راهنمای سفر به گیلان در تعطیلات

به گزارش ساری فان، سفر به گیلان هیجان انگیز است و به دلیل داشتن منطقه ای بکر و طبیعتی مثال زدنی همیشه مورد استقبال ایرانگردان داخلی و خارجی قرار داشته است.

راهنمای سفر به گیلان در تعطیلات

برنامه سفر به گیلان دارید؟ مسافرانی که قصد سفر و طبیعت گردی دارند در ایام تعطیل یا غیر تعطیل، استان باران (گیلان) جزء انتخاب هایشان است. طبیعت استان گیلان جزو بکرترین نواحی ایران است که به لحاظ تورسیم و توریستی سهم عمده ای از سفرهای ایران را دربر دارد. سواحل زیبا، تالاب های بین المللی، نواحی ییلاقی، جنگل های زیبا و دیدنی، چشمه های آب معدنی، دریاچه های متعدد، آبشارها، گردنه ها و … همه این ها اندکی از نعمت های خدادادی استان گیلان هستند. با خبرنگاران همراه باشید تا راهنمای سفر به گیلان را بشناسید.

آب وهوای گیلان

گیلان دارای آب وهوای معتدل مدیترانه ای است و از تداخل آب وهوای کوهستانی رشته کوه البرز و دریای خزر حاصل می شود. به دلیل فراوانی باران در گیلان، این استان را استان باران نیز می نامند. آب وهوای گیلان از رطوبت زیادی برخوردار است.

صنایع دستی گیلان

استان گیلان سنت صنایع دستی بزرگی نظیر استان های داخلی ایران ندارد. از جمله سنت های محلی می توان ابریشم، یا چادرشب قاسم آباد، قلابدوزی رشت، حصیربافی شامل سفره، سبد و کلاه، مصنوعات چوبی خم شده مثل پایه میز و جاسیگاری و… و سفالگری گَمَج (نوعی ظرف لعابی از جنس خاک رس) را نام برد. این دامنه محدود صنایع دستی به این دلیل است که گیلان بیشتر منطقه تولیدکننده ماده خام (مثل ابریشم) بوده است.

راهنمای سفر به گیلان

گیلان به دلیل برخورداری از طبیعت غنی و میراث فرهنگی و تاریخی از قطب های توریستی ایران به شمار می رود که سالانه بیش از 5 میلیون توریست را از سراسر کشور جذب خود می کند. از جمله می توان به روستای ماسوله و دژ قلعه رودخان در فومن، شهر لاهیجان و بازارهای انزلی و آستارا اشاره کرد.

ساختمان های دارای ارزش تاریخی هم وجود دارند که بیشترشان در طول تاریخ چندباره تعمیر و بازسازی شده اند. بعضی هایشان ضبط واضحی از تاریخ دارند، ولی بیشترشان فاقد اسناد اولیه قابل اطمینان اند و باید به شواهد غیرمستقیم مانند تاریخ های حک شده بر درهای ورودی، سنگ قبرها، ضریحه ها یا تابوت ها برای بازسازی بخشی از گذشته یک عمارت داده شده اکتفا کرد. برای دیدن منطقه ها توریستی بیشتر در ایران، مطلب تنها جزیره متحرک در ایران را بخوانید.

سوغاتی گیلان

سوغاتی گیلان به دو دسته خوراکی ها و صنایع دستی تقسیم می شود. محصولات کشاورزی و دامی، پرندگان، ماهی ها، ترشیجات و مربا، صنایع دستی ابریشمی، چوبی و حصیری از جمله سوغاتی های گیلان هستند. سوغات گیلان خصوصا مصنوعات روستایی به شدت با آداب و سنن سازندگان آن پیوند دارد و تابع شرایط جغرافیایی محیط است.

مهم ترین و بهترین سوغات گیلان عبارت اند از: ماهی سفید، چای، کلوچه، بادام زمینی، زیتون، برنج و صنایع دستی. در منطقه ها مختلف با توجه به فرهنگ منطقه صنایع دستی خاصی رایج است. توریستان به مصنوعات چوبی زیبای گیلان علاقه مندند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دیدنی های ایران علاقه دارید، یک دنیا خاطره در پارک آزادی شیراز را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1522

به "راهنمای سفر به گیلان در تعطیلات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به گیلان در تعطیلات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید