زوئیک 2006) از دیگر نقاط پررنگ کارنامه هنری این هنرمند توانا بود.

منبع: فرارو
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1151

به "ژیوان گاسپاریان نوازنده سرشناس ارمنستان درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژیوان گاسپاریان نوازنده سرشناس ارمنستان درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید