خرید بیش از 17 هزار جلد کتاب برای 189 کتابخانه عمومی فارس

به گزارش ساری فان، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، همزمان با هفته کتاب، آیین رونمایی از فاز سوم طرح نسیم دانایی شامل کتاب های مرجع و روان شناسی امروز سه شنبه 27 آبان 1399 با حضور روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس و همراهی سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور و کتابداران استان فارس برگزار گردید.

خرید بیش از 17 هزار جلد کتاب برای 189 کتابخانه عمومی فارس

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس با اشاره به مراحل اجرای این طرح، مطرح نمود: نسیم دانایی طرحی ویژه خرید کتاب در حوزه های پرمخاطب برای کتابخانه های عمومی استان بود که اجرای آن از دو سال گذشته با همکاری انجمن خیرین کتابخانه ساز استان فارس آغاز شد. در این طرح در مجموع بیش از 12 میلیارد ریال شامل 65 هزار و 300 نسخه کتاب به کتابخانه های عمومی استان فارس تزریق شده است.

روح الله منوچهری با بیان اینکه بسیاری از اعضا از کمبود منابع در کتابخانه های عمومی گله مند بودند، گفت: آمار منابع در کتابخانه های عمومی فارس نسبت به سرانه کشور پایین تر بود. بر همین اساس کار کارشناسی آغاز شد و به این جمع بندی رسیدیم به صورت مشارکتی، در حوزه های پرمخاطب برای کتابخانه های عمومی کتاب خریداری گردد.

وی با تصریح اینکه به دلیل حجم بالا، این طرح در سه مرحله و به صورت مشارکتی انجام شد، گفت: اولویت ما در نسیم دانایی، حوزه های پرمخاطب و احتیاج کتابخانه های عمومی بر اساس میزان امانت و عضویت آنها بود. که بر همین اساس، فهرست کتاب های انتخابی هر مرحله با یاری نویسندگان، کتابداران و کارشناسان و از میان کتاب های پرفروش، آثار برگزیده، کتاب های علمی و ترجمه شده و تازه های نشر از سال 95 آثار برگزیده جشنواره های ادبی انتخاب شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس با تصریح اینکه در مرحله اول طرح در سال 97 با خرید بیش از 36 هزار جلد کتاب کودک و نوجوان انجام شد، گفت: استقبال خوب مردم و اعضا از این طرح، باعث شد اجرای فاز دوم و سوم آن اجرایی گردد. فاز دوم این طرح به کتاب های حوزه ادبیات و داستان اختصاص داشت که در این مرحله 12 هزار و 500 جلد کتاب در حوزه ادبیات و داستان به ارزش چهار میلیارد و دویست میلیون ریال برای 190 کتابخانه عمومی استان فارس خریداری و ارسال شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی با این بیان اینکه برای اجرای مرحله سوم نسیم دانایی به صورت کامل از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی تامین اعتبار شد، اضافه نمود: این مرحله با چهار میلیارد و چهارصد میلیون ریال اعتبار و خرید 17781 نسخه کتاب مرجع و روان شناسی برای 189 کتابخانه عمومی وارد فاز اجرایی شد.

به گفته منوچهری، احتیاجسنجی کتابخانه ها، انتخاب کتاب ها، تهیه فهرست آثار، انتخاب برترین ها از میان لیست، اخذ مجوزها، قرارداد با کارگزار، خرید و ارسال کتاب ها به کتابخانه های عمومی روندی است که برای هر سه مرحله انجام شد.

منوچهری همچنین از اجرای طرحی دیگر در حوزه منابع اطلاع داد و گفت: طرح محیا را برای خرید کتاب در شهرستان هایی که آمار منابع آنها از میانگین استانی کمتر است برنامه ریزی کردیم که به زودی برای کتابخانه های عمومی ارسال می گردد.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت با بیان اینکه اجرای طرح بزرگ نسیم دانایی کار قابل تحسینی است، گفت: همکاری خیرین در این طرح مصداق شاخص باقیات صالحات است. امیدوارم بیشتر خیرین ذهن و زبان و قلم خود را به سمت کتاب بیاورند و در ترویج کتابخوانی همراهی نمایند.

سیدباقر میرعبداللهی با اشاره به اهمیت مقام کتابدار، توضیح داد: روز کتاب و کتابخوانی در واقع روز کتابدار است. تصمیم گیری برای نام گذاری این روز نوید بخش این نکته است که مسئولانی که این روز را نام گذاری کردند به ارزش و مقام کتابدار در جامعه واقف بودند؛ همچنین مسئولیت ما را به عنوان خدمت گزار فرهنگی مردم بیشتر می نماید.

وی با تأکید بر اینکه مسائل ناشی از شیوع کرونا کتابخوانی را تعطیل نکرده است، گفت: امکانات فعالیت در فضای مجازی فراهم است و کتابداران در صف اول فعالیت در فضای مجازی ایستاده اند. با پیگیری کتابداران، این رسالت نهاد که تبدیل کتابخانه های عمومی به پایگاه های فرهنگی است، به تحقق نزدیک تر می گردد.

میرعبداللهی تأکید کرد: مدیران ارشد نهاد به دنبال اصلاح اساسنامه نهاد و وضع اقتصادی و دریافتی این سازمان فرهنگی هستند و بهبود شرایط معیشتی کتابداران را در فرصت های پیش رو به جد پیگیری می نمایند.

یادآور می گردد، در ادامه چهار تن از کتابداران کتابخانه های عمومی فارس تجربه و نظرات خود را در مورد اجرای طرح نسیم دانایی بیان کردند؛ همچنین از پوستر این طرح رونمایی شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 731

به "خرید بیش از 17 هزار جلد کتاب برای 189 کتابخانه عمومی فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید بیش از 17 هزار جلد کتاب برای 189 کتابخانه عمومی فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید