مراقبت پس از زایمان

به گزارش ساری فان، امروزه در اغلب کشورهای دنیا بهداشت جامعه و چگونگی ارائه مراقبت های بهداشتی یک مسأله اصلی به تعداد می رود. این امر در خصوص زنان که یکی از گروه های آسیب پذیر جامعه بوده و دارای ویژگی های خاصی در مسائل بهداشت و درمان می باشند، تعمق و آنالیز بیشتری را طلب می نماید.

مراقبت پس از زایمان

مراقبت پس از زایمان

نویسنده: شهین قبادی

امروزه در اغلب کشورهای دنیا بهداشت جامعه و چگونگی ارائه مراقبت های بهداشتی یک مسأله اصلی به تعداد می رود. این امر در خصوص زنان که یکی از گروه های آسیب پذیر جامعه بوده و دارای ویژگی های خاصی در مسائل بهداشت و درمان می باشند، تعمق و آنالیز بیشتری را طلب می نماید.

از مهمترین شاخص های مربوط به سلامت زنان آنالیز مقدار مرگ و میر آنهاست. مشاهده شده است که خونریزی، عفونت و عوارض ناشی از فشار بالا سه دلیل اصلی مرگ و میر مادران در دوران زایمان و پس از آن محسوب می گردد. وجود 99% مرگ و میر مادران در کشورهای در حال توسعه این مسأله را مورد توجه قرار می دهد که مراقبتهای قبل، حین و بعد از زایمان در سلامت مادر و نوزاد موثر است و از عوارض ناگوار زایمان می کاهد. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که بیشترین عوارض دوران بارداری در دوران پس از زایمان رخ می دهد. بنابراین دوره بعد از زایمان یک دوره بحرانی است. علاوه بر این اولین ارتباط بین مادر و کودک در این دوران برقرار می گردد. بنابراین عاملین زایمان از مهمترین افرادی هستند که می توانند در ایجاد رابطه مناسب بین مادر و نوزاد در بدو تولد دخالت داشته باشند و پس از آن پرسنل مراقبت مادر و نوزاد در بخش های بعد از زایمان ایفای نقش می نمایند. به علاوه تشخیص های پرستاری با متمرکز شدن بر روی مسائل مادری می تواند نیازهای مادران را در این دوران تشخیص دهند.

بعلاوه یکی از راه های حصول به رضایت استفاده نمایندگان از خدمات بهداشتی، آموزش در جنبه های مختلف مراقبتی اعم از مراقبت های جسمی و روحی به مددجویان است. با توجه به کوتاه شدن مدت زمان بستری در بخش های بعد از زایمان، چنین دسترسی شاید در مواقع دیگر پیش نیاید و بایستی توجه داشت که مراقبت در بیمارستان در حد مطلوب و موثر صورت گیرد و شرایط مددجو هنگام ترک بیمارستان نباید بدتر از هنگام ورود به آن باشد، چرا که وقتی نارضایتی موجود باشد سازمان های ارائه دهنده مراقبتهای بهداشتی درمانی نمی توانند به مقاصد و اهداف دراز مدت خود دست یابند.

منبع: نشریه پیغام پزشک، تعداده 46.

منبع: راسخون
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1233

به "مراقبت پس از زایمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقبت پس از زایمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید