غذاهای دندان شکن

به گزارش ساری فان، هیچ کس دوست ندارد که دهانش بوی بد بدهد و یا دندانپزشک به او یک صورت حساب بلند بالا بدهد. با این وجود، عادات بسیار رایج و متعددی وجود دارند که می تواند هر دوی این نتایج ناخوشایند را به همراه داشته باشد. دکتر ماتیو مسینا، سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا می گوید: واضح و روشن است که دندان ها با بقیه بدن در ارتباط بوده و با هم رابطه دارند. با توجه به این که مکانیزم دقیق این

غذاهای دندان شکن

غذاهای دندان شکن

آشنایی با رایج ترین خوراکی های مخل سلامت دندان

هیچ کس دوست ندارد که دهانش بوی بد بدهد و یا دندانپزشک به او یک صورت حساب بلند بالا بدهد. با این وجود، عادات بسیار رایج و متعددی وجود دارند که می تواند هر دوی این نتایج ناخوشایند را به همراه داشته باشد.

دکتر ماتیو مسینا، سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا می گوید: واضح و روشن است که دندان ها با بقیه بدن در ارتباط بوده و با هم رابطه دارند. با توجه به این که مکاهمم دقیق این مساله، نامشخص است اما مطالعات اجرا شده نشان می دهد که ارتباط میان فعالیت باکتری ها در دهان و بیماری های قلبی، دیابت و تولد بچه ها با وزن کم وجود دارد.

افراط در چای و قهوه

نگاهی به اطراف اداره و محل کار خود بیندازید. میزهایی را می بیند که روی آنها، لیوان های بزرگ قهوه یا چای وجود دارد زیرا اغلب افراد، به خصوص کارمندان دفاتر و اداره ها این روزها علاقه وافری به خوردن تنقلات و قهوه در میان روز پیدا کرده اند. نه تنها نوشیدن قهوه و چای موجب می شوند تا دندان هایتان دارای لکه و جرم شوند بلکه اگر عادت به نوشیدن قهوه با شیرهای مخصوص و شیرین یا نوشابه دارید، در این صورت کاری می کنید که خطرهای کوچکی در دهان تان ایجاد شود که به سلامت شما آسیب برساند. مصرف کربوهیدرات ها و به خصوص شکر و قند موجب فعال شدن باکتری هایی می شوند که اسید تولید کرده و روی سطح دندا ن هایتان قرار می گیرند. دندانپزشکان معتقدند هر بار که باکتری ها فعال می شوند، اسید بیشتری تولید شده و همین اسیدها هستند که موجب پوسیدگی بیشتر دندان ها می شوند. آنها به بیماران خود توصیه می کنند تا از خوردن اسنک و تنقلات یا نوشیدنی ها در تمام طول روز اجتناب کنند تا اندازه شکرهایی را که این باکتری ها می سوزانند، کاهش دهند.

یخ نخورید

اگر به خوردن چیزهای لذت بخش جویدنی و یا شکلاتی (ویفرهای شکلاتی و پاستیل و مغزهای بوداده) و یا گاز زدن و جویدن دانه های بونداده ذرت و یا جویدن یخ علاقه دارید، در این صورت حواس تان جمع باشد. این عادت ها به مدت طولانی مدت در تخریب دندان ها از طریق ایجاد باکتری و یا خال های سخت و سفت روی آنها موثر است و حتی ممکن است موجب ترک خوردن دندان شود. مواد قندی در یک قالب شکلات یا آب نبات سفت و حتی یک تکه بسیار کوچک از آن می تواند مانند یک آژیر خطر برای وجود باکتری ها باشد. یخ، دانه های ذرت بو نداده و یا بادام زمینی سفت هم از مسائل موجود بر سر راه دندان محسوب می شوند. دندانپزشکان معتقدند، یخ و مینای دندان، هر دو کریستال هستند و موقعی که دو کریستال را روی یکدیگر فشار می دهید، در این صورت کریستالی که ضعیف تر است، در اغلب مواقع می شکند (که در بیشتر مواقع، یخ است که می شکند) اما گاهی اوقات، دندان هم خواهد شکست!

میوه فراموش نشود

همه ما می دانیم که میوه و سبزی ها برای بدن شما خوب است و می تواند موجب پیشگیری از بیماری ها شود. اما اجتناب از آنها دارای عوارض تقریبا نامطلوبی برای سلامت دهان شما هم هست، زیرا میوه ها و سبزی ها دارای ویتامین هایی هستند که به خصوص برای سلامت لثه های شما مهم بوده و کمک می کند تا از بروز عفونت هایی که موجب آسیب به لثه ها و تورم یا خون ریزی آنها می شود، جلوگیری شود. متخصصان نام می کنند که شما می توانید بلافاصله تاثیرات مربوط به سوء تغذیه و کمبود مواد غذایی را روی لثه های خود مشاهده کنید.

جویدن آدامس

شاید شما نتوانید دست از این عادت بردارید که شیرینی اولیه جویدن آدامس را کنار بگذارید اما بهتر است کمی به فکر این مساله باشید. اینکه که کاری کنید تا دندان هایتان در تماس با قند ناشی از جویدن آدامس قرار گیرد، حتی یک تکه نازک از یک آدامس، راهی ایده آل برای پوسیدگی دندان هاست. از طرف دیگر، جویدن آدامس های بدون قند، عادت خوبی است زیرا موجب افزایش تولید بزاق دهان می شود که مکاهمم طبیعی بدن تان برای شستن مواد غذایی و خنثی کردن اسیدهای مربوطه است.

حتی اگر نمی توانید از عادات مربوط به از بین بردن دندان ها دست بردارید، می توانید کاری کنید تا از روش هایی خوب برای مراقبت از دندان ها استفاده کنید. متخصصان عقیده دارند که می توانید تقریبا هر چیزی که می خواهید را بخورید، به شرط اینکه دندان ها را با نخ دندان تمیز کرده از شر خرده غذاها راحت شوید. آنها بر اهمیت استفاده از نخ دندان تاکید می کنند و می گویند که متاسفانه فقط 25 تا 30 درصد بیماران هر روز از نخ دندان استفاده می کنند. دندانپزشکان توصیه می کنند که استفاده هر روز از نخ دندان، بهترین کار است اما حتی اگر این کار را فقط سه یا چهار روز در هفته انجام دهید، باز هم کار بسیار خوبی است. یکی دیگر از کارهایی که به سلامت دندان ها کمک می کند، استفاده از مسواک نرم و حرکت های چرخشی به هنگام مسواک زدن است. استفاده از مسواک زبر با نظر دندانپزشک زمانی توصیه می شود که نیاز به از بین بردن پلاک ها و جرم دندان ها باشد و شرط اصلی برای استفاده از این نوع مسواک ها، سالم بودن لثه ها است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1209

به "غذاهای دندان شکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای دندان شکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید