گوجه فرنگی هایی برای برطرف کمبود ویتامین D!

به گزارش ساری فان، دانشمندان می گویند با دستکاری ژنتیکی گیاه گوجه فرنگی، پیروز شدند محصولی فراوری نمایند که می تواند علاوه بر تأمین ویتامین D مورد احتیاج بدن، یکی از بزرگترین مسائل سلامتی انسان در سراسر دنیا را به شکل ساده ای رفع کند.

گوجه فرنگی هایی برای برطرف کمبود ویتامین D!

به گزارش خبرنگاران، محققان از ویرایش ژنی برای خاموش کردن یک مولکول خاص در ژنوم گیاه استفاده کردند که پروویتامین D3 را هم در میوه و هم در برگ های گیاه گوجه فرنگی افزایش می دهد. سپس فرد استفاده نماینده از این محصول به وسیله قرار گرفتن در معرض نور UVB قادر است این پیش ساز را به ویتامین D3 تبدیل کند.

در واقع، ویتامین D پس از قرار گرفتن پوست در معرض نور UVB در بدن ما ایجاد می گردد، اما منبع اصلی آن غذا است نه نور. میلیون ها نفر در سراسر دنیا مبتلا به کمبود ویتامین D هستند، معضلی که امروزه معلوم شده با مشکلاتی همانند افزایش خطر ابتلا به سرطان، زوال عقل و بسیاری از علل اصلی مرگ و میر مرتبط است. تحقیقات بعلاوه نشان داده است که کمبود ویتامین D با افزایش شدت عفونت Covid-19 نیز مرتبط است.

گوجه فرنگی به طور طبیعی حاوی یکی از عناصر سازنده ویتامین D3 به نام پروویتامین D3 یا 7-دهیدروکلسترول (7-DHC) در سطوح بسیار کم در برگ های خود است. با این حال، پروویتامین D3 به طور معمول در میوه های رسیده گوجه فرنگی تجمع نمی یابد. پروفسور کتی مارتین و همکارانش در مرکز جان اینس از ویرایش ژن CRISPR-Cas9 برای اصلاح کد ژنتیکی گیاهان گوجه فرنگی استفاده کردند تا پروویتامین D3 در میوه گوجه فرنگی انباشته گردد. برگ های گیاهان ویرایش شده حاوی حداکثر 600 میکروگرم (میکروگرم) پروویتامین D3 در هر گرم وزن خشک بودند. میزان توصیه شده مصرف روزانه ویتامین D برای بزرگسالان 10 میکروگرم است.

هنگام رشد گوجه فرنگی، برگ های گوجه فرنگی معمولاً مواد زائد محسوب می شوند، اما برگ های گیاهان ویرایش شده را می توان برای فراوری مکمل های ویتامین D3 برای دوستداران گیاه خواری یا برای غنی سازی مواد غذایی استفاده کرد. پروفسور کتی مارتین، نویسنده مسئول این مطالعه که در Nature منتشر شده است، گفت: ما نشان داده ایم که می توان با استفاده از ویرایش ژن، گوجه فرنگی را با پروویتامین D3 تقویت کرد، به این معنی که گوجه فرنگی می تواند به عنوان یک منبع گیاهی و پایدار ویتامین D3 توسعه یابد.

بیشتر غذا ها حاوی ویتامین D کمی هستند و گیاهان به طور کلی منابع بسیار ضعیفی برای این ویتامین محسوب می شوند. ویتامین D3 زیستی ترین شکل ویتامین D است و زمانی که پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد در بدن فراوری می گردد. در فصل زمستان و در عرض های جغرافیایی بالاتر، افراد باید ویتامین D را از رژیم غذایی یا مکمل های خود دریافت نمایند، زیرا خورشید به میزان کافی قوی نیست که بدن بتواند آن را به طور طبیعی فراوری کند.

دکتر جی لی، نویسنده اول این مطالعه گفت: همه گیری کووید-19 به برجسته کردن موضوع کمبود ویتامین D و تأثیر آن بر عملکرد سیستم ایمنی و سلامت عمومی ما یاری نموده است. گوجه فرنگی های ما می تواند مشکل تأمین ویتامین مورد احتیاج افراد در چنین شرایطی را به سادگی رفع نمایند.

منبع: scitechdaily

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1492

به "گوجه فرنگی هایی برای برطرف کمبود ویتامین D!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوجه فرنگی هایی برای برطرف کمبود ویتامین D!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید