هزاران تن پیاز در انبار ها فاسد شد

به گزارش ساری فان، هزاران تن پیاز در سایه تصمیمات متناقض دولت در حال نابودی است و این مسئله ای است که هر روز دامن یکی از محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان را می گیرد.

هزاران تن پیاز در انبار ها فاسد شد

به گزارش تسنیم، کشاورزان جنوب استان کرمان ماه ها با وجود محدودیت های جدی منابع آبی، افزایش بی رویه قیمت سم و کود، کاهش وجود نهاده های کشاورزی، رکود ناشی از کرونا و تحریم ها کوشش می نمایند تا محصولاتی را روانه بازار نموده و از سوی دیگر لقمه نانی را بر سر سفره خانواده خود بیاورند، اما در سایه سوء تدبیر مسئولان حاصل ماه ها کوشش آن ها نه روان بازار شد، نه نانی بر سر سفره کشاورزان!

مسائل محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان هر روز دامن یکی از محصولات را می گیرد و این روز ها دومینوی ورشکستگی دامن پیازکاران را گرفته و متاسفانه تا کنون تدبیر ها و راه چاره های مقطعی مسئولان گره ای از مسائل آن ها باز ننموده و حمایت های مسئولین تنها یک مسکن و راه چاره مقطعی برای این بخش آسیب پذیر جامعه بوده است.

پیاز کشاورزان جنوب استان کرمان یا بر سرزمین ها مانده و انگیزه ای حتی برای برداشت آن ها وجود ندارد یا هزاران تن پیاز خریداری شده در محل های مختلف دپو در حال فاسد شدن است به نظر می رسد اراده ای برای تزریق پیاز های خرید تضمینی به بازار وجود ندارد.

چند روز قبل کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در کنار یکی از محل های دپوی پیاز در منوجان از رانندگان کامیون ها دعوت کرد بود با حضور در این منطقه به صورت مجانی محصول را بارگیری و در یکی از شهر های کشور به فروش برسانند که انتشار این کلیپ واکنش فرماندار رودبار را به همراه داشت و گقت: هر گونه بارگیری و انتقال محصول به استان های دیگر باید با مجوز سازمان تعاون روستایی انجام گردد و بارگیری خودسرانه این محصولات جرم است.

محمد محمودی فرماندار شهرستان منوجان نیز با اشاره به انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر اینکه پیاز های دپو شده در شهرستان منوجان به رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد گفت: این فرد هیچ ارتباطی با مجموعه تعاون روستایی و هیچ دستگاه دولتی ندارد و از طرف خود این کلیپ را تهیه و منتشر نموده است.

وی با بیان اینکه این پیاز ها متعلق به سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان بوده که در جریان خرید تضمینی انبار شده است گفت: هیچکس حق ندارد بدون اجازه تعاون روستایی از این پیاز ها استفاده کند.

فرماندار شهرستان منوجان با اشاره به اینکه خرید تضمینی با هدف حفظ تعادل بازار صورت می گیرد، اضافه کرد: پیاز های خریداری شده نباید به چرخه بازار برگردد چرا که سبب برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا می گردد.

وی با بیان اینکه مردم به شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اهدای رایگان پیاز به مردم توجه ننمایند و اخبار را به وسیله سایت این سازمان و خبرگزاری های رسمی پیگیری نمایند ادامه داد: پیاز های انبار شده فقط در قالب تفاهم نامه به نهاد های حمایتی کمیته امداد و بهزیستی به صورت رایگان اهدا می شوند.

حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به انتشار کلیپی در فضای مجازی در ارتباط با رها کردن هزاران تن پیاز شهرستان منوجان استان کرمان گفت: با آنالیز صورت گرفته تعیین شد که رها کردن هزاران تن پیاز در یکی از شهر های استان کرمان به دلیل نداشتن مشتری صحت دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه این مشکل تنها مربوط به آن منطقه و این محصول نیست گفت: متاسفانه هندوانه و گوجه فرنگی نیز همین شرایط را دارد.

وی اضافه کرد: به دلیل عدم برنامه ریزی منظم و پایش میزان دقیق محصولات کشاورزی مورد احتیاج و مناطقی که ظرفیت فراوری این اقلام را دارند، هر ساله شاهد این نوع نابسامانی ها در فراوری و عرضه بعضی محصولات کشاورزی هستیم.

درویشیان با اشاره به اینکه متأسفانه برنامه ریزی منظمی براساس مطالعات آمایش سرزمین انجام نشده بیان نمود: تصمیمات متناقضی که در بخش های مختلف دولت گرفته شده باعث شده که این شرایط ایجاد گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1071

به "هزاران تن پیاز در انبار ها فاسد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزاران تن پیاز در انبار ها فاسد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید