آمار واردات خودرو منتشر شد ، فقط 280 دستگاه!
به گزارش ساری فان، آمار واردات خودرو رسمی گمرک از ورود تقریبا هیچ خودرو به کشور حکایت دارد. طبق آمارهای اعلامی، در بازه زمانی ابتدای بهمن 1401 تا انتهای خرداد امسال، با وجود تمام وعده های سیاستگذار مبنی بر ورود 200 هزار خودرو تا سه ماه نخست امسال، تنها 280 دستگاه وارد کشور شده است.
بیت ران - آمارهای رسمی از عدم اجماع و انگیزه سیاستگذار بر سرعت گیری ورود خودرو حکایت دارد. اواخر اسفند سال گذشته اولویت تحویل خودروی 34 هزار متقاضی خارجی ها معین شد.
گمرک ایران آمار خودروهای وارد شده به کشور تا انتها بهار سال جاری را گفت. آماری که مهر تاییدی بر روند بسیار کند ورود خودروهای خارجی به کشور می زند.
طبق آمار اعلامی از سوی گمرک که بازه زمانی ابتدای بهمن 1401 تا انتهای خرداد 1402 را در بر می گیرد، تنها 280 دستگاه خودرو وارد کشور شده است. (منظور از واردات، ترخیص قطعی از گمرکات کشور است).
گمرک البته گفت 768 دستگاه خودرو نیز در جریان طی کردن تشریفات ترخیص است. بنابراین در مجموع تعداد کل خودروهایی که پس از لغو ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت سال گذشته به وسیله شورای هماهنگی مالی سران قوا، تا انتها خرداد به کشور آمده اند (مجموع خودروهای موجود در گمرک و ترخیص شده ها) هزار و 48 دستگاه است.
18 ماه از آزادسازی واردات خودرو گذشت
ورود لاک پشتی خودروهای خارجی به کشور در حالی است که حدودا 18 ماه از صدور فرمان آزادسازی واردات می گذرد. حتی آیین نامه مربوطه نیز در اوایل شهریور پارسال ابلاغ شد.
با توجه به بازه زمانی تقریبا 11ماهه ای که از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو می گذرد و بعلاوه نظر مساعد دولت و مجلس شورای اسلامی و حتی نهادی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این موضوع - واردات خودرو - انتظار می رفت در این مدت ده ها هزار خودروی خارجی مهمان کشور گردد.
اتفاقا مسوولان سابق وزارت صمت نیز ارقام بسیار بزرگ تری را بابت واردات خودرو وعده داده بودند که آخرین آمار اعلامی نشان از خلف وعده صمتی ها دارد.
طبق وعده مسوولان پیشین وزارت صمت، قرار بود تا انتهای سال گذشته 100هزار دستگاه خودرو وارد کشور گردد. این وزارتخانه بعلاوه وعده داد که در سه ماه ابتدایی سال جاری هم 100هزار دستگاه خودروی دیگر مهمان کشور خواهند شد.
بنابراین طبق وعده صمتی ها، تا انتها خرداد باید 200 هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور می شد. اما تا به امروز تنها 280 دستگاه از گمرک ترخیص شد و تعداد خودروهای در شرف ترخیص هم از 768 دستگاه تجاوز ننموده است.
34 هزار نفر در صف هستند!
این در حالی است که در حال حاضر حدود 34 هزار نفر در انتظار تحویل گرفتن خودروی خارجی خود هستند و تا به امروز هیچ یک از آنها پیروز به دریافت خودرو نشده اند.
این 34 هزار نفر در اسفند سال گذشته در طرح اعلامی از سوی وزارت صمت شرکت نموده و برای خرید خودروی خارجی ثبت نام کردند.
اگر واردات قطعی خودرو را ملاک بگیریم، طبق آمار گمرک تا انتها خرداد تنها 280 دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شده است. بنابراین به ازای تقریبا هر 122 نفر متقاضیان در صف، تنها یک دستگاه خودرو وارد کشور شده است (البته تا انتها خرداد).
بنابراین اگر خودروهای موردنظر (280 دستگاه ترخیصی) به دست مشتریان برسند، عملا کمتر از یک درصد متقاضیان موجود، خودروی خود را دریافت خواهند کرد. یعنی بیش از 99 درصد دیگر فعلا بلاتکلیف خواهند ماند.
حتی اگر مجموع خودروهای وارد شده به گمرک و ترخیصی ها را نیز در نظر بگیریم، با توجه به آمار هزار و 48 دستگاهی و 34 هزار متقاضی چشم انتظار، به ازای هر 33 نفر متقاضی در صف، فقط یک خودرو وارد شده است.
بنابراین با فرض اینکه این هزار و 48 دستگاه خودرو به طور کامل از گمرک ترخیص و آماده تحویل باشند، تنها دست سه درصد از متقاضیان به خودروی خارجی می رسد. 97درصد دیگر حالا حالاها باید منتظر بمانند.
پیش بینی ها درست از آب عایدی
این آمار و ارقام نشان می دهد پیش بینی بیشتر رسانه ها و کارشناسان در خصوص محقق نشدن برنامه وزارت صمت مبنی بر واردات حجیم خودرو کاملا درست بوده است.
در این بین، بارها تاکید شد که برنامه واردات خودروی وزارت صمت به مثابه سنگ بزرگی است و علامت نزدن است. با این حال مسوولان وزارت صمت این تحلیل ها و پیش بینی ها را سیاه نمایی عنوان می کردند.
به هر حال طبق آنچه گمرک گفت، ورود خودرو به کشور حداقل تا انتها خرداد روندی لاک پشتی داشت و این موضوع نشان می دهد موانع زیادی بر سر راه واردات واقع شده است.
گفته می گردد در حال حاضر اصلی ترین مانع واردات خودرو به کشور کمبود ارز است. موضوعی که از همان ابتدای آزادسازی واردات خودرو نیز با توجه به تحریم کشور و وجود چالش ارزی، قابل پیش بینی بود.
در کنار مساله ارز البته چالش های دیگری نیز ظاهرا وجود دارد. از جمله اینکه بیان می گردد مخالفت هایی پشت پرده با شتاب گیری ورود خودروهای خارجی به کشور شکل گرفته است.
اگر قرار باشد روند بسیار کند واردات خودرو به کشور کماکان ادامه پیدا کند، بعید به نظر می رسد تا انتهای سال جاری تعداد خودروهای وارداتی حتی به 10 هزار دستگاه نیز برسد.
مگر اینکه سیاستگذار به هر شکل ممکن موانع و ناهمواری ها در مسیر ورود خودروهای خارجی را برداشته یا از حجمشان بکاهد. هدف سیاستگذار از واردات خودرو، تنظیم بازار بود. با این حال ورود لاک پشتی خودروها نمی تواند این برنامه را محقق کند.
ریز آمار واردات خودرو
اما طبق آنچه گمرک گفت، در بهار سال جاری 241 دستگاه خودروی سواری به ارزش 6/5 میلیون دلار به کشور وارد شده است. بعلاوه عمده خودروهای وارداتی شامل آمبولانس و خودروهای سواری با برند ZOTYE، چانگان و بنز بوده است.
وجود بنز در جمع خودروهای سواری وارداتی به کشور در حالی است که سقف قیمتی 20 هزار دلاری برای ورود خودرو به کشور در نظر گرفته شده و باید دید آیا مدل وارداتی، این سقف را رعایت نموده است؟
اما در بازه زمانی ابتدای بهمن ماه سال 1401 تا 31 خرداد ماه سال 1402، تعداد 246 دستگاه خودرو وارد کشور شد که در این بین، عمده خودروهای سواری وارد شده به وسیله پارس خودرو به تعداد 90 دستگاه و ارزش 966 هزار دلار بوده است.
بنابراین سهم پارس خودرو از واردات بهار سال جاری بالغ بر 96/ 17درصد از ارزش و 59/ 36 درصد از تعداد کل خودروهاست. شرکت های پاکرو سبز قشم و مهندسی مانی مهر آب خاک نیز پس از آن، به ترتیب در جایگاه های دوم و چهارم جدول واردات سواری قرار دارند.
768 دستگاه خودرو در تشریفات ترخیص از گمرک هستند
بعلاوه از اول بهمن ماه 1401 تا 31 خرداد ماه 1402، براساس آخرین اطلاعات استخراج شده از سامانه آمار تجارت خارجی سازمان، 768 دستگاه خودرو به ارزش 5/12 میلیون دلار به علت عدم دریافت مجوزهای ترخیص، عدم صدور کد رهگیری بانک یا عدم پرداخت حقوق ورودی در جریان انجام تشریفات ترخیص هستند.
از این تعداد خودرو بیشترین اندازه به لحاظ ارزش، متعلق به شرکت تجارت بین المللی و پشتیبانی کرمان خودرو به تعداد 300 دستگاه بوده.است. این خودروها سهمی بالغ بر 48 درصد از ارزش و 39 درصد از تعداد خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص را تشکیل می دهد.
پس از آن، شرکت سایپا با 327 دستگاه خودرو و با سهم 29 درصد از ارزش و 43 درصد از تعداد و بازرگانی کوشا خودرو نگین با 53 دستگاه خودرو، با سهم 9درصد از ارزش و 7درصد از تعداد، در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.
عمده خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص طی مدت مورد آنالیز نیز متعلق به گمرکات شهید باهنر بندرعباس، غرب تهران و تهران امور واردات به ترتیب با سهم های 48، 30 و 7درصد از ارزش دلاری خودروها بوده است.
در آمار منتشره خودروهای وارداتی بعضی بازیکنان تیم ملی فوتبال نیز به چشم می آید. آن هم در حالی که قیمت آنها بسیار بالاتر از سقف مشخص شده است.
به عنوان مثال، خودروی وارداتی به وسیله یکی از بازیکنان، بالغ بر 115هزار دلار قیمت دارد که تقریبا شش برابر سقف مشخص شده است. عدم رعایت سقف قیمتی البته در خصوص بعضی از شرکت های واردکننده نیز صدق می نماید.
مرکز ملی رقابت مقابل دستور خودرویی رئیسی ایستاد
واردات خودروهای کارنموده به بن بست می رسد؟ / شروع سنگ اندازی قطعه سازان
چانگان های وارداتی هفته آینده آماده تحویل هستند؟
خودرو ملی ترکیه هدیه اردوغان به بن سلمان / همه چیز درباره TOGG
پژو پارس بهینه ایران خودرو وارد فاز فراوری آزمایشی شد / معینات فنی
مازراتی گریکاله 300 اسب بخاری هیبریدی در ترکیه / از خرید خودرو تا تحویل
منبع: دنیای اقتصاد
منبع: بیت ران