استون هنج ، رازهایی درباره بنای افسانه ای بریتانیا

به گزارش ساری فان، در جنوب انگلستان، در میان دشت سالزبری ویلتشر یکی از شگفت انگیزترین رازهای دنیا باستان قرار گرفته است. استون هنج میراثی است که سال هایی طولانی هزاران نفر را به خود مشغول نموده و در تمام این دوران ها برای چرایی و چگونگی ساخت این بنای رازآلود نظریات مختلفی بیان شده است. برای اینکه با این اثر تاریخی بیشتر آشنا شوید همراه خبرنگاران باشید. در این دشت، گشتی می زنیم و سراغی از افسانه و تاریخ می گیریم.

استون هنج ، رازهایی درباره بنای افسانه ای بریتانیا

پایگاه استون هنج ، دشت سالزبری

این دشت بزرگ از حدود 7000 پ.م ساکنانی داشته و باشیبی که زمین آن دارند ساخت و ساز به روی آن بسیار مشکل بوده و همین مسئله بر اهمیت داشتن بنای استون هنج می افزاید. آن چه در طی آنالیز های باستان شناسی از زمین های این دشت به دست آمده نشان می دهد که ساکنان این مکان کشاورز بوده و در کنار خود حیواناتی مانند سگ، خوک و گاو نگهداری می نموده اند.

در حدود شعاع پنج کیلومتری این اثر شگفت انگیز، 17 گورپشته کشیده به چشم می آیند که گور دسته جمعی بوده اند. استون هنج به طور کلی از سه نوع سنگ ساخته شده: سنگ های سارسنی، سنگ های کبود، ماسه سنگ.

استون هنج و سه دوره تاریخی

پس از کاوش های باستان شناسی طولانی که در این منطقه پر اهمیت انجام شد پایان باستان شناسان اعلام کردند که بنای استون هنج در سه دوره زمانی مختلف ساخته شده است. به نظر می رسد این بنای مهم عصر نوسنگی در طی 14تا15 قرن رفته رفته تکمیل شده و چیزی حدود 70 نسل در بنای آن دست داشته اند:

  1. استون هنج یک: رسم شیاری دایره ای با قطری 100متری که سنگ هیل و سنگ های جلوس در این زمان استقرار پیدا کردند. (3100 پ.م)
  1. استون هنج دو: مرحله ای برای ایجاد دو حلقه از سنگ های کبود و ساخت دو شیار که به کوروسوس معروف اند. (حدود 2640 تا 2480 پ. م) بخش زیادی از سنگ های کبود دزدیده شدند.
کورسوس
  1. استون هنج سه: برپایی ستون های سه سنگه (2470 تا 2280 پ. م)

استون هنج و کاربردش

رازی که پس از سال ها آنالیز، افسانه شناسی، کندوکاو منابع و… هنوز هم فاش نشده این است که واقعیت استون هنج برای چه کاربردی بنا شده است. در این که دشت سالزبری مکانی برای برگزاری مراسمات آئینی بوده بسیاری از منابع شکی ندارند اما همچنان نمی توان به صراحت بنا کرد که این بنای عجیب صرفا برای انجام مراسمات مذهبی و امور رصدخانه ای بنا شده یا به همان افسانه های محلی باز می گردد.

معبد دروئیدها

دروئیدگرایان

یکی از نظریات بیان می نماید که استون هنج معبدی برای انجام مراسم های آئینی فرقه دروئیدها بوده که پیش از این در میان مردم بریتانیا از اهمیت بالایی برخودار بوده اند اما طبق آنالیز های باستان شناسی این بنا بیش از دوهزار سال سن داردو به این ترتیب این ادعا رد می گردد. اما همچنان دروئیدگرایان این مکان را معبد خود می دانند. دروئیدگرایان هر ساله انقلاب تابستانی را در استون هنج جشن می گیرند.

افسانه مرلین و شاه آرتور

مرلین و شاه آرتور

در افسانه شاه آرتور و بعضی دیگر از آثار فولکلور که به تاریخ پادشاهان انگلستان پرداخته چنین ذکر شده است که با یاری جادوی مرلین بنا برای بریتانیایی ها ساخته شده است. و بسیاری با توجه به وزن سنگین این سنگ ها که تا 50 تن نیز می رسند این افسانه را پذیرفته بودند. چرا که احتیاج بود پاسخی فرازمینی برای نیروی ساخت اثر پیدا نمایند.

این روایت خیال انگیز تا رنسانس و تکیه بر عقل گرایی پابرجا و محبوب بود. با روی کار آدمدن روش های علمی و تکیه بر عقل و تجربه افسانه مرلین و شاه آرتور رد شد.

استون هنج ، رصدخانه ای برای مردم باستان

یکی دیگر از نظریاتی که در مورد ساخت این بنای بزرگ مطرح شده است کاربرد رصدخانه ای آن است. براساس نظر ستاره شناسان این بنا رصدخانه یا تقویمی دقیق و پیچیده بوده که مردم برای پیش بینی حوادث و تغییرات جوی و امور ستارگان استفاده می نموده اند.

با وجود آنالیز ها و کشف ارتباطات منطقی و ریاضی در اجزای این سازه می توان این نظریه را موثق تر از سایر نظریات دانست و گفت مرد کشاورز این دشت برای یافتن زمان های مناسب کاشت و برداشت از سازه استفاده می نموده اند.

آنالیز های باستان شناسی و علمی

در طی سالیان گروه های بسیاری برای آنالیز به این منطقه می آمدند و هر کدام بخشی از این راز بزرگ را کشف و آنالیز می کردند. اما با وجود مالکیت خصوصی این اراضی خیلی از اوقات این کاوش ها به سختی انجام می شد.

اما در همین آنالیز ها آثار ارزشمند بسیاری مانند استخوان انسان، استخوان حیوانات و ابزار و اشیای قیمتی به دست آمد که همین آثار اطلاعات بسیاری در مورد بنا به کاوشگران دادند. در کنار آن ها خطوط مدور و گودال هایی نیز کشف شدند.

گروه های بسیاری از دانشگاه ها و تشکیلات تحقیقاتی مختلفی به آنالیز این مکان پرداخته اند و هرکدام بخشی از این پازل را تکمیل نموده اند. بعلاوه در مسیرهای بین ستون ها گودالی عمیق وجود دارد که شخصیتی به نام آبری آن را کشف کرد، بعضی معتقدند این گودال و گودال های احتمالی دیگر به راه های زیر زمینی می رسیده ند.

ماکتی از استون هنج از موزهٔ استون هنج

ثبت جهانی اثر رمزآلود

رفته رفته با گذر زمان نام استون هنج بیش از پیش بر سر زبان ها افتاد و در قرن بیستم بر تعداد کسانی که از این اثر بازدید می کردند و در پی کشف رازهای آن زیر دالان ها قدم می زدند بیشتر شد. به همین علت بعضی امکانات رفاهی برای مسافران در نظر گرفته شد و مدتی بعد این اثر بازسازی شد.

محلی برای قامت و استراحت گردشگران

در 1984 گروه مطالعه استون هنج تشکیل شد و در سال 1986، یونسکو استون هنج و محوطه اطرافش را در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت کرد.

رازی که شاید هرگز برملا نگردد

شاید هرگز کسی نداند که در میان ساختمانی به این عظمت که تنها همین ستون ها و مسیرهای عجیب از آن به جای مانده اند واقعا چه اتفاقاتی گذشته و گذر زمان باعث چه تغییراتی شده اما بازدید از آن می تواند احساسات عجیبی را در گردشگران ایجاد کند که با کنجکاوی و دلهره همراه است.

فضای رازآلود دشت و سنگ های پراکنده و در مرکز آن ها سازه مدور استون هنج شما را با تاریخ، جادو و خیال پیوند می زند. طبیعت این مکان سراسر زیبایی است و سنگ های عجیب مرجانی که در کف رودخانه خودنمایی می نمایند هزاران رنگ و زیبایی دارند. این بنا سال های بسیاری است که در ادبیات و شعر راه یافته است.

اگر شما هم اطلاعات دیگری در مورد این اثر مهم تاریخی دارید برای ما بنویسید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1518

به "استون هنج ، رازهایی درباره بنای افسانه ای بریتانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استون هنج ، رازهایی درباره بنای افسانه ای بریتانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید