ستاری: دانشمندان بزرگ دنیا اسلام بعنوان پرچمدار ابتکارات مشترک فرهنگی عمل نمایند

به گزارش ساری فان، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در شرایط کنونی که کشور های اسلامی با چالش های بزرگ اجتماعی روبرو هستند، این مسئولیت متوجه همه متفکران و دانشمندان بزرگ دنیا اسلام است که به عنوان پرچمدار ابتکارات مشترک فرهنگی عمل نمایند.

ستاری: دانشمندان بزرگ دنیا اسلام بعنوان پرچمدار ابتکارات مشترک فرهنگی عمل نمایند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) که هم اکنون در تالار وحدت درحال برگزاری است، گفت: جامعه اسلامی همیشه در معرض این انتخاب واقع شده است که چه نمایندگانی را برای ارائه تصویر و پیغام اسلام به دنیا معرفی کند؟ ما برای این پرسش، پاسخ تاریخی مناسبی را مبتنی بر میراث مشترک دنیا اسلام می شناسیم؛ در قرن های مصطلح به دوران طلایی اسلام، همزمان با دوره شکوفایی علم و هنر در کشور های اسلامی، صدا و لباس اسلام بر تن و زبان شخصیت های بزرگ علمی و فرهنگی همانند حضرات ابونصر فارابی، مولانا جلال الدین، عمر خیام، محمد ابن موسی خوارزمی، ابن سینا، ابن هیثم و بسیاری دیگر از دانشمندان سرآمد اسلام بوده است.

به گفته وی؛ این شخصیت های نام آور از یک سو در عالیترین مراتب علم و فرهنگ در زمانه خود قرار داشتند و از طرف دیگر شخصیت هایی فرامرزی بودند که اکنون آثار هر یک از آن ها در شمار گنجینه های فرهنگی چند کشور اسلامی به حساب می آیند.

ستاری بیان نمود:شکوفایی جامعه اسلامی مقارن با حضور چنین شخصیت هایی و در زمان و جایی روی داده که تصویر اسلام در قاب علم و فرهنگ ارائه شده است. به تعبیر پیغامبر ما، دانشمندان وارثان انبیا هستند و برترین نماینده برای رساندن پیغام انبیا به فکر های جستجوگرند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: مبتنی بر این بینش، جامعه اسلامی در زمان حاضر می تواند بنا به اشتراک در دین، کتاب و رسول و گنجینه ای از میراث علمی و فرهنگی، زمینه ابتکارات نو را برای برخورداری و پیشرفت مسلمانان دنیا فراهم کند. در این رابطه، علم و فناوری به علت ماهیت فرافرهنگی خود، می تواند به عنوان چارچوبی برای همکاری های نوع محبت آمیز بین کشور های اسلامی عمل کند.

وی ادامه داد: اینجانب براساس تجربه جمهوری اسلامی ایران برای گذار به یک جامعه خلاق و نوآور به این باور دست یافته ام که علم و فناوری به شرط وجود اراده مشترک بین المللی ظرفیت کافی برای همکاری در در مورد برطرف چالش های بزرگ دنیای را دارا است؛ این در حالی است که کشور های اسلامی به واسطه زمینه های مشترک فرهنگی از فرصت هایی بزرگ برای خلق اراده مشترک در راستای اقدامات جمعی برخوردارند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در شرایط کنونی که کشور های اسلامی با چالش های بزرگ اجتماعی روبرو هستند، این مسئولیت متوجه همه متفکران و دانشمندان بزرگ دنیا اسلام است که به عنوان پرچمدار ابتکارات مشترک فرهنگی عمل نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1272

به "ستاری: دانشمندان بزرگ دنیا اسلام بعنوان پرچمدار ابتکارات مشترک فرهنگی عمل نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاری: دانشمندان بزرگ دنیا اسلام بعنوان پرچمدار ابتکارات مشترک فرهنگی عمل نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید