برترین زمان خوردن وعده های غذایی در روز چه موقع است؟

به گزارش ساری فان، برترین استراتژی برای هوشمندانه خوردن، زمانبندی است. بهتر است برای تامین سوخت و انرژی و پیشگیری از بالا رفتن قند خون، هر 3 تا 4 ساعت یک بار یک وعده غذایی یا میان وعده کوچک میل کنیم. البته اجازه دهید معده شما راهنمای نهایی باشد اما بهتر است که حواستان به ساعت باشد تا مطمئن شوید که به طور منظم و زمانبندی شده غذا بخورید. اما چه زمان هایی از روز بهتر است چه غذاهایی را بخوریم تا اثر بخشی بیشتری داشته باشد؟

برترین زمان خوردن وعده های غذایی در روز چه موقع است؟

و اما توصیه دانشمندان:

1- صبحانه: 7 صبح

طبق نتیجه گیری دانشمندان برترین صبحانه، صبحانه ای است که غنی از پروتئین باشد. چنین صبحانه ای باعث می گردد تا فرد در طول روز سرحال و پر انرژی باشد و کمتر تمایل به خوردن تنقلات پیدا نمایند. بعلاوه در صبح غلات و حبوبات بخورید زیرا به حفظ عملکرد صحیح روده یاری می نماید.

  • ماست یونانی: در هر 100 کالری ماست یونانی، 18 گرم پروتئین وجود دارد در صورتی که در ماست ساده حدود 8 تا 10 گرم وجود دارد. بعلاوه می توانید پس مانده غذای دیشبتان مانند مرغ یا ماهی را میل کنید.
  • بلغور جو دوسر: بدن ما فیبر را به آرامی هضم می نماید بنابراین پس از خوردن تا چند ساعت احساس سیری می کنیم. می توانید با اضافه کردن مقداری شیر کم چرب به آن، پروتئین مورد احتیاج خود را نیز تامین کنید. خوردن گردو نیز مفید است زیرا دارای چربی های سالم است.

نکته: سعی کنید از شیرینیجات در صبحانه دوری کنید.

2- میان وعده: 10 صبح

اگر صبحانه را زود میل نموده باشید، معمولا قبل از ناهار دوباره گرسنه خواهید شد. بنابراین می توانید میان وعده های سالم میل کنید. توجه داشته باشید که احتیاجی نیست هر روز یک نوع غذا یا به یک مقدار برای خوردن میان وعده داشته باشید.

  • کلم بروکلی، هویج، یک تکه سیب با کره بادام زمینی میان وعده های مناسبی هستند
  • از خوردن کیک و کلوچه های کارخانه ای دوری کنید زیرا قند زیادی دارند و اگر آن را با چای یا قهوه شکر دارد بخورید تقریبا کالری به مقدار یک وعده غذایی کامل دریافت نموده اید.

3- ناهار: 12:30 ظهر

برای ناهار می توانید مقداری گوشت بدون چربی مرغ یا ماهی بپزید و میل کنید. بعلاوه چربی های سالمی مانند آووکادو یا روغن زیتون بخورید تا بدنتان بتواند ویتامین های محلول چربی مانند ویتامین های A، D، E و K که در میوه و سبزیجات یافت می گردد را بهتر جذب کند. پس سعی کنید با ناهار خود تکه ای هویج، گوجه، فلفل دلمه ای یا خیار میل کنید.

  • از خوردن غذاهای سرخ شده و پرچرب خودداری کنید، چون علاوه بر کالری زیاد انرژی زیادی صرف هضم کردن می گیرند و بعد از ظهر احساس خستگی و کرختی زیادی به شما دست می دهد.

4- میان وعده بعد از ظهر: 4 بعد از ظهر

  • مقداری سیب زمینی پخته شده یا سرخ شده یا بادام و مقداری میوه میل کنید. مطمئن شوید که بدن شما مقداری پروتئین و چربی سالم نیز دریافت کند.
  • موز، ماست کم چرب یا شیر کاکائو: چنین میان وعده هایی سریعا هضم می شوند. اگر عصر ها ورزش می کنید خوردن آنها 30 تا 60 دقیقه قبل از ورزش بسیار مناسب است. اما از مواد غذایی با فیبر بالا اجتناب کنید زیرا می توانند باعث نفخ ناخوشایندی شوند.
  • بهتر است که در این زمان قهوه ننوشید زیرا گرسنگی را برطرف می نماید ولی روز بعد بدن شما را برای پرخوری تنظیم می نماید.

5- شام: ساعت 7 عصر

یک چهارم بشقاب شما باید حاوی پروتئین بدون چربی باشد. یک چهارم دیگر دانه ها و حبوبات؛ و نیم دیگر بشقاب سبزیجات یا سالاد باشد. بعلاوه یک قاشق چای خوری (حدود 5 میلی لیتر) چربی سالم همراه غذای خود داشته باشید (می تواند روغن سالمی مانند روغن زیتون در هنگام پخت غذا یا در سس سالاد تان باشد)

  • برنج، مرغ یا ماهی پخته شده نیز می تواند مناسب باشد
  • سعی کنید در خوردن غذای خود عجله نداشته باشید و به آرامی و خونسردی بخورید.

6- خوراک مختصری قبل از خواب: 11 شب

اگر بین شام خود و زمان خوابتان بیشتر از 4 ساعت طول کشید بهتر است یک ته بندی داشته باشید. حتما یک غذای سبک میل کنید و در فکر خود وعده یک صبحانه خوب و کامل را در صبح روز بعد به خود بدهید.

  • مقداری دارچین روی سیب بریزید و در مایکروویو بگذارید سپس میل کنید. این یک میان وعده عالی و سبک است.
  • یک لیوان شیر و عسل یا بسکوییت نیز می تواند رضایتبخش باشد.
منبع: فوت و فن / besthealthmag.ca
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1524

به "برترین زمان خوردن وعده های غذایی در روز چه موقع است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین زمان خوردن وعده های غذایی در روز چه موقع است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید