نکات مفید در کمپینگ

به گزارش ساری فان، کمپینگ یکی از فعالیت های تفریحی است که می تواند به شکل گروهی یا فردی برگزار گردد. با این حال بدون دانستن نکات مفید در کمپینگ نمی توانید خاطرات خوشی در سفر بسازید. در هر نقطه ای درون طبیعت می توانید کمپ خود را برپا کنید. شما می توانید در کنار رودخانه ها، در بالای صخره ها، در قلل برفی کوه های مرتفع، در کنار دریاچه های آرام یا جنگل هایی پر از صدای دلنشین پرندگان چادر و کمپ خود را برپا سازید و از طبیعت لذت ببرید. می توانید درون طبیعت آرامش را بیابید، مطالعه کنید، آشپزی کنید یا حتی در ننویی که به دو درخت آویخته اید، چرتی نیم روزی بزنید. در مجله خبرنگاران سعی می کنیم تا برای کمپینگ های بهاری یا دیگر سفرهایی که در طول سال برای مقاصد طبیعت گردی انتخاب می کنید، به شما نکات مفید در کمپینگ را بگوییم.

نکات مفید در کمپینگ

روش های فراوانی برای کمپ زدن درون طبیعت وجود دارد. طبعا بسته به افراد و علایق گردشگران نوع کمپینگ و روش های کمپ زدن متفاوت خواهد شد. در اینجا به چند روش به همراه نکات مفید در کمپینگ اشاره می کنیم:

  • برخی افراد ترجیح می دهند که تنها با یک کوله پشتی بر دوش به کوهپیمایی و راهپیمایی بفرایند و در نتیجه وسایل کمتری به نسبت دیگر گردشگران با خود برای کمپینگ حمل می نمایند.
  • گردشگری با دوچرخه و موتوسیکلت یا همان سایکل توریسم روش دیگری برای کمپینگ است.
  • برخی از افراد علاقه مند به قایقرانی در رودخانه ها هستند و ترجیح می دهند که بیشتر از یک روز را درون طبیعت سپری نمایند. همراه داشتن لوازم مورد احتیاج برای گذراندن چند روز در طبیعت برای این افراد بسیار واجب است.
  • برخی ها با اتومبیل های شخصی خود به سفر و کمپینگ می فرایند؛ در نتیجه امکان حمل چادرهای یک اتاقه تا چند اتاقه و عظیم و سنگین را دارند. این گردشگران می توانند تمام وسایل مورد احتیاج خود در سفر به طبیعت را به همراه داشته باشند و محدودیت کمتری در این زمینه خواهند داشت.
  • اگر جزو افرادی هستند که در چادرهای مسافرتی نمی توانید به خوبی استراحت کنید، بهتر است که به سراغ تریلر، کاروان و وسایل نقلیه کمپی، بروید.

توان اقتصادی هر گردشگری شیوه و روش انتخاب سفر و کمپینگ را معین می نماید. ولی به هر حال اقدام به سفر و توجه به نکات مفید در کمپینگ باید با توجه به شرایط مناسب و شرایط اقتصادی شما و راحتی خانواده و گروه همراه انجام گردد.

مشتاقان فضای آزاد خواستار هدایت های مؤثری هستند. آن ها خواستار اطلاعات صحیح درباره وسایل و تجهیزات، هستند، به خصوص اگر این لوازم سبک وزن، قابل حمل و کاربردی باشند. ممکن است تنوع لوازم کمپی موجب آشفتگی ذهنی و بی تکلیفی گردد و برای انتخاب وسایل مناسب دچار مشکل شوید. پس در نکات مفید کمپینگ تاکید می کنیم برای غلبه بر آشفتگی ذهنی خود احتیاج به اطلاعات کافی در خصوص این تجهیزات دارید.

انتخاب محل کمپینگ

اولین کاری که باید انجام دهید این است؛ تصمیم بگیرید که اساسا به کجا بروید، چه وقت و با چه کسی و برای چه مدتی می روید. وقتی به همه سؤالات خود جواب دادید، حالا در خصوص محلی که قرار است چادر بزنید یا مستقر شوید، به جمع آوری اطلاعات بپردازید. جمع آوری اطلاعات از نکات مفید در کمپینگ است.

چنانچه تمایل دارید که در داخل کمپ های دارای مجوز قانونی و مجهز اقامت کنید؛ باید بدانید که در برخی از کمپ ها برای زدن چادر یا استفاده از فضای کمپ مجبور به پرداخت هزینه هستید. گاهی فضای کمپ خصوصاً در روزهای تعطیل به شدت شلوغ و پر ازدحام است و ممکن است اقامت شما را در کمپ با مشکل همراه سازد.

از نکات مفید در کمپینگ پرسیدن راجع به امکان مکان کمپ است. احتیاجهای اولیه از جمله توالت، حمام و آب تمیز باید حتماً در کمپ وجود داشته باشد. در برخی از کمپ ها علاوه بر موارد فوق امکانات تفریحی بیشتری مثل سینما یا تئاتر نیز وجود دارد. آگاهی از تجهیزات و وسایل موجود در کمپ بسیار مهم است. برای مثال اگر زمانی تمایل به پختن غذا نداشته باشید باید از وجود رستوران یا کافی شاپ در داخل کمپ مطمئن باشید.

بسیاری از کمپ ها قوانین خاصی در خصوص روشن کردن آتش، همراهی حیوانات اهلی، بچه ها و میزان سر و صدا دارند.

زمانی که در دامن طبیعت قرار می گیرید تا با زدن چادر و برقراری کمپ زمانی را از زیبایی خلقت خداوند لذت ببرید، یادتان باشد که نباید به طبیعت صدمه بزنید. از نکات مفید در کمپینگ که لازمه سفر هم هست، توجه به حفظ و حراست از طبیعت است. پس با رعایت قوانین زیر ضمن لذت از طبیعت به سلامت آن نیز توجه کنید:

  • در موقع راهپیمایی از راستا اصلی خارج نشوید و میانبر نزنید. چون با خروج از راستاهای معین، بر گیاهان گام خواهید گذاشت و موجب آسیب رسانی به نشو و نمای گیاه می شوید.
  • در فاصله 15 متری دورتر از ساحل هر برکه یا رودخانه چادر خود را بر پا کنید. هیچوقت گیاهان ساحل رودخانه، برکه یا دریاچه ها را لگد مال نکنید.
  • گروه های بیش از 12 نفر بدون مجوز نمی توانند در طبیعت چادر بزنند. در نکات مفید در کمپینگ پیشنهاد می گردد که حداکثر نفرات یک گروه 6 نفر باشند و بیش از آن به معنای تجمع تعدادی چادر و لوازم و تجهیزات در یک نقطه و ایراد خسارت به طبیعت می باشد.
  • لوازم مختلف و مواد غذایی را در محل خاص خود قرار دهید و به آن ها نظم دهید تا به این ترتیب از ریخت و پاش آن ها و فراوری زباله جلوگیری کنید.
شما می توانید به حفظ و نگهداری طبیعت یاری کنید

به پیروی از نکات مفید کمپینگ زیر می توانید از آسیب رساندن به طبیعت جلوگیری کنید. با رعایت این نکات اثرات مخرب حضور و اقامت انسان ها در دامن زیبا و پاک طبیعت را به حداقل می رسانید.

زباله ها را جمع کنید

توجه به زباله هایی که ایجاد نموده اید، از نکات مفید در کمپینگ است. زباله ها را جمع کنید و به خانه بر گردانید. حتی زباله هایی که دیگران جا گذاشته اند را نیز بردارید. اجسامی که نمی سوزند، مثل فویل نباید در اجاق باقی بمانند.

از اجاق های موجود بهره ببرید

اگر می خواهید آتش روشن کنید، از اجاق های موجود یا اجاق هایی که افراد قبل از شما درست کرده اند، بهره ببرید.

چادر زدن در مناطق جنگلی

از بریدن شاخه درختان و کندن خندق به دور چادر خودداری کنید و قبل از ترک محل، تمام علایم حضور خود را در آن محل از بین ببرید.

از کیفیت آن حفاظت کنید

هیچ وقت دست ها یا ظروف خود را در داخل برکه یا نهر نشویید. تمام شتشوها باید دور از هر نوع منبع و سرچشمه آب صورت گیرد.

سکوت را مراعات کنید

سعی کنید محل برپایی چادر شما در مقابل دید سایر چادرها نباشد و از خواندن و با صدای بلند فریاد زدن اجتناب کنید تا مزاحم دیگران نشوید.

آب را خوب بجوشانید

از آشامیدن آب طبیعی بدون جوشاندن آن اجتناب کنید. خوردن آب های کثیف یا پر از میکروب می تواند باعث مریض شدن شما گردد. در نکات مفید در کمپینگ به این نکته توجه کنید.

گزینه های کمپینگ

در میان نکات مفید در کمپینگ توجه به گزینه های پیش رو می تواند انتخاب شما را راحت تر نماید. برای برخی افراد رفتن به طبیعت به معنای فضای شلوغ و پر هیاهو با تعدای چادر به همراه کباب پزهای فراوان است. برای گروهی دیگر، به معنای روزهایی است که فرد در طبیعت و دور از شلوغی و ازدحام دیوانه نماینده جامعه می گذراند. برای بسیاری نیز مفهومی بینابین دارد و عبارت از اقامت در یک پارک، کناره رودخانه یا یک کلبه کوچک و دور افتاده است. در زیر به اختصار توضیحاتی راجع به انواع شکل های کمپینگ ارائه می گردد:

  • کمپینگ در وسایل نقلیه

کمپینگ با ماشین، اقامت در طبیعت را راحت ساخته است.

  • کمپ های خانوادگی

کمپینگ خانوادگی برای والدین با بهترین تجربه ها همراه است. چون به آن ها فرصت می دهد تا زمانی را برای گذراندن با فرزندان داشته باشند و از طرفی وقتی بچه ها مشغول فعالیت هستند، چند ساعت استراحت کوتاه برای والدین فراهم می گردد. نکات مفید در کمپینگ را مانند جمع آوری زباله ها به بچه ها خود آموزش دهید.

  • کمپینگ با کوله پشتی

کمپینگ با کوله پشتی نسبت به انوع دیگر کمپینگ، سخت تر است ولی بیش از بقیه امکان مشاهده زیبایی های طبیعت را فراهم می نماید.

  • کمپینگ با قایق

کایاک یا کانوها می توانند تمام تجهیزات شما را حمل نمایند. توجه به آب و هوا در نکات مفید در کمپینگ با قایق را جدی بگیرید.

  • کمپینگ با دوچرخه

زندگی روی دوچرخه در فضاهای آزاد می تواند تجربه ای خوشایند باشد. کمپرهای دوچرخه سواری قادرند نسبت به کوله پشتی دارها کمی ابزار و یراق بیشتری حمل نمایند. گر چه بخشی از این بار مربوط به آچارها و زاپاس های دوچرخه خواهد بود. در نکات مفید در کمپینگ با دوچرخه یادآوری می کنیم که حتما در مکان های مناسب چادر بزنید یا اینکه به مکان های معین بروید.

  • کمپینگ در کاروان (RV)

کاروان داران قسمت هایی از وسایل زندگیشان را با خود حمل می نمایند و وسایل نقلیه تفریحی RV شما را قادر به برپایی کمپ با تمام وسایل راحتی درون خانه می سازد. در میان نکات مفید در کمپینگ با کاروان توجه به قوانین رانندگی و توقف در مکان های معین شده است. در بیشتر کشورها، مکان های کمپینگ مخصوصی را برای کاروان ها انتخاب کرده اند که تنها با پرداخت هزینه ای می توانید در آن مکان ها توقف داشته و استقرار یابید.

منبع: koa.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 353

به "نکات مفید در کمپینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مفید در کمپینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید