تور ترکیه ارزان: قلعه رومی آنتالیا؛ از مرموزترین دیدنی های تاریخی ترکیه

به گزارش ساری فان، قلعه رومی آنتالیا یکی از مرموزترین دیدنی های تاریخی آنتالیا است که قدمت آن به قرن 2 میلادی می رسد. این قدمت نشانی از تمدن دیرینه شهر ساحلی آنتالیا است. یکی از سوال هایی که مدت هاست فکر باستان شناسان را درباره این باروی رومی آنتالیا درگیر نموده، دلیل ساخت قلعه و کاربری آن در گذشته است. علی رغم اینکه مدت طولانی از احداث این قلعه به دست رومیان گذشته، اما هنوز هم ابهامات زیادی درباره این قلعه مرموز وجود دارد.

تور ترکیه ارزان: قلعه رومی آنتالیا؛ از مرموزترین دیدنی های تاریخی ترکیه

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

در حقیقت کاربری قلعه رومیان آنتالیا هنوز همچون معمایی حل نشده به جای مانده و شایعات زیادی در خصوص این قلعه وجود دارد. برخی می گویند قلعه رومی آنتالیا در زمان حکمرانی رومیان بر آنتالیا به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار می گرفت و برخی دیگر می گویند این بارو مقبره ای لاتین است؛ و همچنان شایعات دیگری در خصوص این بنای باستانی وجود دارد.

اگر شما هم مثل ما درباره قلعه رومی آنتالیا سوالاتی در فکر دارید و دوست دارید درباره تاریخچه و کاربری آن بیشتر بدانید، پیشنهاد می دهیم در ادامه این مطلب با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره قلعه رومی آنتالیا بدانید را با شما در میان بگذاریم.

آدرس قلعه رومی آنتالیا کجاست؟

آدرس قلعه رومی آنتالیا واقع در شهر قدیمی کاله ایچی (Kaleiçi)، کیلینچارسلان (Kılınçarslan)، و خیابان هیدیرلیک (Hıdırlık Sokak) است.

آیا بازدید از قلعه رومی هزینه دارد؟

خیر بازدید از قلعه رومی هزینه ندارد و رایگان است.

ساعات کاری قلعه رومی چیست؟

ساعات کاری قلعه رومی همه روزه و به صورت شبانه روز است؛ البته بهتر است که دیر وقت و در زمان تاریکی هوا به بازید از قلعه رومی آنتالیا نروید.

تاریخچه قلعه رومی آنتالیا؛ از امپراطوری رومیان باستان تا عثمانیان

قدمت قلعه رومی آنتالیا، که به زبان ترکی به آن هیدیرلیک کوله سی (Hıdırlık Kulesi) می گویند، به قرن 2 میلادی بازمی گردد. این قلعه در واقع یکی از سنبل های شهر توریستی آنتالیا است و گفته می گردد که در گذشته به عنوان فانوس دریایی و محلی برای دیده بانی و رصد کشتی هایی که به سمت آنتالیا می آمدند، مورد استفاده قرار می گرفت.

بعلاوه با استناد بر برخی از شایعه ها، تصور می گردد که این برج رومی مقبره یادبودی به سبک لاتین بوده باشد؛ البته گفتنی است که هنوز به طور قطعی تعیین نیست این باروی رومی چه کاربردی داشته و برای برخی از باستان شناسان امری مجهول به جای مانده است. شایعه های مختلفی که درباره این قلعه گفته شده، برای بومی ها از تفریحات آنتالیا محسوب می گردد.

در کل رمز و راز بخشی از جذابیت ساختار آنتیک این بنای تاریخی باشکوه به شمار می رود. قلعه رومی آنتالیا در 25 متری پارک کارا علی اوغلو (Karaalioğlu Park) و در مجاورت دیوارهای شهر کاله ایچی (Kaleiçi) آنتالیا واقع شده است. امروزه قلعه رومیان در آنتالیا بیشتر با نام هیدیرلیک کوله سی شناخته می گردد.

با توجه به نورپردازی زیبای پیرامون قلعه و محوطه جالب و چشم نواز آن، پیاده روی اطراف این قلعه از تفریحات شبانه در آنتالیا برای خیلی از گردشگران و حتی بومی های این شهر زیبا و تماشای است.

واژه هیدیرلیک به معنای مکانی است که در آن جشنواره روز خضر برگزار می گردد. این جشنواره در فصل بهار برپا خواهد شد که به آن خضر ایلیا و یا خضر روز هم می گویند. خضر روز یا خضر ایلیا یکی از جشن های سه گانه برای شیعیان علوی محسوب می گردد. برخی از شیعیان بر این باورند که در این روز خضر و الیاس حاضر شده و با هم ملاقت می نمایند. بعلاوه، کوله سی به زبان ترکی به معنای برج است.

آشنایی با قلعه رومی آنتالیا؛ سمبل شهرهای آنتالیا و آلانیا

قلعه رومی از بندر قدیمی آنتالیا فاصله چندانی ندارد. این قلعه از بخش های مختلفی تشکیل شده و سبک معماری آن حاکی از حضور رومیان در آن منطقه است. از آنجایی که طبقه پایینی این باروی رومی تاریخی به شکل مربع است، بخش فوقانی آن را به شکل استوانه ای با ارتفاع 14 متر احداث نموده اند.

البته به گفته باستان شناسان قلعه رومی آنتالیا در سال های اولیه ساخت درست زمانی که تحت حکمرانی امپراطوری روم بود، به شکل مربع ساخته شد. بخش استوانه ای را سلجوقیان و عثمانیان بعد از مدتی به آن اضافه کردند تا به عنوان فانوس دریایی یا برجی برای دیده بانی از آن استفاده نمایند.

در انتهای ورودی شرقی برج، اتاقی کوچک دیده می گردد که پس از ورود به این اتاق، با بالا رفتن از پله های باریک و پر پیچ و خم آن به بالای برج می رسید. هر چه به سمت بالا نزدیک می شوید، این پله ها باریک و باریک تر می شوند. هنگام رسیدن به بالای باروی رومی آنتالیا، چشم انداز ای فوق العاده زیبا و چشم نواز از دریای مدیترانه شما را شگفت زده خواهد نمود.

  • تور آنتالیا
  • بلیط آنتالیا
  • هتل های آنتالیا

ترکیب زیبای چشم انداز دریای درخشان و فیروزه ای رنگ مدیترانه و طبیعت انبوه زمردی رنگ آنتالیا صحنه ای عالی برای عکاسی و لذت از زیبایی های آنتالیا را برای بازدید نمایندگان به ارمغان می آورد. البته گفتنی است که به دلایل امنیتی امروزه امکان ورود به داخل این قلعه فراهم نیست. البته باید گفت درست مثل جزیره موش آنتالیا تماشای این قلعه از بیرون زیباتر است.

برخی از مردمان بومی آنتالیا بر این باور هستند که باروی رومی آنتالیا به وسیله امپراتوری روم در قرن دوم میلادی، ابتدا به شکل مربع طراحی و ساخته شد. سپس در همان قرن، عثمانیان طرح آن را تغییر داده اند و یک برج دایره ای شکل روی آن اضافه نموده اند.

قرار گیری قلعه رومیان آنتالیا در مجاورت بخش جنوبی دریای مدیترانه چشم انداز زیبایی را به آنتالیا و اسکله آلانیا داده است و مانند برج ایفل که سمبل شهر توریستی پاریس است، این قلعه نیز به سمبلی برای آنتالیا و آلانیا تبدیل شده و به میزان آکواریوم آنتالیا مشهور است.

بازدید از قلعه رومی آنتالیا

برای بازدید از قلعه رومی که مثل موزه باستان شناسی آنتالیا از جاذبه های این شهر است، باید به شهر قدیمی کاله ایچی (Kaleiçi) بروید. پس از اینکه به منطقه قدیمی کاله ایچی رسیدید، باید به سمت منطقه مراد پاشا حرکت کنید. باروی رومی واقع در کیلینچارسلان (Kılınçarslan)، خیابان هیدیرلیک (Hıdırlık Sokak) است.

قلعه رومیان یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی شهر آنتالیا ترکیه به شمار می رود و قدمت آن حاکی از تمدن دیرینه و ارزشمند آنتالیا است. برای بازدید از قلعه رومیان در آنتالیا و در مجموع جاهای تماشای آنتالیا، بهتر است که با تور آنتالیا سفر کنید تا هم در هزینه ها صرفه جویی نموده و هم سفری راحت و مطمئن را تجربه کنید.

هنگام سپری تعطیلاتتان در تور آنتالیا در حالی که میان زیبایی های تاریخی شهر کاله ایچی گم شده اید، می توانید در برج هیدیرلیک آنتالیا غرق در سرگذشت پر فراز و نشیب رومیان باستان و دوره تاریخی عثمانیان و سلجوقیان شوید.

بازدید از این قلعه تاریخی حتی برای مسافران تور آنتالیا که علاقه ای به تاریخ ندارند نیز جالب و شگفت آور است؛ به همین علت پیشنهاد می دهیم در طول سفر به آنتالیا بازدید از این باروی رومی را به هیچ عنوان از دست ندهید.

هزینه ورودی قلعه رومیان

برای بازدید از قلعه رومیان آنتالیا احتیاجی به پرداخت هزینه ورودی نیست. چون تنها می توانید از فضای خارجی قلعه و محوطه تاریخی آن تماشا کنید و ورود به داخل قلعه یا بالا رفتن از آن امکان پذیر نیست.

ساعات کاری قلعه رومیان آنتالیا

از آنجایی که در حال حاضر امکان ورود به قلعه فراهم نیست، ساعات کاری قلعه رومیان آنتالیا (Hidirlik tower Antalya) همه روزه و در تمام ساعات شبانه روز است. البته بهتر است که در روشنایی روز به بازدید از قلعه رومیان آنتالیا بروید تا بتوانید به خوبی از تماشای زیبایی شگفت انگیز آن لذت ببرید و عکس و فیلم های خاطره انگیزی را به ثبت برسانید.

در کل برای بازدید از باروی رومی آنتالیا ساعت کاری محدودی تعیین نشده و هر زمانی که بخواهید می توانید از این اثر تاریخی منحصربه فرد و ارزشمند تماشا کنید.

لوکیشن قلعه رومی آنتالیا روی گوگل مپ

جاذبه های نزدیک قلعه رومی آنتالیا

جاذبه های نزدیک قلعه رومی آنتالیا، از جاذبه های طبیعی آنتالیا گرفته تا جاذبه های تاریخی آنتالیا، هر یک زیبایی ها و جذابیت های منحصربه فرد خود را دارند. اگر با تور آنتالیا سفر می کنید و بازدید از جاهای تماشای آنتالیا شامل پکیج تور شما باشد، معمولا راهنمای تور برای صرفه جویی در زمان، شما را به بازدید از جاذبه های نزدیک قلعه رومی نیز می برد.

جاذبه های نزدیک قلعه رومی عبارتند از:

  • کاله ایچی یا قلعه ایچی به معنی درون قلعه که در بخش قدیمی آنتالیا واقع شده است (kaleici antalya)
  • پارک کارا علی اوغلو (Karaalioglu Park)
  • دروازه هادریان (Hadrians Gate)
  • دیوارهای قدیمی شهر (City Walls)
  • مسجد ییولی مناره (Yivli Minare)
  • آبشار دودن (Duden Waterfall)
  • مسجد اسکه (İskele Mosque)
  • برج ساعت (Clock Tower)
  • خلیج آنتالیا (Antalya bay)
  • بندر آلانیا (Alanya Port)
  • تفریحات آبی آنتالیا

اگر بعد از گشت وگذار در شهر قدیمی کاله ایچی و بازدید قلعه رومی در آنتالیا دوست داشتید کمی استراحت کنید و نفسی تازه کنید، پیشنهاد می دهیم به یکی از رستوران های آنتالیا در همان نزدیکی رفته و از صرف غذاهای آنتالیا لذت ببرید. برخی از کافه رستوران های نزدیک به قلعه رومی آنتالیا به ترتیب زیر هستند:

  • تور آنتالیا از مشهد
  • تور لحظه آخری آنتالیا
  • تور آنتالیا 3 شب و 4 روز
  • تور ترکیه
  • تور ترکیه مقرون به صرفه
  • تور استانبول
  • مارکو تراس کافه بیسترو رستوران (Marco Terras Cafe Bistro Restaurant)
  • رستوران تراس (Terrace Restaurant)
  • تراس آیس کافه (Terrace Ice Cafe)
  • تیپسی اولد تاون (Tipsy Old Town)
  • مدا بیسترو (Moda Bistro)
  • تلاتور (Telatur)

قلعه رومی آنتالیا در یک نگاه

قلعه رومی از جاهای تماشای آنتالیا در منطقه تاریخی آنتالیا و شهر کاله ایچی که به معنی داخل قلعه است، واقع شده است. همانطور که می دانید آنتالیا یکی از مقاصد توریستی محبوب ایرانیان است و تورهای آنتالیا میان ایرانیان هواداران زیادی دارند. نزدیکی کشور ترکیه به ایران، عدم احتیاج به دریافت ویزا ترکیه برای ایرانیان و مقرون به صرفه بودن هزینه، تنها برخی از دلایل محبوبیت تورهای آنتالیا است.

آنتالیا یکی از مقاصد مهم گردشگری ترکیه است و علاوه بر جاذبه های تاریخی، جاذبه های طبیعی فراوانی دارد. از سواحل نیلگون درخشان مدیترانه گرفته تا آثار تاریخی آنتالیا با قدمت چند هزار ساله، همگی موجب محبوبیت دو چندان تورهای آنتالیا شده اند.

برای سفر به آنتالیا می توانید خرید بلیط هواپیما آنتالیا و رزرو برترین هتل های آنتالیا را به وسیله سایت خبرنگاران با مناسب ترین قیمت انجام دهید و سفری راحت و فراموش نشدنی را با تجربه کنید. بعلاوه، اگر تجربه سفر به آنتالیا و بازدید از قلعه رومی آنتالیا را دارید، شاد می شویم تجربه سفرتان را با مجله گردشگری و سفر خبرنگاران به اشتراک بگذارید تا بتوانیم با یاری شما عزیزان اطلاعاتمان را در خصوص تماشای های آنتالیا تکمیل کنیم.

منبع: علی بابا
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1469

به "تور ترکیه ارزان: قلعه رومی آنتالیا؛ از مرموزترین دیدنی های تاریخی ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه ارزان: قلعه رومی آنتالیا؛ از مرموزترین دیدنی های تاریخی ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید