طرابلس ناآرام است، رد پای حریری و جریان ریفی مشهود است

به گزارش ساری فان، خبرنگاران - گروه بین الملل: اوضاع طرابلس در شمال لبنان چند روزی است که آشفته است و این در اعتراض به تصمیم دولت این کشور مبنی بر تمدید تعطیلی عمومی تا هشتم فوریه آینده است.

طرابلس ناآرام است، رد پای حریری و جریان ریفی مشهود است

آنگونه که شبکه المیادین گزارش داده است تا به امروز بیش از 226 نفر از نیروهای امنیتی و معترضان زخمی شده اند. صبح امروز آرامش شنماینده ای بر شهر طرابلس در شمال لبنان حاکم است و این در حالی است که طرابلس برای ششمین شب متوالی شاهد ناآرامی شدید بود.

آنچه در اعتراضات اتفاق افتاده و خطرناک است استفاده از بمب های دست ساز از سوی معترضان است که این می تواند به مثابه زنگ خطری باشد. به ویژه که شماری از نیروهای امنیتی بر اثر پرتاب این بمب های دست ساز به شدت زخمی شده اند و طبق گزارش خبرگزاری لبنان، حال یکی از افسران نظامی بر اثر پرتاب بمب های آتش زا وخیم گزارش شده است.

نهادهای امنیتی لبنان از هدف قرار دریافت نیروهای خود با بمب دستی جنگی خبر داده و اعلام نموده اند که این بمب ها صوتی یا مولوتف نیستند و 9 نیروی امنیتی که سه افسر در میان آنها وجود دارد زخمی شده و حال یکی از آن وخیم گزارش شده است.

درگیری ها شب گذشته زمانی به اوج خود رسید که دهها جوان با پرتاب سنگ و بمب های آتش زا به سوی نیروهای امنیتی کوشش کردند که مبنی السرای (استانداری) را به تسخیر خود درآورند و بعضی دیگر هم در میدان النور تجمع کردند. نیروهای امنیتی و ارتش لبنان معترضان را از اطراف ساختمان متفرق کردند اما معترضان به کوچه های مجاور رفتند و درگیری تا اوایل بامداد ادامه داشت.

نگرانی از استفاده از سلاح جنگی از سوی معترضان

استفاده از سلاح جنگی از سوی معترضان در این شهر نگرانی امنیتی را ایجاد نموده است. این در حالی است که دامنه اعتراضات آنگونه که روزنامه الاخبار لبنان اعلام نموده است به بیروت و بقاع لبنان هم رسیده است.

هر چند که اوضاع مالی سخت، بیکاری، فقر و عدم تامین نیازهای اساسی طرابلسی ها و ناتوانی دولت این کشور در برداشتن گام جدی و ثروتمند شدن ثروتمندان با بهره کشی از قشر ضعیف، در تحولات کنونی طرابلس تاثیر دارد و محدودیت های اعمال شده سبب بحرانی تر شدن اوضاع این ساکنان فقیر شده است؛ اما تحرکات روزهای گذشته به ویژه شب گذشته به وضوح دخالت برنامه ریزی و منظم بعضی طرف های سیاسی در این ناآرامی ها را نشان می دهد.

این اوضاع یعنی دست های پشت پرده برای به آشوب کشیدن شهر و روی آوردن آنها به حملات به نیروهای امنیتی با بمب های دست ساز، سبب شده است که معترضان واقعی از عملیات بهره برداری سیاسی مطلع شوند و خود را کنار بکشند.

در این اعترضات می توان ردپای بعضی جریانات سیاسی از جمله اشرف ریفی از سیاستمداران غربگرا را مشاهده کرد به ویژه که وی امروز در اظهار نظری گفت: این انتفاضه وطن و حقوق و کرامت است و ناشی از اوضاع فاجعه باری است که مردم در سایه منظومه فاسد و فشلی که کشور را به این فروپاشی رسانده است، به آن گرفتار شده اند. لبنانی ها در شرایط سخت قرار دارند.

الاخبار گزارش داد: گروه های مورد حمایت بهاء الحریری و اشرف ریفی کوشش کردند که وارد ساختمان استانداری شوند و تا اتاق نگهبانی و بازرسی هم وارد شدند. جریان المستقبل هم با دستور احمد الحریری دبیر کل این جریان در ماجرا دخالت دارد و این پس از آن رخ می دهد که احساس می نماید که پایگاه خود را به نفع دیگران از دست می دهد. افرادی از سوی حزب سبعه از بیروت به طرابلس برده شده اند و این در راستای تسویه حساب های سیاسی میان یک بیت سیاسی است.

کشمکش دو برادر بر سر بسط نفوذ یا فشار به میشل عون

این در حالی است که ناظران امور نقش جریان المستقبل یا بهاء الحریری در این اعتراضات را به دو دلیل می دانند؛ نخست فشار به میشل عون برای موافقت با آنچه سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه ارائه نموده است و دیگری استفاده بهاء الحریری از این شرایط برای تقویت حضور خود در عرصه سنی در چارچوب رقابت با برادرش سعد، است.

العهد در گزارشی با اشاره به اعتراضات در طرابلس در شمال این کشور در مطلبی با عنوان هرج و مرج در شمال؛ تحریک شهروندان و بهره برداری از خشم عمومی آورده است: ساکنان طرابلس به تقابل با نیروهای امنیتی برای چندمین روز متوالی پرداختند. منابع مطلع آنچه در طرابلس رخ می دهد را در نتیجه شرایط مالی سختی که ساکنان می گذرانند دانسته اند و اینکه دیگر از تحمل و طاقت آنها خارج شده است.

این رسانه لبنانی آورده است: این منابع تاکید می نمایند در حالی که مردم فریاد از سرگرسنگی می زنند بعضی گروههای سیاسی اقدام به تحریک آنها می نمایند که از جمله آنها جریان ریفی، مصباح الاحدب، بهاء الحریری، القوات اللبنانیه، حزب سبعه و انجمن طرابلس است.

سیاستمدارانی که دغدغه مردم ندارند

العهد نوشت: این طرف ها از تحولات بهره برداری می نمایند و آغاز به تحریک شهروندان و رو در رو قرار دادن آنها با نیروهای امنیتی نموده اند. اینها همان سیاستمدارانی هستنند که پیگیر امور مردم نیستند اما مردم را با نیروهای امنیتی رو در روی یکدیگر قرار داده اند. در حالی که مسئولان در طرابلس به وضع فقرا در این شهر توجهی ندارند و به کمک آنها نمی شتابند تا بتوانند در دوره کرونا گذران زندگی نمایند، سوالی که مطرح می گردد زمان کنترل اوضاع و زمان گوش دادن مردم به ندای عقلاست؟

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 940

به "طرابلس ناآرام است، رد پای حریری و جریان ریفی مشهود است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرابلس ناآرام است، رد پای حریری و جریان ریفی مشهود است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید