برنامه های هفته پژوهش دانشگاه سیستان و بلوچستان معین شد

به گزارش ساری فان، در میزگرد تخصصی پانل با حضور بازدیدکنندگان و اساتید گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری و روستایی و اقلیم شناسی، برنامه های هفته پژوهش و فناوری دانشگاه سیستان و بلوچستان معین شد.

برنامه های هفته پژوهش دانشگاه سیستان و بلوچستان معین شد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، میزگرد تخصصی پانل با حضور بازدید کنندگان و اساتید گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری و روستایی و اقلیم شناسی در محل سالن مرکز علم و فن آوری دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید.

در دومین روز از هفته پژوهش برنامه های ویژه ای شامل تور علمی بازدید از مناطق حاشیه ای، پنل آنالیز مسائل حاشیه نشینی ایران با تاکید بر زاهدان، پنل تغییرات اقلیمی، چالش آب و بحران ریزگرد با تاکید بر استان و پنل چالش های کسب وکار های حوزه ICT برنامه ریزی و اجراء شد.

در مهم ترین رویداد این روز پنل تخصصی آنالیز مسائل حاشیه نشینی با تأکید بر شهر زاهدان برگزار گردید که شرکت کنندگان ضمن ارائه نقطه نظرات خود پیرامون مباحث مختلفی، چون علت و منشاء حاشیه نشینی در حاشیه کلان شهر ها بخصوص زاهدان و چابهار، مسائل عمده سکونت گاه های غیررسمی و حاشیه ای در برنامه ریزی، بحث توانمندسازی زنان و ساکنین مناطق حاشیه ای جهت اشتغال و حل مسائل جامعه حاشیه نشین، پیشنهاد تأسیس یک مرکز مطالعات بافت حاشیه ای شهر زاهدان با حضور متخصصین و تشکیل جلسات ماهانه و ارائه راهبرد ها و نتایج به مسئولین مرتبط و شهرداری منطقه 4 زاهدان، کوشش برای حل مسائل زیست محیطی، جمع آوری زباله و آموزش شهروندان حاشیه نشین جهت همراهی و حل مسائل منطقه سکونت به بحث و گفتگو پرداختند.

در ادامه پیشنهاد راهنمایی سرانجام نامه ها و رساله های دانشجویی به سمت تحقیقات کاربردی برای حل مسائل مناطق حاشیه ای شهرها، کوشش برای فعالیت در قالب انجمن های مردم نهاد برای یاری رسانی و آموزش ساکنین، ارائه پیشنهاد ها طرح های کوچک ساماندهی و ارائه راهبرد های حل مسائل اولیه فاضلاب شهری و روان آب های شهری در منطقه، ارائه پیشنهاد ها در رابطه با مراکز آموزشی و تسهیلات و ساماندهی و مکان یابی و ارائه اولویت اجرای طرح های جدید نیز مطرح شد.

قبل از برگزاری پنل تخصصی بر اساس اعلام قبلی و دعوت از متخصصین، دانشجویان تحصیلات تکمیلی تور علمی بازدید از مناطق حاشیه ای شهر زاهدان انجام شد.

در این بازدید که با استقبال اساتید و دانشجویان روبرو شد از بافت حاشیه ای شهر زاهدان (کریم آباد، قاسم آباد، شیرآباد، بابائیان و بلوار کارگر) بازدید و اساتید مرتبط با برنامه ریزی شهری توضیحاتی را راجع به مسائل و معضلات بافت حاشیه ای کلان شهر ها ارائه نمودند.

همچنین با بازدید از تپه های ماسه ای شمال فرودگاه و شرق شهر زاهدان، مسائل ناشی از ریز گرد ها و توفان های ماسه ای و گردوغباری در مناطق خشک و سیستان و بلوچستان به لحاظ زیست محیطی موردآنالیز نهاده شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 43

به "برنامه های هفته پژوهش دانشگاه سیستان و بلوچستان معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های هفته پژوهش دانشگاه سیستان و بلوچستان معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید