آیا موج پنجم کرونا در راه است ؟

به گزارش ساری فان، تغییر شرایط شهرها و خیز ملایم منحنی تعداد بیماران و موارد بستری ، خبر از شروع موج پنجم کرونا می دهد.

آیا موج پنجم کرونا در راه است ؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صداوسیما، با وجود کاهش قابل ملاحظه موارد بستری بیماران کرونایی در روز های پایانی اردیبهشت چند روزی است موارد سرپایی و بستری در بسیاری از شهر ها مجدداً شیب افزایشی یافته است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، از 17 شهرستان این استان، هشت شهرستان در شرایط زرد است و شهرستانی با شرایط قرمز در استان نداریم.

هم اینک شهرستان های مهاباد، نقده، تکاب، سردشت و اشنویه در جنوب و شوط، پلدشت و چایپاره ضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وارومیه به همراه شهر های خوی، سلماس، چالدران و ماکو در شمال آذربایجان غربی و شهر های شاهین دژ، میاندوآب، پیرانشهر و بوکان در جنوب استان شرایط نارنجی کرونایی دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه موج پنجم کرونا از نظر ما در استان آغاز شده است، ادامه داد: افزایش تعداد بیماران بستری و مراجعه سرپایی در برخی از شهرستان های استان از جمله ارومیه، میاندوآب و بوکان نشان از ورود به پیک پنجم را دارد.

براساس اعلام کارشناسان با توسعه ویروس دلتا از جنوب کشور به سمت مرکز این واریانت در حال تبدیل شدن به سویه غالب در کشور است و پایش های ژنومیک نشان از این دارد که ویروس دلتای هندی با قدرت سرایت پذیری بالا تهران و دیگر استان ها را درگیر خود می کند.

ماهیت ویروس دلتا سرایت پذیری حدود دو برابری آن نسبت به ویروس ووهان است معنایش این است براحتی میتواند انتقال پیدا کند و همین خاصیت باعث میشود به سادگی بتواند جای واریانت های قبلی را بگیرد.

یکی از خصوصیات شاخص و تفاوت های بیولوژیک واریانت دلتا با واریانت های قبلی قدرت سرایت بسیار بالای آن است به طوریکه حتی نسبت به واریانت آلفا (بریتانیایی) 60 درصد میزان انتقالش بیشتر است

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1145

به "آیا موج پنجم کرونا در راه است ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا موج پنجم کرونا در راه است ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید