بورس به پای گاز می سوزد!

به گزارش ساری فان، سازمان برنامه و بودجه درحالی از اجرای مصوبات ستاد مالی دولت درمورد بورس خبر داده است که این موضوع از ابتدا بر همگان معین بود و مسئله ای که در این زمینه وجود داشت و همچنان پابرجاست این بود که برای قیمت گاز، سقفی معین نشده است!

بورس به پای گاز می سوزد!

به گزارش خبرنگاران، واکنش بازار سرمایه به لایحه بودجه سال آینده چیزی جز سقوط نبود، چراکه فرمول محاسبه گاز و سوخت گاز در لایحه مطابق فرمول دنیای بود که به علت افزایش نرخ گاز ناشی از مسائل اروپا با روسیه و بعلاوه کرونا، این فرمول برای ایران که یک کشور تولیدکننده گاز محسوب می گردد منطقی نبوده و نه تنها مزیت رقابتی برای صنایع ایرانی در سطح دنیا را از بین میبرد بلکه صنایع را به سمت زیان ده شدن سوق میداد.

به همین علت بود که چند روز بعد از لایحه، وزیر اقتصاد از ارائه 10 پیشنهاد برای اصلاح لایحه اطلاع داد و اظهار داشت که در سال 1401 سقف قیمت گاز خوراک پتروشیمی ها معادل گاز صادراتی است. سقف قیمت سوخت گاز صنایع عمده معادل 40 درصد خوراک پتروشیمی درنظر گرفته شد. قیمت گاز صنایع سیمانی هم 10 درصد قیمت خوراک پتروشیمی خواهد بود. پیشنهاداتی که به وسیله هیات دولت تصویب شد اما همچنان یک ابهام بزرگ روی دوش بازار سرمایه سنگینی میکرد. ابهامی به نام سقف 5000 تومانی برای گاز! درواقع معین نبود هیات دولت سقف را برای نرخ گاز در نظر گرفته بود یا خیر که اطلاعیه امروز سازمان برنامه و بودجه بر عدم معین سقف 5000 تومانی برای گاز مهر تایید زد!

سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه ای اعلام نموده است که مصوبه 10 بند ستاد مالی دولت اجرایی خواهد شد و مقدمات کار در حالی پیگیری است. بعلاوه تاکید نموده است که ستاد مالی دولت در جلسه مورخ 28 آذر مصوبه ای 10 بندی برای حمایت از بازار سرمایه داشت. از این مصوبه 10 بندی تنها یک بند که در مورد سوخت گاز و خوراک صنایع بود، احتیاج به تغییراتی در لایحه بودجه 1401 و تصویب مجلس دارد و بقیه موارد از اختیارات دولت است. بر اساس این مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی ها در سال آینده با فرمول سال 1400 محاسبه شده و نرخ سوخت گاز صنایع هم 40 درصد نرخ خوراک پتروشیمی ها خواهد بود.

در این اطلاعیه آمده است که بند دیگر مصوبه ستاد مالی دولت از جمله موارد مرتبط با تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه، بحث نرخ تسعیر ارز بانک ها و موسسات اعتباری و یا اوراق مشارکت به وسیله تصویب آیین نامه در درون دولت اجرا می گردد و احتیاج به تغییر بودجه و مصوبه مجلس ندارد. از نظر دولت بهبود شرایط بازار سرمایه با تغییر وضع متغییرهای کلان مالی رقم خواهد خورد اما دولت بدون دخالت مستقیم از اجرای مصوباتی که به شرایط بازار یاری کند حمایت خواهد نمود.

بر این اساس باید گفت از همان ابتدا مشکل بورس با نرخ گاز بود، با این حساب و زمانی که برای گاز سقف 5000 تومانی در نظر گرفته نشده است، خوراک پتروشیمی 30 سنت محاسبه می گردد که برابر با 7500 تومان خواهد بود. نرخ سوخت صنایع بزرگ 3000 تومان و در صنایع کوچک 750 تومان خواهد بود. نرخ خوراک اکنون 2.5 برابر کانادا و آمریکا و تقریبا چهار برابر قطر و روسیه محاسبه می گردد. ارقامی که چیزی جز زیان برای صنایع در پی نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1456

به "بورس به پای گاز می سوزد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس به پای گاز می سوزد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید