طراحی خانه ویلایی در زمین شیبدار: باغ فتح آباد از جاهای دیدنی تبریز و از آثار ملی ایران است

به گزارش ساری فان، ایسکانیوز/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، باغ فتح آباد از جاهای دیدنی تبریز و از آثار ملی ایران است.

طراحی خانه ویلایی در زمین شیبدار: باغ فتح آباد از جاهای دیدنی تبریز و از آثار ملی ایران است

جهت دریافت خدمات طراحی خانه ویلایی در زمین شیبدار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

باغ فتح آباد در نزدیکی روستائی به همین نام در حدود 5 کیلومتری شهر تبریز در راستا جاده باسمنج واقع است. عرصه باغ به وسعت 30 هکتار بوده و ساختمان دو طبقه برون گرا به وسعت 200 مترمربع در امداد راستا اصلی باغ قرار گرفته است. اطلاعات کمی در خصوص چگونگی ساخت و بانیان باغ فتح آباد موجود است. تنها سند مدون، کتاب باغ های ایران و کوشک های آن تألیف دونالد ویلبر است. ویلبر در کتاب مذکور در توصیف باغ چنین نوشته است: در نزدیکی شاه گل باغی به نام فتح آباد واقع شده است.

مرکز باغ از درختان میوه پوشیده شده است. ولی محور طویل آب تمام باغ را به طرز متداول در ایران به هم متصل می سازد و به آن یک نوع هماهنگی می دهد. فقط بنای نوی که بجای کوشک قدیم ساخته شده، هماهنگی آن را بر هم می زند. هرگاه قسمت مرتفع، یعنی سمت جنوبی باغ وارد شویم، می بینیم که این خیابان پست و بلند است و شکل حوض هایی که در راستا آن قرار گرفته اند نیز مختلف است. در یک قسمت حاشیه های سبزی در کنار نهرها بچشم می خورد که آنها نیز به نوبه خود با حاشیه ای از گل شمعدانی زینت یافته اند.

پایان به برجسته ترین نقطه باغ، یعنی استخر عمیقش می رسیم که اطراف آن را سنگ کار نموده اند. این استخر بسیار عمیق است و اطراف آن را درختان کهن و تنومندی احاطه نموده است. قسمت شمال این استخر قدری بلندتر از سطح زمین است. این همان چیزی است که در استخر شاه گل نیز دیده می گردد. هیچ یک از قسمتهای این باغ به تنهایی زیبایی فوق العاده و چشمگیری ندارد، درحالیکه بطور کلی مجذوب کننده و آرام است. بنا به اظهارات ریش سفیدان، به ظاهر ساخت باغ را به ساعدالملک، یکی از معتمدان شهر تبریز نسبت می دهند.

باغ در حدود 150 سال قبل به وسیله خاندان عدل خریداری می گردد. از موارد معامله در سند باغ، قنات، استخر، بخشی از اراضی روستای فتح آباد و ساختمان موجود فعلی باغ قید شده است. باغ در زمان وراث عدل، بخصوص غلامرضا عدل توسعه می یابد و به وسعت فعلی می رسد. مجموعه باغ و عمارت فتح آباد در زمان خاندان عدل بازسازی می گردد و به ظاهر این بازسازی به وسیله یکی از معماران محلی به نام حاج عباس علی ترفیعی صورت گرفته است. از موارد بازسازی میتوان به رطوبت زدایی عمارت باغ و الحاق یک طبقه به آن، جلوگیری از نشتی استخر و آب نما و ساخت یک سری حوضچه در امداد محور اصلی باغ (شمالی ـ جنوبی) بین عمارت و آب گیر انتهای باغ اشاره نمود.

در سال 1350 هجری شمسی مجموعه باغ برای رطوبت زدایی به وسیله معمار محلی حاج علی اصغر عدالتی دوباره بازسازی و بازنگری می گردد. آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، این باغ را در سال 1374 هجری شمسی از خاندان عدل خریداری می نماید و در راستای اهداف آموزش و پرورش با تغییر کاربری بصورت اردوگاه فرهنگی الغدیر در می آید. همسو با اهداف آموزش و پرورش برای تبدیل باغ به این اردوگاه بخشی از زمین های اطراف باغ در دو قسمت باغ در حد شمالی و جنوبی اتوبان و نیز در منطقه بیرونی و حد جنوبی، غربی و شرقی باغ، جهت توسعه باغ و ساخت ابنیه متناسب با اردوگاه در دستور کار آموزش و پرورش قرار می گیرد.

باغ و عمارت فتح آباد در آذر سال 1378 هجری شمسی به شمارە 2518 در لیست آثار ملی ایران به ثبت می رسد و همسو با اهداف توسعه باغ، میران فرهنگی تبریز، توسعه و تغییر کاربری باغ فتح آباد را جز برنامه های مطالعاتی خود قرار می دهد تا توسعه باغ باعث از بین رفتن هویت واقعی آن نگردد. به همین دلیل آموزش و پرورش زیر نظر میراث فرهنگی تبریز در صدد احیا باغ به شیوه پیشین (کاشت درختان از بین رفته، احیای دسترسی های تاریخی و نو، بناهای تاریخی موجود و دیوارکشی اطراف باغ) برآمد، بطوریکه تا به امروز یکی از محورهای اصلی راستا آب زیر نظر میراث فرهنگی تبریز بازسازی شده و بخش عظیمی از صفه سازی محورهای آب، حوضچه ها و آبگیرها در برنامه زمان بندی بازسازی باغ قرار گرفته است.

باغ جز نمونه باغ هایی است که در زمینی کمابیش مسطح با شیب کم بنا شده است. محور اصلی باغ در امتداد شمالی جنوبی متناسب با راستا حرکت آب قنات و در حد فاصل محور اصلی پیادە رو طراحی شده است. برای کنترل شیب معبر پیاده رو، هشت سکو با 18 پله با اختلاف سطح کل راستا 305 سانتیمتر در نظر گرفته شده است. در وسط محور اصلی باغ درست در امتداد جوی آب در وسط هر یک از سطوح (پله های طراحی شده) حوضچه هایی به شکل مستطیل و دایره ساخته شده که در میان هر یک فواره ای موجود است.

منبع: همگردی
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1363

به "طراحی خانه ویلایی در زمین شیبدار: باغ فتح آباد از جاهای دیدنی تبریز و از آثار ملی ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی خانه ویلایی در زمین شیبدار: باغ فتح آباد از جاهای دیدنی تبریز و از آثار ملی ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید