ویچر 2 چگونه راه یکی از برترین مجموعه های نقش آفرینی را ادامه داد؟

به گزارش ساری فان، اگر در این مدت با ما همراه بوده باشید، می دانید که در حال آنالیز مجموعه ویچر (Witcher) هستیم. این مجموعه بر اساس سری کتاب های لهستانی بوده و دارای داستانی بسیار غنی است. تا الان ما شاهد 3 عنوان اصلی از مجموعه ویچر بودیم. شماره 1 را در یکی از مطالب به طور کامل آنالیز کردیم و شرح دادیم که تا چه حد روی سبک نقش آفرینی تأثیر گذاشت. از طرفی سبک خاص داستان سرایی ویچر را پایه گذاری کرد.

ویچر 2 چگونه راه یکی از برترین مجموعه های نقش آفرینی را ادامه داد؟

حال به شماره 2 می رسیم. ویچر 2 در سال 2011 عرضه شده و شرایط خاصی داشت. این بازی باید راه یکی از برترین نقش آفرینی های ساخته شده را ادامه می داد. از طرفی باید آن را بهتر می کرد. به هرحال ویچر 1 بدون ایراد نبود و همین باعث می شد هواداران خاصی داشته باشد. بسیاری از افراد عناوین ویچر را با شماره 3 می شناسند. به علت اینکه این بازی کامل ترین عنوان این مجموعه است. با این حال چیزی که شما از مجموعه ویچر می شناسید، در اصل از ویچر 2 آغاز شده است.

بازی ویچر 1 از لحاظ گیم پلی نیز تفاوت بسیار زیادی با عناوین دیگر این مجموعه داشت. از طرفی شماره 2 گیم پلی ای را دارد که همه ما با آن آشنا هستیم. سی دی پراجکت رد متوجه شد که حالت استراتژی که در ویچر 1 به کار برد، در حال از بین رفتن است. از این رو تصمیم گرفت تا به گیم پلی کلاسیک سوم شخص روی بیاورد. چیزی که هواداران را بیشتر به خود جذب کند. این حرکت شرکت سازنده نیز بسیار پیروز عمل کرد و افراد بیشتری به بازی ویچر 2 توجه کردند.

ویچر 2 تغییری بنیادی در گیم پلی ویچر ایجاد کرد

از همین ابتدا به تغییر اصلی بازی ویچر 2 می پردازیم. در ابتدای عرضه بازی، بازیکنان وقتی آن را اجرا می کردند با داستان ابتدایی (Prologue) روبرو می شدند. این داستان ابتدایی شما را وارد مبارزه می نماید. بحث اینجاست که مبارزه در ویچر 2 به نسبت سخت است. این حالت برای بازیکنان قدیمی و نو هم تفاوتی نداشت. به علت اینکه سی دی پراجکت رد به طور کامل گیم پلی بازی را تغییر داد. از این رو مبارزات بیشتر از حالت استراتژیک به مبارزه مستقیم تغییر پیدا کردند.

از طرفی به علت اینکه سیستم آموزشی خوبی هم وجود نداشت، بازیکنان نو هم با مشکل روبرو بودند. این باعث شد تا عرضه ابتدایی بازی کمی مشکل داشته باشد. مثل اینکه تاریخ تکرار می شود! پس از 4 ماه سی دی پراجکت رد یک نسخه نو از این بازی را عرضه کرد. این نسخه نو از بسیاری از لحاظ بهتر از مورد اولیه بود. نکته بسیار مهم این بود که سیستم آموزش داشت. حال دیگر بازیکنان برای تجربه این بازی مشکل نداشتند.

زمانی که شما داستان ابتدایی بازی را به اتمام می رساندید، وارد جهانی گسترده ویچر 2 می شدید. این بازی شما را با داستان های کوچک و بزرگ متنوعی روبرو می کرد. نکته اینجا بود که اتصال این داستان ها به یکدیگر بسیار سخت بود. یکی از شاخصه های اصلی عناوین ویچر، مأموریت های جانبی آن است. در اصل این ویژگی در شماره 1 هم وجود داشت. تفاوت شماره 2 این بود که شما می توانستید مأموریت ها را اولویت بندی کنید. با این کار شما خط داستانی مد نظر خود را می ساختید که برای زمان خود بسیار جالب بود.

استراتژی سی دی پراجکت رد در ویچر 2 جالب بود. این بازی در اصل نشان می داد که جهانی ویچر حول گرگ سپید نمی شود. بلکه اتفاقات دیگر هم در این جهان افتاده و در قالب 3 خط داستانی مختلف به شما ارائه می شود. مشکل اصلی اینجا بود که سی دی پراجکت رد نتوانست به خوبی این سه خط داستانی را به هم متصل کند. چیزی که باعث می شد ماجراجویی گرالت کمی گیج کننده باشد.

سی دی پراجکت رد ویچر 2 را نیز بهبود داد

نسخه بهبود یافته ویچر 2 در زمینه گیم پلی پیشرفت زیادی داشت اما در زمینه داستان سرایی تغییر چندانی نکرد. نکته اینجاست که این مسائل آزاردهنده برای نسخه کنسول وجود نداشتند. به همین علت سی دی پراجکت رد در سال 2012 نسخه Enhanced Edition ویچر 2 را برای کنسول ایکس باکس 360 و کامپیوتر عرضه کرد. این نسخه از بازی در زمینه داستان سرایی هم به طور کامل بازی را بهبود داد. همینطور اینکه محتوای بیشتری به آن اضافه نموده و به طور کلی تغییرات زیادی در ویچر 2 ایجاد کرد. چیزی که باعث شد این بازی به یکی از برترین عناوین نقش آفرینی زمان خود تبدیل شود.

در انتهای هر بخش از بازی شما یک خلاصه را مشاهده می کردید. در این خلاصه تمامی اتفاقاتی که در آن بخش از بازی افتاد به نمایش در می آمد. نکته جالب اینجاست که مانند ویچر 3 که ابتدای هر بخش از بازی دندلایون (Dandelion) راوی داستان بود، ویچر 2 نیز به همین شکل بود. در انتهای بازی نیز یک جمع بندی از تمامی تصمیماتی که شما در طول بازی گرفتید به نمایش در می آید.

بازی ویچر 2 دارای 16 انتهای متفاوت بود. با این حال یک ویدئوی سینمایی در انتهای بازی به شما نشان داده می شد تا برای اتفاقات ویچر 3 ادامه باشید. در نسخه بهبود یافته داستان بسیار منطقی تر بود و ارائه آن نیز بهتر بود. شما بهتر می توانستید ارتباط کرکترها به یکدیگر را درک نموده و از طرفی چارچوب داستان نیز به طور کامل حفظ می شد.

سی دی پراجکت رد از اشتباهات خود درس می گیرد

در سال 2011 چیزی به نام ارائه آپدیت وجود نداشت. به همین علت اینکه شما مشاهده کنید یک شرکت در طول زمان بهتر شده و عنوان خود را بهتر می نماید بسیار جالب بود. از طرفی نسخه Enhanced Edition تقریباً مشابه بازی سال (Game of the Year Edition) است. به این معنا که شرکت سازنده در آن محتوای اضافی را قرار داده و به طور کلی کیفیت آن را نیز بهتر نموده است.

بحث اینجاست که سی دی پراجکت رد یک بازی ناقص را کامل نکرد. بلکه یک عنوان بسیار خوب و با کیفیت را بهبود بخشید. این بهبودها و محتوای اضافه شما را برای تجربه دوباره و حتی سه باره بازی ترغیب می کرد. از همینجا شما متوجه می شدید استراتژی سی دی پراجکت رد برای عناوین بعدی خود گونه است.

بازی ویچر 2 برای چند بار بازی کردن ساخته شده است. از این رو انتخاب های شما نه تنها در داستان تأثیر داشته بلکه باعث می شود محل ها و مأموریت های نوی برای شما باز شود. برای مثال اگر شما در بخش اول با نیرو های ویژه (Special Forces) همراه شوید به یک منطقه خاص می روید. این در صورتی است که اگر با آزادی طلبان همراه (Rebel) همراه شوید، به یک مکان دیگر خواهید رفت. هر مکان مأموریت و شخصیت های خاص خود را داشته که نشان می دهد ویچر 2 تا چه حد گسترده است.

قابلیت دوباره بازی کردن ویچر 2 به شما اجازه خواهد داد تا از توانایی های مختلف گرالت بهره ببرید. اگر شما یکبار ویچر 2 را تجربه کنید، تنها می توانید به تعداد کمی از توانایی های گرالت دسترسی داشته باشید. این در صورتی است که با تجربه دوباره می توان تمرکز خود را روی توانایی های دیگر گرالت گذاشت تا گیم پلی متنوعی را تجربه کرد. همه این توانایی ها به سبک بازی شما بستگی دارد. مگرنه در کل گرالت توانایی انجام تمامی این کارها را دارد.

ویچر 2 تمرکز بسیار زیادی روی تصمیم گیری داشت

شاخصه تصمیم گیری در ویچر 2 اهمیت بسیار زیادی داشت. به حدی که تمرکز اصلی شرکت سازنده روی این موضوع بود. در شماره 1 بسیاری از انتخاب ها و تصمیمات تأثیر چندانی روی روند بازی نداشتند. این در صورتی است که در ویچر 2 هر تصمیم شما اهمیت داشت. زمانی که در انتهای هر بخش از بازی نتایج تصمیماتتان به شما ارائه می شد، متوجه عواقب کارهای خود می شدید. این سیستم در زمان خود بسیار جالب بود. همینطور اینکه نشان می داد سازندگان تا چه حد به گستردگی ویچر 2 اهمیت می دادند.

حالت تصمیم گیری در عناوین دیگر هم وجود داشت. با این حال سی دی پراجکت رد به جهان نشان داد که از همه بهتر از پس آن بر می آید. مخصوصاً اینکه ویچر 2 یک عنوان تصمیم گیری نیست. بلکه یک بازی نقش آفرینی بوده که تصمیم گیری هم در آن وجود دارد. یکی از نکات جالب این است که ویچر 2 به شما کمتر فضا می دهد تا بی طرف باشید. شما برای ادامه داستان باید یک سمت را انتخاب کنید.

بعضی انتخاب ها در این بازی بسیار سخت بودند. در اصل ویچر 2 شما را در شرایطی قرار می داد که تصمیم گیری در آن بسیار سخت بود. به همین علت شما باید میان بد و بدتر یکی را انتخاب می کردید. این تصمیمات گاهی به حدی سخت بودند که به نظر غیرمنطقی می رسیدند. همین موضوع این بازی را چندین برابر مجذوب کننده تر می کرد.

گرافیک ویچر 2 خیره کننده بود

یکی از نکات مثبت تمامی عناوین ویچر گرافیک آن ها است. ویچر 2 نیز از این قاعده مستثنی نبود. گرافیک این بازی حتی در حال حاضر هم بسیار زیبا است. نکته اینجاست که ویچر 2 از لحاظ انیمیشن قدیمی به نظر می رسد. برای مثال حرف زدن کرکترها چندان طبیعی نیست یا مواردی از این دست زیاد واقعی نیست ولی اگر بحث در خصوص گرافیک خالی باشد، ویچر 2 به طرز عجیبی خوب است.

سی دی پراجکت رد به برترین نحو توانست بازی ویچر 2 را طراحی کند. این بازی به معنای واقعی دنباله شماره 1 بوده و از لحاظ گرافیکی نیز این موضوع را به اثبات رساند. ظاهر گرالت بسیار طبیعی تر شده و طراحی کرکترها نیز منطقی تر است. نکته جالب اینجاست که این پیشرفت گرافیکی همگی در یک نسل از کنسول رخ داد. هر دو عنوان ویچر برای کنسول های نسل 7 طراحی شده که نشان می دهد بهینه بودن بازی تا چه حد در ظاهر آن تأثیر دارد.

جمع بندی

ویچر 2 نمونه یک دنباله بسیار پیروز است. چیزی که در جهانی تفریح بسیار نادر است. این بازی تمام نکات مثبت شماره 1 را گرفته و نقاط ضعف را نیز به طور کامل بهبود بخشیده است. شاید مبارزه در این بازی پیچیده و کمی خسته کننده باشد اما از شماره 1 مجذوب کنندهیت بسیار بیشتری دارد. از طرفی شرکت سازنده تمام تمرکز خود را گذاشت تا یکی از برترین عناوین نقش آفرینی تاریخ را طراحی کند.

ویچر 2 یک عنوان معمولی نیست. اتمام آن احتیاج به صبر و دقت زیادی دارد. از طرفی شما با یک بار اتمام این بازی تمام محتوای آن را تجربه نخواهید کرد. از این رو نمی توان ویچر 2 را برای همه افراد پیشنهاد کرد. با این حال اگر هوادار پر و پا قرص این مجموعه هستید، قطعاً ارزش تجربه را دارد.

به طور کلی ویچر 2 چیزی است که ما از ویچر می شناسیم. این بازی در اصل پایه های این مجموعه را محکم نموده و روی آن بنا نموده است. با وجود تمامی مسائل ویچر 2 یکی از برترین عناوین نقش آفرینی تاریخ جهانی بازی های ویدئویی بوده و تصمیم گیری در آن بسیار لذت بخش است. مخصوصاً اینکه شما نتایج تمامی اعمال خود را در انتهای هر بخش مشاهده می کردید!

منبع: Eurogamer.net

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 آبان 1401 بروزرسانی: 28 آبان 1401 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1575

به "ویچر 2 چگونه راه یکی از برترین مجموعه های نقش آفرینی را ادامه داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویچر 2 چگونه راه یکی از برترین مجموعه های نقش آفرینی را ادامه داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید