نخستین سیستم غیر قابل هک جهان ابداع شد

به گزارش ساری فان، به گزارش خبرنگاران به نقل از ایندپندنت، گروهی از محققان در اسکاتلند ادعا می نمایند نخستین سیستم امنیتی غیرقابل هک جهان را ساخته اند.

نخستین سیستم غیر قابل هک جهان ابداع شد

محققان مدت ها است که از فراگیر شدن رایانه های کوانتومی بیم دارند زیرا هکرها با یاری آن می توانند به آسانی به اطلاعات رمزگذاری شده، دسترسی یابند.

اما گروهی از محققان بین المللی از جمله محققان دانشگاه سن اندروز تراشه ای ساخته اند که کلیدهایی یکبار مصرف برای هر بار انتقال اطلاعات فراوری می نماید و به این ترتیب به امنیت کامل دست یافته اند.

آندریا دی فالکو از دانشکده فیزیک ستاره شناسی دانشگاه سن اندروز می گوید: این فناوری مشابه صحبت کردن 2فرد با استفاده از 2 لیوان کاغذی است که با یک نخ بهم وصل شده اند. اگر هنگام صحبت کردن یکی از آنها لیوان را مچاله کند، این فرایند سبب می گردد صدا خفه گردد. اما هنگامیکه هر بار لیوان به شیوه متفاوتی مچاله گردد بنابراین نمی توان آن را هک کرد. روش جدید غیرقابل نفوذ است.

در این روش اطلاعات دیجیتال به شکل نور ذخیره می شوند و سپس از یک تراشه سیلیکونی مخصوص گذر می نمایند. این تراشه حاوی ساختارهایی است که نور را خم می نماید و می شکند. به این ترتیب اطلاعات در هم آمیخته می گردد.

در اصل فرایندهای خم شدن و شکستن هر بار با توجه به اطلاعات ارسالی، یه شیوه ای متفاوت انجام می گردد.

این تحقیق در نشریه Nature Communicationsمنتشر شده و در صورت تایید صحت آن، ارزش زیادی برای تهیه نمایندگان سرویس های مخابراتی، سازمان های دولتی و بانک های جهانی خواهد داشت. در حال حاضر این سازمان ها و دولت های مختلف با مشکل دسترسی به اطلاعات رمزگذاری شده، دست و پنجه نرم می نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 80

به "نخستین سیستم غیر قابل هک جهان ابداع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین سیستم غیر قابل هک جهان ابداع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید