روزانه چقدر باید آب بنوشید؟

به گزارش ساری فان، گرچه فرمول واحدی برای همه افراد وجود ندارد، اما دانستن اینکه بدن چرا به آب احتیاج دارد، به شما یاری خواهند کرد میزانی آبی را که روزانه باید بنوشید، تخمین بزنید.

روزانه چقدر باید آب بنوشید؟

آب و منافع بهداشتی اش

آب جزو اصلی بدن شما است و حدود 60 درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد. کمبود این ماده حیاتی منجر به کم آبی خفیف تا شدید می گردد که گاهی تبعات جدی برای سلامت دارد. حتی کم آبی خفیف می تواند منجر به تخلیه انرژی و احساس خستگی گردد.

چه اندازه آب احتیاج دارید؟

بدن شما هر روز به وسیله تنفس، تعریق و دفع، آب را از دست می دهد. بنابراین برای عملکرد درست، احتیاجمند هستید با مصرف نوشیدنی ها و غذاهای مایع دوباره آب بدن را جبران کنید.

یک فرد بزرگسال سالم در آب و هوای معتدل طبق اعلام انستیتوی پزشکی آمریکا 3 لیتر (حدود 13 فنجان) از مجموع نوشیدنی ها در روز را باید دریافت کند. البته این امر در خصوص مردان صادق است. دریافت کافی مایعات برای زنان 2.2 لیتر (حدود 9 فنجان) از مجموع نوشیدنی ها در روز مشخص شده است.

واقعا باید هشت لیوان در روز آب خورد؟

این مقدار معادل 1.9 لیتر آب در روز چندان متفاوت از توصیه های انستیتوی پزشکی آمریکا نیست با این حال این اصطلاح رایج هشت لیوان، اصطلاح رایجی است که بیشتر مردم به آن عادت نموده اند.

عواملی که مقدار احتیاج به آب را تحت تاثیر قرار می دهند

مقدار احتیاج به آب بسته به فعالیت روزانه، آب و هوا، شرایط بارداری، یا شیردهی، شرایط سلامت و ... متغیر است:

ورزش: انجام ورزش یا هر فعالیت جسمی دیگری که باعث گردد عرق کنید، احتیاج به نوشیدن آب اضافی برای جبران از دست رفتن مایعات را از بدن را ایجاد می کند. برای دوره های کوتاه مدت ورزش نوشیدن 400 میلی لیتر (حدود 1.5 تا 2.5 فنجان) آب اضافی کفایت می کند، اما در صورتی که ورزش شدیدی که بیش از یک ساعت طول بکشد انجام دهید، احتیاج به مصرف مایعات بیشتر دارید. مقدار مایعات اضافی بسته مقدار عرق کردن تان در طول ورزش، و مدت و نوع ورزش دارد.

محل زندگی: آب و هوای گرم یا مرطوب که باعث عرق کردن شما می گردد، احتیاج به دریافت مایعات را بالا می برد. وسائل گرم نماینده خانگی که هوای داخل اتاق را گرم و خشم می نمایند، هم باعث افزایش از دست رفتن رطوبت از راه پوست در طول زمستان می شوند. به علاوه سکونت در ارتفاع بالای 2500 متر از سطح دریا ممکن است باعث افزایش ادرار کردن و تنفس سریع تر گردد و در نتیجه آب بیشتری را از بدن از دست خواهد رفت.

بیماری ها: هنگامی دچار تب، استفراغ یا اسهال هستید، بدن تان مایعات بیشتری را از دست می دهد. در این موارد باید آب بیشتری بنوشید. در بعضی از موارد پزشک تان ممکن است توصیه کند از محلول های خوراکیORSاستفاده کنید. بعلاوه در بعضی از بیماری ها مانند نارسایی قلب و بعضی از انواع اختلالات کلیوی، کبدی و غده فوق کلیوی که دفع آب را از بدن مختل می نمایند، ممکن است لازم باشد مصرف مایعات را محدود کنید.

بارداری و شیردهی: زنان باردار یا شیرده احتیاج به مصرف مایعات اضافی برای حفظ مقدار طبیعی آب بدن (هیدراتاسیون) دارند. اندازه زیاد مایعات به خصوص هنگام شیردهی از پستان به نوزاد باید نوشیده گردد. انستیتوی پزشکی آمریکا توصیه می کند زنانی باردار 2.3 لیتر (حدود 10 فنجان) و زنان شیرده 3.1 لیتر (حدود 13 فنجان) در روز مایعات بنوشند.

منبع: mayoclinic

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1187

به "روزانه چقدر باید آب بنوشید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزانه چقدر باید آب بنوشید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید