توفان خورشیدی بزرگ عامل انفجار مین های جنگ ویتنام

به گزارش ساری فان، در ماه مه سال 1972 میلادی نیروی دریایی آمریکا عملیاتی را برای کارگذاری مین در بستر دریا کلید زد که پاکت مانی یا پول توجیبی نام داشت.

توفان خورشیدی بزرگ عامل انفجار مین های جنگ ویتنام

سفر به دل زیباترین منطقه آسیا را با تور ارزان ویتنام تجربه کنید و از شهرهای هوشی مین و هانوی ویتنام دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، اسناد نظامی قدیمی فاش شده نشان می دهند که یک توفان خورشیدی عظیم بمب های نیروی دریایی آمریکا را در جریان جنگ ویتنام منفجر نموده است. این رویداد اوایل اوت سال 1972 میلادی و در جریان دوره مختصری از فعالیت های خورشیدی اتفاق افتاده که اختلالات عظیمی را در سطح زمین رقم زد. براساس پژوهشی که به تازگی در این باره منتشر شده این توفان خورشیدی ده ها مینی که نیروی دریایی آمریکا در جنگ ویتنام در بستر دریا کار گذاشته بود را به صورت همزمان منفجر کرد.

در ماه مه سال 1972 میلادی نیروی دریایی آمریکا عملیاتی را برای کارگذاری مین در بستر دریا کلید زد که پاکت مانی یا پول توجیبی نام داشت. هدف از این عملیات هم حذف مسیرهای تدارکاتی در شمال ویتنام بود. بعضی از این بمب ها که شمارشان به هزاران عدد می رسید طوری طراحی شده بودند که در اثر میدان های مغناطیسی منفجر شوند و به همین دلیل این بمب ها به شدت در برابر فعالیت های خورشیدی آسیب پذیر بودند.

اما در ماه اوت همان سال یک توفان خورشیدی عظیم رخ می دهد و آنطور که وبسایت آموزشی ناسا می گوید پرتوهای خورشیدی ایجاد شده در نتیجه این توفان بسیار پرقدرت بودند و فعالیت شان به بروز اختلال های گسترده در سیستم های مخابراتی آن دوران منتهی شد. پژوهشی که اخیرا در نشریه آب و هوای فضایی منتشر شده هم به اسنادی در آرشیو جنگ ویتنام اشاره دارد که اثرات قابل توجهی را روی مینهای بستر دریا داشته اند.

طبق این پژوهش ده ها مین کار گذاشته شده در اقیانوس به صورت کاملا ناخواسته و تقریبا همزمان در تاریخ 4 اوت 1972 میلادی دچار انفجار شدند. اسناد نظامی حاکی از آن است که نیروی دریایی آمریکا ضمن اشاره به فعالیت های خورشیدی در اوایل اوت 1972 میلادی توفان خورشیدی را عامل این مساله دانسته است.

این انفجارها طبق گزارشات به وسیله جنگنده TF-77 رهگیری شدند و ظاهرا تنها مین هایی نبودند که به واسطه فعالیت های خورشیدی دچار انفجار می شوند چراکه ظاهرا اوایل اوت سال 1972 میلادی هم مجموعه ای از پرتوهای خورشیدی به شدت قدرتمند باعث انفجار بیش از 4000 مین حساس به میدان مغناطیسی شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 مرداد 1400 بروزرسانی: 27 مرداد 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1174

به "توفان خورشیدی بزرگ عامل انفجار مین های جنگ ویتنام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توفان خورشیدی بزرگ عامل انفجار مین های جنگ ویتنام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید