عدم تشخیص محققان از دلالان علمی مهمترین مشکل نظام پژوهش است

به گزارش ساری فان، به گزارش خبرنگاران، فرشاد علیخانی صبح سه شنبه در نشست هم اندیشی نفت و دانشگاه به مناسبت هفته پژوهش به میزبانی سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پردیس دانشگاه صنعتی شاهرود بابیان اینکه یکی از معیارهای توسعه یافتگی جوامع امروزی موضوع پژوهش و تحقیقات است، ابراز داشت: سهمی که هدفمند بودن پژوهش ها و تحقیقات در رشد و توسعه مالی و فرهنگی کشور ایفا می نمایند غیر قابل انکار است.

عدم تشخیص محققان از دلالان علمی مهمترین مشکل نظام پژوهش است

وی اضافه کرد: تحقیقات در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، مالی و فرهنگی یکی از راه هایی که جامعه را می توان به این سمت راهنمایی کرد است تا پژوهش همچون خونی باشد که مدیریت ها را تقویت می نماید که در نهایت بتوانند موانع را یکی پس از دیگری از پیش رو بردارند.

پژوهش عنصر اصلی به کارگیری فرصت ها

معاون مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب یکی از مسئولانی هستند که همیشه بر عنصر پژوهش تاکید دارند و فرمودند در عدم به کارگیری فرصت های ملی در جهان رتبه اول را داریم، ابراز داشت: این برای مدیران کشور افقی برای حرکت است اما گاهی این فرصت ها را تبدیل به تهدید می کنیم، اقتصاد ملی علیرغم دارا بودن این فرصت های عظیم خدادادی، مالی، فرهنگی، انسانی و تاریخی، در جایگاهی که باید خیلی جلوتر از این باشیم نیست لذا یکی از ابزارهای مورجهانز این امربر تاکید عنصر پژوهش است.

علیخانی بابیان اینکه هدف اصلی پژوهش مشکل گشایی است و اگر پژوهشی منجر به برطرف مسائل نشود یقینا از ماموریت اصلی خودش فاصله گرفته است، توضیح داد: پژوهش محرک توسعه کمی و کیفی است که در حوزه سخت افزاری و نرم افزای نقشی مهم دارد.

وی بابیان اینکه یکی از مسائل نظام پژوهش عدم تشخیص یا تفکیک محققان از دلالان علمی است، اضافه کرد: بارها مشاهده شد که محققان پشت در نظام تحقیقاتی به در می کوبند اما صدایی شنیده نمی شود یا شنیده می شود اما اهمیت داده نمی شود، اما عده ای هستند که به عنوان دلال علمی واسطه ای برای دریافت کار هستند که اگر جیب ها را ببندیم و قانع به خدمت گذاری برای مردم باشیم این میسر برای محققان هموار خواهد بود.

مهمترین مشکل کشور عدم مدیریت است نه کمبود سرمایه

معاون مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت بابیان اینکه عدم تقاضا محوری، آسیب دیگری است که در بخش تحقیقات وجود دارد، ابراز داشت: توجه نکردن به نیازهای واقعی بخش تقاضا به مشکل پژوهش برای پژوهش برمی شود لذا در حوزه پژوهش شاید کارهای کنسرسیوم کمتر نموده باشیم و ارتباطات بین دانشگاهی حائز اهمیت بسیار بالایی هستند چراکه امروز نفع حل مسائل از جنس ترکیبی است.

علیخانی بابیان اینکه دانشگاه صنعتی شاهرود باید ارتباطات خود را با معاونت تحقیقاتی سایر نهادهایی از قبیل ارتش، سپاه صندوق پژوهش و نوآوری تقویت کند، توضیح داد: اقدامات بین دانشگاهی پژوهش از فناوری و نوآوری فاصله زیادی را نشان می دهد، بنابراین کم کردن گپ بین پژوهش، فناوری و نوآوری یکی از رسالت هایی که در بخش تحقیقات می شود به آن توجه کرد.

وی اضافه کرد: نظام پژوهش باید گلوگاه های اصلی مزیت های رقابتی کشور را خوب تشخیص دهد که یک بخش آن در صنعت نفت است، لذا آقای زنگنه در اولین دوره وزارت خود تاکید نمود که مشکل کشور از سرمایه نیست بلکه از ضعف مدیریت ناشی می شود، لذا مباحث برجام و تحریم های ظالمانه فضا را برای کارهای فنی و اجرایی تر بسته است که باید مدیریت را اصلاح کرد تا بین عناصر و عوامل هم افزایی ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 67

به "عدم تشخیص محققان از دلالان علمی مهمترین مشکل نظام پژوهش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم تشخیص محققان از دلالان علمی مهمترین مشکل نظام پژوهش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید