خواص اعجاب انگیز کلم بروکسل

به گزارش ساری فان، کلم بروکسل سرشار از ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، فیبر، پتاسیم و بسیاری از ویتامین های ضروری دیگر است.

خواص اعجاب انگیز کلم بروکسل

کلم بروکسل به تیره شب بویان تعلق داشته و خویشاوندی نزدیکی با کلم چینی، گل کلم و خردل چینی دارد. کلم بروکسل که جزء سبزیجات چلیپایی محسوب می شود سرشار از مواد مغذی بوده و فواید بسکمک برای سلامتی دارد. کلم بروکسل در پیشگیری و بهبود بسکمک از بیماری ها مانند سرطان، دیابت، فشار خون و… موثر است. برای آشنایی بیشتر با خواص کلم بروکسل با ادامه این مطلب خبرنگاران همراه شوید.

1. سرشار از آنتی اکسیدان

کلم بروکسل فواید بسکمک برای سلامتی دارد؛ اما در این بین خاصیت آنتی اکسیدانی، یکی از برجسته ترین خواص کلم بروکسل است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که باعث کاهش استرس اکسیداتیو در سلول ها شده و خطر بروز بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

گنجاندن روزانه دو فنجان (300 گرم) کلم بروکسل در رژیم غذایی می تواند به تامین آنتی اکسیدان های موردنیاز بدن و سلامت فرد کمک زیادی کند.

2. محافظت از بدن در برابر سرطان

براساس برخی مطالعات مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در کلم بروکسل می تواند از شما در برابر انواع سرطان ها محافظت کند.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2008 صورت گرفت، کلم بروکسل می تواند از بدن در برابر کارسینوژن ها یا عوامل ایجادکننده سرطان محافظت کرده و همچنین تاثیر آسیب های اکسیداتیو بر سلول ها را کاهش دهد. براساس مطالعه دیگری، مصرف کلم بروکسل می تواند سطح آنزیم های مسئول سم زدایی بدن را 15 تا 30 درصد افزایش دهد. باتوجه به این ویژگی ها محققان نتیجه دریافتد که کلم بروکسل می تواند خطر بروز سرطان کولون یا سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

3. سرشار از فیبر

تنها نصف فنجان کلم بروکسل پخته شده محتوی 2 گرم فیبر است. این میزان معادل 8 درصد نیاز روزانه تان به فیبر است. فیبر بخش مهمی از یک رژیم غذا

یی سالم را تشکیل می دهد. وجود مقدار کافی فیبر در غذا می تواند فواید بسکمک برای سلامتی به همراه داشته باشد.

براساس مطالعات، مصرف فیبر می تواند به کاهش یبوست، افزایش دفع مدفوع و همچنین نرم کردن مدفوع و سهولت آن کمک کند.

4. کنترل قند خون

یکی دیگر از مهم ترین خواص کلم بروکسل کمک به کنترل قند خون است. براساس مطالعات مختلف، مصرف سبزیجات چلیپایی از جمله کلم بروکسل می تواند خطر بروز دیابت را کاهش دهد. این امر به خاطر وجود مقدار بالای فیبر در کلم بروکسل است که می تواند به تنظیم قند خون کمک کند. فیبر بدون این که هضم شود، می تواند به آرامی در بدن حرکت کند و سرعت جذب قند در خون را کاهش بدهد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با روش های تنظیم قند خون، تنظیم قند خون با 5 روش طبیعی را مطالعه کنید.

5. بمب ویتامین C

شاید باورتان نشود ولی این حقیقت دارد که نصف فنجان کلم بروکسل پخته شده می تواند 81 درصد نیاز روزمره تان به ویتامین C را تامین کند. ویتامین C با کمک به تولید پروتئین کلاژن در بدن به ترمیم بافت ها و عضلات کمک کرده و در بهبود زخم ها مؤثر است. همچنین مصرف ویتامین C می تواند شدت و طول دوره سرماخوردگی در بزرگسالان را به طور میانگین 8 درصد کاهش دهد.

6. کمک به بارداری سالم

یکی از خواص کلم بروکسل کمک به بارداری سالم است. مقدار بالای فولیک اسید موجود در کلم بروکسل آن را به ماده ای مهم برای زنان باردار تبدیل کرده است. فولیک اسید در پیشگیری از بروز نقص لوله عصبی در نوزادان بسیار مهم است. این پدیده هر سال هزاران نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد.

7. تنظیم هورمون ها

براساس مطالعات، ترکیبات فعال و فرار موجود در کلم بروکسل می توانند بر غده تیروئید و عملکرد آن در بدن تاثیر بگذارند. در نتیجه، کلم بروکسل می تواند به تنظیم هورمون ها در بدن کمک کند و موجب تنظیم سوخت وساز، فعالیت دستگاه گوارش و تنظیم سطح انرژی در بدن شود.

8. کمک به کاهش وزن

کلم بروکسل به خاطر وجود فیبر زیاد می تواند به کاهش وزن کمک چشمگیری کند. فیبر موجب ترشح بیشتر هورمون لپتین می شود و میل شما به غذاخوردن را کاهش می دهد. فیبر می تواند باعث کاهش غذای مصرفی، تمیز کردن روده، کاهش نفخ و گرفتگی عضلات ناشی از رژیم دریافت شود.

از دیگر خواص کلم بروکسل می توان به وجود ویتامین K و کمک به لخته شدن خون، تامین اسیدهای چرب امگا 3، کاهش التهابات و کمک به کاهش فشار خون اشاره کرد.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 287

به "خواص اعجاب انگیز کلم بروکسل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص اعجاب انگیز کلم بروکسل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید