گدام دارمندرا: آمریکا درباره بندر چابهار نمی تواند به هند بگوید چه کنید

به گزارش ساری فان، سفیر هند در ایران گفت کشورش به آمریکا گفته است که در خصوص بندر راهبردی چابهار نمی تواند به این کشور بگوید که چه انجام بدهد.

گدام دارمندرا: آمریکا درباره بندر چابهار نمی تواند به هند بگوید چه کنید

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور ارزان هند ما را تجربه کنید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران به نقل اشین ایج، گدام دارمندرا، سفیر هند در ایران گفت هند به آمریکا گفته است که در خصوص بندر راهبردی چابهار نمی تواند به این کشور بگوید که چه انجام بدهد.

همچنین وی از چین به عنوان یکی از کشور هایی که دهلی نو تجهیزات توسعه بندر چابهار را از آن تامین می نماید، نام برد.

به نوشته این گزارش، این بیانیه به عنوان استقلال راهبردی دهلی نو در ارتباط با ایران دیده می گردد درحالی که آمریکا تحریم های اقتصادی علیه ایران اعمال نموده است.

با این حال، دهلی نو در ابتدا کوشش نموده بود تا بندر چابهار را از تحریم های آمریکا معاف کند.

بندر چابهار ایران برای هند بسیار مهم است، زیرا ارتباط دریایی- زمینی با افغانستان برقرار می نماید و جهت زمینی پاکستان را دور می زند.

هند هفته گذشته بیان کرد علی رغم مسائل تحریم های آمریکا، یک شرکت هندی در 2 سال گذشته به طرز قابل توجهی فعالیت های خود را در بندر استراتژیک چابهار افزایش داده است.

دهلی نو اطمینان بیشتری داده بود که اقدامات موثری در حال حاضر در حال اجرا است تا استفاده از این بندر هم برای افغانستان و هم آسیای میانه افزایش یابد.

نماینده هند اضافه کرد: فاز یک تجهیزات مطابق قرارداد اجاره میان هند و ایران که در دسامبر 2018 امضا شده است که ما آن را قرارداد موقت می نانیم. در این قرارداد در بازه دسامبر 2018 تا دسامبر 2019، ما ارسال محموله با کشتی را به 6 هزار تن افزایش داریم. محموله هایی نظیر برنج، شکر، گندم هم برای ایران و هم برای افغانستان. در یک سال، تعرفه به میزان زیادی افزایش یافت... ما احتیاج داریم تجهیزات سفارش بدهیم... ما سفارش تجهیزات مربوطه را به کشور های ثالث دادیم. ایتالیا، فنلاند، آلمان و چین، 4 کشور اصلی تامین نماینده بودند. اساسا، چابهار همچنان بندر جدیدی است هنوز در مرحله توسعه واقع شده است.

دهلی نو، روز پنجشنبه، بسیار خوش بینانه درباره مشارکت هند در پروژه مهم خط آهن چابهار - زاهدان صحبت کرد. این کشور بیان کرد که سعید رسولی، معاون وزیر و رئیس راه آهن ایران از سفیر هند در تهران برای یک نشست خوب دعوت نموده تا در خصوص آنالیز همکاری در این پروژه صحبت نمایند.

ایران، هند را از این پروژه کنار گذاشته بود.

تمامی این موراد در زمان یاری اقتصادی عظیم چین به ایران در بحبوحه تحریم های آمریکا اتفاق افتاده است و یک چالش استراتژیک عظیم برای هند در بر دارد.

همه می دانند که ایران در چند ماه گذشته از نزدیکی استراتژیک هند به آمریکا به شدت ناراحت است.

چندی پیش خبری منتشر شد که 4 سال پس از اینکه هند و ایران توافقی برای احداث خط آهن بندر چابهار تا زاهدان هم راستا با مرز افغانستان امضا کردند، دولت ایران به علت تاخیر طرف هندی در تامین بودجه و شروع پروژه، تصمیم گرفته است احداث این خط آهن را خودش انجام دهد.

به دنبال آن طرف هندی نیز واکنش هایی نشان داد و یکی از مقامات هند در تهران گفته است، دهلی نو همچنان به تامین بودجه و احداث این خط آهن متعهد است؛ و پس از ان نشست هایی میان طرف های ایران و هند برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 529

به "گدام دارمندرا: آمریکا درباره بندر چابهار نمی تواند به هند بگوید چه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گدام دارمندرا: آمریکا درباره بندر چابهار نمی تواند به هند بگوید چه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید