کافه کتاب طرحی نو برای واگذاری بناهای تاریخی مازندران است

به گزارش ساری فان، ایرنا/ براساس آخرین اخبار منتشر گشته، کافه کتاب طرحی نو برای واگذاری بناهای تاریخی مازندران است.

کافه کتاب طرحی نو برای واگذاری بناهای تاریخی مازندران است

بلاتکلیف بودن مالکیت و متولی و نبود اعتبار برای ترمیم بناهای تاریخی همیشه به عنوان یکی از دغدغه ها در حفاظت از این بخش از تاریخ هر منطقه به شمار می رود اما ایده واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی و اجرای طرح های گردشگری و تفریحی در آنها باعث شده کلید حل این معضل در دستان بخش خصوصی علاقمند به امور تاریخی بیفتد.

برای همین منظور صندوق بازسازی احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی از سال 1384 فعالیتش را در سطح کشور شروع نموده است و در پی بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل و بازسازی بناهای تاریخی کشور است و در زمان شروع اجرای این طرح فهرستی از بناهای تاریخی قابل واگذاری به سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه شد.

در ارائه این فهرست نام 10 بنای تاریخی مازندران که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی داشتند به این سازمان اعلام شد. پس از آن با دستور سازمان کشوری واگذاری بناهای تاریخی که در فهرست مورد نظر قرار داشت شروع شد و در سال 1395 نخستین بنای تاریخی مازندران به بخش خصوصی واگذار شد.

خانه آقاجان نسب به عنوان نخستین بنای تاریخی واگذار شده استان به بخش خصوصی است که این خانه پشت گنجینه دیگر بنای تاریخی بابل واقع شده است، خانه منوچهری در آمل و کاخ چایخوران در چالوس دیگر بناهای تاریخی مازندران که به بخش خصوصی واگذار شد.

خانه های تاریخی رمدانی در ساری و نجفی بابل نیز به بخش خصوصی واگذار شد و 2 کاروانسرای سنگی کندوان و گدوک نیز به مجموعه های خصوصی واگذار شد و قرار بود دو بنای تاریخی دیگر مازندران شامل خانه های شفاهی و عبادی واقع در آمل به بخش خصوصی واگذار گردد.

تا به امروز با واگذاری این بناهای تاریخی به رستوران و چایخانه مبدل شدند اما اکنون با توجه به ذائقه و گرایش جامعه بویژه نسل جوان به محفل هایی همانند کافه کتاب و کافه گفت و گو، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز همسو با این تغییر ذائقه تصمیم گرفته تا کاربری های نو را تعبیه کند.

کافه کتاب نوعی کافه با محیطی انباشته از کتاب است که در آن افراد می توانند کتاب بخوانند، کتاب بخرند، خوراکی و نوشیدنی هم سفارش دهند و گفت و گو نمایند.

80 اثر میراث فرهنگی کشور در این استان وجود دارد که این آثار شامل بناهای تاریخی، آداب و رسوم و فرهنگ های منطقه ها مختلف مازندران است که حجم بیشتر آثار فرهنگی ثبت شده مربوط به بناهای تاریخی است که 40درصد این آثار را تشکیل می دهند و بعلاوه خانه قدیمی که در میراث فرهنگی ثبت و جزو بناهای حفاظتی محسوب می شوند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: نبود اعتبار برای ترمیم بناهای تاریخی همیشه به عنوان یکی از چالشهای پیش رو برای نگهداری این نوع بناها به شمار می رود.

حسین ایزدی اضافه نمود: با تشکیل صندوق بازسازی احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و ورود بخش خصوصی برای اجرای طرحهای گردشگری در بناهای تاریخی تا حدودی دغدغه ها در این خصوص کمرنگ شده و جان دوباره بر کالبد بناهای تاریخی دمیده شده است.

وی ادامه داد: طی این مدت این اداره با واگذاری تعدادی از بناهای تاریخی به بخش خصوصی توانسته به اهداف صندوق موردنظر در زمینه احیای این بناها گام بردارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اضافه نمود: تا به امروز بناهایی که واگذار شده به رستوران و محلی برای گشت و گذار در آثار تاریخی مبدل شده است اما در رویه نو قرار است طرح هایی متناسب با ذائقه جامعه بویژه نسل جوان اجرا گردد.

وی گفت: در حال حاضر موضوع کافه های کتاب و تبادل نظر در میان نسل جوان بسیار داغ است و بر این اساس تصمیم بر آن شد تا بناهای تاریخی با کاربری چنین موضوعاتی به بخش خصوصی واگذار گردد.

ایزدی ادامه داد: راه اندازی کافه کتاب و گفت وگو ضمن ایجاد فضایی برای توسعه کتاب و کتابخوانی این بستر را ایجاد می نماید تا نسل امروز با حضور در بناهای تاریخی با چنین سرگذشت و تاریخ جامعه نیز از نزدیک آشنا شوند.

وی گفت: به همین دلیل گروهی از کارشناسان میراث فرهنگی کشور دی به مازندران می آیند تا بناهای تاریخی استان برای واگذاری را آنالیز نمایند و پس از آن روند مزایده و واگذاری این بناها به بخش خصوصی انجام می گردد.

به گفته سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، علاوه بر اجاره بلند مدت بنای تاریخی، پرداخت تسهیلات با کارمزد اندک و نیز معافیت از پرداخت بعضی هزینه خدمات دولتی بخشی از مشوق ها از بخش خصوصی در این زمینه است.

منبع: همگردی
انتشار: 22 آذر 1402 بروزرسانی: 22 آذر 1402 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1710

به "کافه کتاب طرحی نو برای واگذاری بناهای تاریخی مازندران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کافه کتاب طرحی نو برای واگذاری بناهای تاریخی مازندران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید