عصاره و فشرده اندیشه های تافلرها در یک کتاب تازه، تفسیری بر نظریه موج سوم

به گزارش ساری فان، به سوی تمدن نو نوشته الوین تافلر و هایدی تافلر را محمدرضا جعفری به فارسی برگردانده و به تازگی از سوی نشر نو منتشر شده است.

عصاره و فشرده اندیشه های تافلرها در یک کتاب تازه، تفسیری بر نظریه موج سوم

خبرنگاران- گروه فرهنگی: الوین و هایدی تافلر با کتاب های شوک آینده، موج سوم، جابجایی در قدرت، جنگ و ضدجنگ به معروفیت جهانی دست یافتند و همه این آثار نیز در ایران ترجمه شده است. تافلرها تحولات پیچیده جهان را تحلیل کردند و مسائلی را فراروی اندیشمندان قرار دادند که اندیشیدنی و آموختنی است.

این کتاب کوچک در حقیقت عصاره و فشرده همه اندیشه هایی است که در کتاب ها و مقالات تافلرها منتشر شده است. در واقع به سوی تمدن تازه را می توان تفسیری بر نظریه موج سوم قلمداد کرد.

سیل پرسش ها و ابهام های عصر هوش مصنوعی

امروز در جهانی زندگی می کنیم که سال ها پیش الوین و هایدی تافلر در موردش نوشته بودند و گذشت زمان نشان داد که بسیاری از تحلیل های آنها درست و نزدیک به واقع بوده است. اکنون رجوع به آن تحلیل ها و آن شیوه نگریستن از این جهت مفید و کارآمد است که می تواند راه و روشی برای مواجهه دقیق و واقع بینانه باشد در برابر سیل فزاینده پرسش ها و ابهام های عصر هوش مصنوعی.

آینده و مسائل آن سال هاست که موضوع تحقیق و تفکر بسیاری از اندیشمندان معاصر قرار گرفته است و به طور کلی (آینده نگری) به معنای تبیین و پیش بینی روندهای آینده، چه آن بخش که از مدل های پیشرفته کامپیوتری و آماری بهره می گیرد و چه بخشی که صرفا به تحلیل کیفی می پردازد، جایگاه ویژه ای یافته است.

همان طور که گفته شد، الوین و هایدی تافلر با کتاب های شوک آینده، موج سوم، جا به جایی در قدرت، جنگ و ضد جنگ به معروفیت جهانی دست یافته اند. زیرا هر یک از این کتاب ها با نظری جامع تحولات پیچیده جهان را تحلیل نموده و مسائلی را فراروی اندیشمندان قرار داده که حقا اندیشیدنی و آموختنی است. به سوی تمدن تازه با وجود حجم کمی که دارد، در حقیقت عصاره و فشرده همه اندیشه هایی است که در همه کتاب ها و انبوه مقالات قبلی آنان منتشر شده است. قدرت آینده آمریکا به صورتی روزافزون از دست نهادهای حکومتی خارج می گردد و در اختیار مردم عادی و رسانه هایی که از راه های الکترونیکی با هم مرتبط هستند قرار می گیرد. بحران هایی نظیر بحران خانواده، بحران بهداشت، بحران های ارزشی و سیاسی، آمریکا را در سراشیب سقوط قرار داده است... شکاف بزرگ بین تغییرات ملموس در جهان و عدم تحرک سیاست و حکومت رفته رفته بافت سیاسی را از بنیان دگرگون می سازد. برای تبادل مسائلی که گریبان گیر ماست زبانی وجود ندارد، برای ترسیم خطوط کلی آینده ای که با چنگ و دندان به سویش پیش می رویم، هیچ قوه پیش بینی و بصیرتی در کار نیست، و برای شتاب بخشیدن و تسهیل کردن انتقال به آینده هیچ برنامه ای وجود ندارد .... به سوی تمدن تازه را می توان تفسیری بر نظریه (موج سوم) قلمداد کرد که اینک پس از گذشت حدود 15 سال از انتشار کتاب موج سوم منتشر شده است.

نشر نو این کتاب 142 صفحه ای را با شمارگان هزار و 100 نسخه، به بهای 85 هزار تومان منتشر نموده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 تیر 1402 بروزرسانی: 6 تیر 1402 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1671

به "عصاره و فشرده اندیشه های تافلرها در یک کتاب تازه، تفسیری بر نظریه موج سوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عصاره و فشرده اندیشه های تافلرها در یک کتاب تازه، تفسیری بر نظریه موج سوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید