هوش مصنوعی شیوع ویروس کورونای جدید را پیش بینی کرده بود

به گزارش ساری فان، یک پلتفرم کنترل و تشخیص بیماری مبتنی بر هوش مصنوعی حدود یک هفته قبل از هشدارهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا و سازمان بهداشت جهانی با شناسایی نشانه های اولیه، شیوع ویروس جدید کورونا را پیش بینی کرده بود.

هوش مصنوعی شیوع ویروس کورونای جدید را پیش بینی کرده بود

به گزارش خبرنگاران، ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی وایرد نوشت: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) و سازمان بهداشت جهانی به ترتیب در تاریخ 6 و 9 ژانویه در مورد شیوع ویروس کرونا در ووهان چین به مردم اطلاع رسانی کردند، اما اولین علائم هشداردهنده این بیماری حدود یک هفته زودتر توسط یک سامانه رصد سلامت مبتنی بر هوش مصنوعی در کانادا شناسایی شده بود.

این سامانه که به شرکت بلودات (BlueDot) تعلق دارد، در 31 دسامبر (10 دی) به مشتریان خود درباره شیوع احتمالی یک بیماری واگیردار در ووهان چین هشدار داد. بلودات از الگوریتم های هوش مصنوعی برای رصد منابع خبری مختلف در جهان و شناسایی الگوها در گزارش های خبری حوزه بهداشت استفاده می کند.

این سیستم همچنین اطلاعات مربوط به شبکه های بیماری را نیز در گیاهان و جانوران در نظر می گیرد، همه گیرشناسان بلودات در گام بعد با استفاده از اطلاعاتی که جمع آوری می کنند، هشدارها و پیش بینی هایی را در مورد خطرات احتمالی برای سلامت و شیوع بیماری های واگیردار به مشترکان خود ارائه می دهند.

به گفته کامران خان، بنیانگذار بلودات، این شرکت در پیش بینی شیوع بیماری از داده های به دست آمده از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کند زیرا این اطلاعات بیش از اندازه پراکنده و ضد و نقیض هستند. سامانه رصد این شرکت در عوض از گزارش های خبری و اطلاعات موجود در مورد شبکه های بیماری تشخیص داده شده بین حیوانات و بلیت های هواپیمایی برای ایجاد مدلی برای پیش بینی این که عفونت ها از کجا آغاز شده و افراد آلوده به کجا سفر خواهند کرد، استفاده می کند.

بلودات به درستی پیش بینی کرده بود ویروس ووهان طی چند روز پس از ظهور در تایپه، توکیو، سئول و بانکوک نیز شایع می شود.

سیستم بلودات اولین مورد از ورود هوش مصنوعی به حوزه پیش بینی شیوع بیماری ها نیست. دانشمندان علم داده مدت هاست که از مدل های یادگیری ماشین و کلان داده ها برای ردگیری شیوع بیماری های مختلف استفاده می کنند. با این حال اگر زمان ثابت کند که سیستم بلودات در پیش بینی شیوع بیماری ها موثر است، راه برای پیش بینی های سریع تر و دقیق تر در این حوزه هموار می شود.

  • اطلاعات جدید درباره ویروس کورونای چینی

ویروس کرونا که علائمی چون ذات الریه دارد ابتدا از بازار آبزیان شهر ووهان شیوع پیدا کرد و تا به امروز حدود 2800 نفر را آلوده کرده و 80 قربانی گرفته است.

اکنون دولت چین محدودیت های شدیدی را بر رفت وآمد و حضور در مراکز اجتماعی در چند شهر این استان به اجرا گذاشته است تا از انتقال بیماری به نقاط دیگر جلوگیری کند.

کمیسیون بهداشت ملی چین اظهار داشت ویروس اسرارآمیز کرونا که در شهر ووهان به شهرها و کشورهای دیگر سرایت کرده است می تواند در دوره نهفتگی هم به انسان منتقل شود.

این کمیسیون در بیانیه ای گفت برخلاف بیماری مرگبار سارس در سال 2003 میلادی که به سرعت منتقل می شد، ویروس کرونا در دوره خاموشی آن که نزدیک به 14 روز است به دیگران انتقال می یابد.

انتشار این بیانیه از سوی کمیسیون بهداشت ملی چین یک هشدار بسیار جدی به مردم سراسر چین و دیگر کشورها محسوب می شود که باید تدابیر کنترلی از قبیل نظافت و استفاده از ماسک و خودداری از حضور در مکان های پرازدحام و تدابیر قرنطینه را بسیار جدی تلقی کنند.

کرونا پس از چین به سرعت در حال انتشار در کشورهای همسایه در آسیای جنوب شرقی مانند تایلند، ژاپن و استرالیاست در حالی که وحشت از بیماری کرونا در کره جنوبی سایه افکنده است مسئولان فیلیپین تایید کردند دومین فرد مبتلا به کوروناویروس که مردی 36 ساله است، شناسایی کرده اند.

گفتنی است کرونا به آسیا محدود نشده و مرزهای اروپا را نیز در نوردیده است. پس از مشاهده نخستین موارد بیماری در فرانسه، کشورهای انگلیس، اسکاتلند و پرتغال از کشف موارد ابتلا به این ویروس خبر دادند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 178

به "هوش مصنوعی شیوع ویروس کورونای جدید را پیش بینی کرده بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی شیوع ویروس کورونای جدید را پیش بینی کرده بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید