خواص گیاه پنجه شیطان و عوارض احتمالی آن

به گزارش ساری فان، گیاه پنجه شیطان یا ریشه پنجه شیطان در جنوب آفریقا و ماداگاسکار می روید. قسمت دارویی آن از ریشه های خشک شده گیاه به دست می آید.

خواص گیاه پنجه شیطان و عوارض احتمالی آن

مردم آفریقا و اروپاییان قرن هاست که از خواص گیاه پنجه شیطان بهره می برند. آن ها از این گیاه برای کاهش درد، تب و بهبود بیماری های گوارشی استفاده می کنند. در این مطلب خواص گیاه پنجه شیطان، اشکال دارویی و نحوه مصرف، همچنین عوارض جانبی آن بررسی می گردد.

خواص گیاه پنجه شیطان

1.تسکین درد های ناشی از آرتریت

یکی از مهم ترین خواص گیاه پنجه شیطان بهبود درد های ناشی از التهاب آرتریت است. همچنین این گیاه به تسکین درد های ناشی از روماتیسم هم کمک می کند. براساس تحقیقات اجرا شده، مشخص شده است که گیاه پنجه شیطان باعث کاهش درد در زانو، کمر، شانه، آرنج و مچ دست می گردد. همچنین بیمارانی که از این دارو برای درمان آرتریت خود استفاده کردند، تا 60 درصد دارو های ضددرد خود را کاهش دادند. در برخی موارد هم توقف داروها گزارش شده است.

میزان تاثیر گیاه پنجه شیطان در بهبود و تسکین درد به بیش از 22 درصد و برای درد های استئوآرتریت به 45 درصد می رسد.

اگر گیاه پنجه شیطان با برملائین و زردچوبه ترکیب گردد، تاثیر آن بر درد های روماتیسمی دو چندان می گردد. به همین دلیل متخصصان معتقدند می توان به جای دارو های ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID ها) روی خواص گیاه پنجه شیطان حساب کرد.

2.کاهش اسپاسم و مسائل گوارش

یکی از خواص گیاه پنجه شیطان کاهش و بهبود اسپاسم و کمک به مسائل گوارشی است. زیرا در این گیاه مقدار زیادی آنتی اکسیدان وجود دارد.

3. کاهش وزن

پنجه شیطان می تواند احساس گرسنگی را کاهش دهد. به این صورت که هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) را در بدن کاهش داده یا متوقف می کند. در نتیجه با احساس سیری در بدن، از پرخوری می کاهد و به فرایند کاهش وزن کمک می کند.

4. سلامت کلیه

بهبود عملکرد کلیه های بیمار و پیشگیری از ابتلا به بیماری های کلیوی یکی دیگر از خواص گیاه پنجه شیطان است. این گیاه قادر به درمان بیماری التهابی به نام گلومرولی است. این بیماری به فیلتر های کوچک در کلیه که خون را پاک می کنند، آسیب می زند. در حالی که گیاه پنجه شیطان با مهار نیتریت، می تواند آن را به مرور زمان درمان کند.

5. تسکین درد

گیاه پنجه شیطان را باید یک مسکن طبیعی به شمار آورد. این گیاه نه تن ها درد های ناشی از آرتریت، بلکه سایر درد های بدن از جمله سردرد، درد دندان، درد معده، سیاتیک و گوش را هم تسکین می دهد. عوارض این گیاه در این مورد تن ها به 3 درصد می رسد. بنابراین نسبت به دارو های شیمیایی می توان از آن به عنوان یک مسکن طبیعی قدرتمند و با عارضه کم نام برد.

6. درمان لنفوما

لنفوما نوعی سرطان است که منشا آن از دستگاه لنفاوی است. حال جالب است بدانید که یکی از خواص گیاه پنجه شیطان کمک به بهبود این بیماری است. به طوری که این گیاه می تواند به پسرفت بیماری در مراحل اولیه درمان کمک کند. در یک پروژه تحقیقاتی نشان داده شد که واکنش یک بیمار مبتلا به سرطان پس از 10 ماه بدون شیمی درمانی و با کمک پنجه شیطان رو به بهبودی رفته است. این بیمار در یازدهمین ماه دوره درمان، وارد مرحله تازه ای در مبارزه با بیماری خود شد. دلیل آن مصرف مداوم گیاه پنجه شیطان بود.

7. ضد التهاب مزمن

یکی دیگر از خواص گیاه پنجه شیطان درمان و کاهش التهاب بدن است. آنچه باعث التهاب در بدن می گردد، فاکتور نکروز تومور آلفا، سیتوکینین (پروتئین سلولی-سیگنالینگ) است. پنجه شیطان می تواند این ماده در بدن را مهار و کنترل کند.

همچنین این گیاه قادر به کنترل و مهار TNF-alpha بیش از حد فعال هم هست. این موضوع در پیشگیری از بیماری های التهابی روده، روماتیسم، انواع پسوریازیس از جمله پسوریازیس معکوس، پسوریازیس ناخن و آرتریت پسوریازیس موثر است.

در واقع یکی از ترکیبات مهم گیاه پنجه شیطان آنتی اکسیدان است. این ماده از ابتلا به بیماری های ویروسی و باکتریایی تا حد زیادی پیشگیری می کند. براساس تحقیقات اجرا شده، آنچه که باعث می گردد تا پنجه شیطان خاصیت ضد التهابی داشته باشد، وجود همین آنتی اکسیدان هاست.

8. هضم غذا

گیاه پنجه شیطان به هضم غذا کمک می کند. دلیل آن مهار فاکتوز نکروز تومور آلفا توسط این گیاه است.

ترکیبات موجود در گیاه پنجه شیطان

یکی از ترکیبات مفید گیاه پنجه شیطان، نوعی گلیکوزید های ایریدوئیدی به نام هارپاگوسید است که به مولکول های گلوکز متصل می گردد. این ماده بعد از مصرف در بدن به ماده دیگری به نام هارپاگونین تبدیل می گردد. ماده بدست آمده یک نوع ترکیب فعال است که باعث درمان التهاب می گردد.

از دیگر ترکیبات موجود در پنجه شیطان می توان به کامفرول، آپی ژنین، چندین نوع تری ترپن ، هارپاگوسید، فیتواسترول ، اسید فنولیک و قند اشاره کرد.

داروهایی که از گیاه پنجه شیطان به دست می آید

امروزه در صنعت داروسازی از گیاه پنجه شیطان، داروهایی به شکل کپسول، قرص، عصاره مایع و پماد موضعی تهیه می گردد. یکی از داروهایی که از گیاه پنجه شیطان بدست می آید، قرص روماتوگل است. این دارو به منظور بهبود و رفع التهاب مفصلی در آرتریت روماتوئید، استئوآرریت و کاهش دردهای دوران قاعدگی کاربرد دارد.

نحوه مصرف

برای مصرف این گیاه باید در طی روز 3 بار از آن به شکل کپسول یا جوشانده مصرف کنید. در هر وعده مقدار مصرف باید بین 0/1 تا 0/25 گرم باشد.

عوارض جانبی

هنوز اطلاعات جامعی در رابطه با عوارض احتمالی گیاه پنجه شیطان در دست نیست. با این وجود گفته می گردد نباید در دوران بارداری و یا شیردهی مصرف گردد. از دیگر توصیه های مهم در مصرف این گیاه، خودداری از مصرف آن همزمان با دارو های گلیکوپروتئینP، مسدودکننده های H2 و مهارکننده های پمپ پروتئین یا PPI است.

توصیه های مهمی در مورد توجه به تداخل دارویی با مصرف این گیاه وجود دارد:

  • از مصرف پنجه شیطان همزمان با دارو های رقیق کننده خون خودداری کنید. در غیر این صورت خطر خونریزی را در پی دارد.
  • یکی دیگر از داروهایی که نباید همزمان با پنجه شیطان مصرف گردد، دارو های دیابت است. زیرا باعث افت شدید فشار خون و احتمال سکته می گردد.
  • از مصرف این گیاه همزمان با مصرف دارو های ضد ترش کردن معده خودداری کنید. زیرا پنجه شیطان میزان اسید معده را افزایش می دهد و تاثیر این دارو ها را از بین می برد.

سخن آخر

از آنجا که هنوز درباره عوارض مصرف طولانی مدت این گیاه و تداخلات دارویی آن، مطالعات کافی صورت نگرفته، توصیه می گردد از مصرف خودسرانه گیاه و فراورده های جانبی آن اجتناب کنید. در صورت مصرف این گیاه نیز با پزشک متخصص خود مشورت داشته باشید و بیماری ها و داروهای مصرفی خود را به او اطلاع دهید.

اگر به آشنایی بیشتر با طب سنتی و گیاهان دارویی علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم درباره خواص سه پستان و همچنین خواص ناخنک مطالعه کنید. همچنین اگر از مصرف گیاه پنجه شیطان تجربه ای دارید حتما آن را از طریق ارسال پیام با ما و خوانندگان خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1105

به "خواص گیاه پنجه شیطان و عوارض احتمالی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص گیاه پنجه شیطان و عوارض احتمالی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید