احتمال بروز یک بیماری عصبی نادر بر اثر ابتلا به کرونا

به گزارش ساری فان، تهران (پانا) - محققان در بیماران مبتلا به کووید-19 در 21 کشور دنیا متوجه بروز یک بیماری عصبی نادر شدند.

احتمال بروز یک بیماری عصبی نادر بر اثر ابتلا به کرونا

به گزارش ایرنا، ولین مورد ابتلا به کووید-19 به طور رسمی در دسامبر 2019 گزارش شد. محققان همچنان در حال آنالیز اثرات کامل این بیماری، از جمله موارد غیرمعمول هستند. یک تجزیه و تحلیل جدید اکنون این عفونت را با ابتلا به یک بیماری نادر عصبی مرتبط می نماید.

میلیت عرضی حاد (ATM) - التهاب نخاع که می تواند باعث درد، فلج و مسائل حسی گردد - در 43 بزرگسال 21 تا 73 ساله مبتلا به کووید-19 در 21 کشور و نیز در سه کودک 3 تا 14 سال تشخیص داده شد.

میلیت عرضی حاد، یک سندرم بالینی است که به علت التهاب طناب نخاعی ایجاد می گردد. در این سندرم میلین فیبرهای عصبی تخریب می گردد. به علت آسیب و تخریب میلین فیبرهای عصبی، اختلالات حسی-حرکتی و مسائل عملکردی مثانه و روده ایجاد می گردد. میلیت عرضی معمولا باعث درگیری اندام در هر دو سمت می گردد.

میزان بروز میلیت عرضی حاد فقط 1.34 تا 4.6 مورد در هر میلیون نفر در سال تخمین زده می گردد. در مقابل در یک دوره 10 ماهه، میزان بروز میلیت عرضی حاد در بیماران مبتلا به کووید-19 حدود 0.5 مورد در هر میلیون نفر بوده است که این موضوع محققان را متوجه خود کرد.

محققان در مطالعه خود نوشتند: ما متوجه شدیم که میلیت عرضی حاد، عارضه عصبی مکرر و غیرمنتظره ناشی از کووید-19 است. بیشتر موارد (یعنی 68 درصد) با یک تاخیر 10 روزه تا 6 هفته ای از ابتلا به کووید-19 به این عارضه مبتلا شدند که نشان می دهد عوارض عصبی پس از عفونت ممکن است با واکنش میزبان به این ویروس بروز کند.

این محققان خاطرنشان کردند: تحقیقات جدید به دانش ما در خصوص آنچه که در خصوص کووید-19 و عوارض عصبی ناشی از آن می دانیم می افزاید. کرونا با ابتلا به بسیاری از عوارض مرتبط با سیستم عصبی ، مانند اثر مه مغز طولانی همراه است.

مه مغز اصطلاحی است که احساسات پریشانی، فراموشی، نداشتن تمرکز و وضوح ذهنی را توصیف می نماید. مه مغز نیز نشانه شرایط سلامتی ریشه دار و داخلی است .مه مغز می تواند نتیجه طیف وسیعی از مسائل سلامتی از جمله حساسیت به استرس، رژیم غذایی ، شیمی درمانی، افسردگی، اضطراب و بی خوابی باشد. مه مغز می تواند این حس را به فرد بدهد که انگار فرایند تفکر، درک و فهم و به خاطر سپاری آنگونه که باید عمل نمی نمایند.

از آنجا که میلیت عرضی حاد به عنوان یک بیماری با واسطه ایمنی شناخته شده است (به این معنی که علت اصلی آن تعیین نیست، اما در سیستم دفاعی بدن و فرآیندهای التهابی در بدن دخالت دارد)، محققان نشان می دهند که بعضی مکانیسم های بالقوه ایمنی می تواند شرح دهند که چگونه SARS CoV-2 به بروز میلیت عرضی حاد منجر می گردد.

ویروس کرونا موسوم به کووید 19 اواسط ماه دسامبر 2019 میلادی (24 آذر 1398) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 میلادی (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین خاطرنشان کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان دنیای بهداشت روز چهارشنبه 21 اسفندماه 98 در کنفرانسی تاکید نمود که اگرچه واژه همه گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی های این سازمان ویروس کرونا را همه گیر دنیای شناسایی و اعلام می نماید.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران درگیر پاندمی ویروس کووید 19 هستند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1031

به "احتمال بروز یک بیماری عصبی نادر بر اثر ابتلا به کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال بروز یک بیماری عصبی نادر بر اثر ابتلا به کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید