مالکی: گرانی مسکن حاصل عملکرد دولت است، مالیات بر خانه های خالی کارساز خواهد بود؟

به گزارش ساری فان، کارشناس بخش مسکن گفت: دولت باید برای حل بحران بخش مسکن هم در مقابله با سوداگری و هم فراوری مسکن به دنبال راه حل های اساسی می بود، اما متاسفانه در دولت آقای روحانی شاهد بودیم که نه تنها کاری صورت نگرفت بلکه کوشش کردند تا با تاثیر گذاری بر مجلس مانع تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه شوند.

مالکی: گرانی مسکن حاصل عملکرد دولت است، مالیات بر خانه های خالی کارساز خواهد بود؟

جهت دریافت خدمات ساخت آلاچیق سیمانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

گروه اقتصادی خبرنگاران، آقای رئیس جمهور تلفن را برداشت ودر گفت و گویی کوتاه با وزیر راه و شهرسازی خواهان حل مشکل مسکن شد. آنچه بیان شد نه طنز است نه نوشتن دو خط داستان یا گزیده ای از یک سناریو، بلکه واقعیتی تلخ و گزنده از بی دردی است که این روز ها دامنگیر مسوولین شده است. شاید این مثل بهترین مثالی باشد که دراین موضوع بتوان از آن استفاده کرد که سیر از گرسنه خبر نداره، سواره از پیاده! این روز ها کسانی که شمال شهر زندگی می نمایند و ویلا دارند یا آپارتمان های عظیم چند خوابه و لوکس، درد مستاجرانی که هر سال باید خانه به دوشی را تجربه نمایند و درناتوانی خرید لوازم خانگی شاهد شکسته و اوراق شدن وسایلشان باشند چرا که به گفته کارشناسان هر سه بار اسباب کشی برابر با یک آتش سوزی به شمار می رود، خبر ندارند، بنابراین اینگونه است که با یک دستور تلفنی مساله مسکن احتمالا حل می گردد و کار دولت در این بخش تمام...! محمد مالکی؛ کارشناس بازار مسکن دراین تبادل نظر راه حل حل مساله مسکن و کاهش دلالی را بیان نموده است که در ادامه مشاهده می کنید.

آیا گرانی مسکن با یک تماس تلفنی رئیس جمهور به وزیر راه و شهرسازی برطرف می گردد؟

بحث تماس تلفنی آقای رئیس جمهور با وزیر راه و شهرسازی بیشتر به یک طنز شبیه بود و شاید هم دولت خواسته یا ناخواسته به زخم مردم نمک پاشید. بیش از پنجاه سال ایران با مسائل بخش مسکن دست و پنجه نرم می نماید و هیچ سیاستی برای حل این مشکل تا کنون از سوی مسوولین به کار گرفته نشده یا به صورت جدی برای حل آن قدم هایی برداشته نشده است، بنابراین حل گرانی و برطرف مسائل بخش مسکن با یک تماس تلفنی حتما طنز است. مساله اصلی یا مشکل عظیم بخش مسکن کشور در هفت سال گذشته رها شدن طرف عرضه است. جالب این است که دولت همین طرح جامع مسکن که وزارت راه و شهرسازی آن را تدوین نموده نیز اجرا نکرد. براساس طرح جامع ارائه شده از سوی دولت آقای روحانی ما سالانه احتیاجمند فراوری یک میلیون واحد مسکونی توسط مردم، بخش خصوصی و دولت هستیم، اما دولت در بهترین حالت سالی 400 هزار واحد مسکونی ساخته است یعنی از طرحی که خودشان ارائه کردند هم سالی 700 هزار واحد از عرضه عقب هستند. قطعا هنگامی که انباشت تقاضا اتفاق می افتد طبیعی است که خود را در افزایش قیمت و سرگردانی مردم در این بازار نشان می دهد که با یک تماس تلفنی یا راه حل های یک شبه این مشکل حل شدنی نیست.

آیا تصویب اقتصادیات بر عایدی سرمایه را یک راه حل موثر بر کاهش سوداگری در بازار مسکن می دانید؟

قطعا یک روش تجربه شده و جواب پس داده است. از سال 70 تا کنون موضوع اقتصادیات بر عایدی سرمایه تا کنون چندین بار مطرح شده است و آخرین بار وزیر سابق راه و شهرسازی به مجلس نامه زدند که قانون اقتصادیات بر عایدی سرمایه تصویب و به مرحله اجرا نرسد و از دستور کار مجلس خارج گردد. قطعا دولت باید برای حل بحران بخش مسکن هم در مقابله با سوداگری و هم فراوری مسکن به دنبال راه حل های اساسی می بود، اما متاسفانه در دولت آقای روحانی شاهد بودیم که نه تنها کاری صورت نگرفت بلکه کوشش کردند تا با تاثیر گذاری بر مجلس مانع تصویب قانون اقتصادیات بر عایدی سرمایه شوند.

سال جاری گران ترین سال اجاره نشینی در کلانشهر و شهر های عظیم و حتی شهر های کوچک است، آیا با اعطای زمین به انبوه سازان یا به متقاضیان واقعی مسکن می توان راه حلی برای خانه دار کردن مردم ارائه داد؟

دوره ای دولت زمین های رایگانی در اختیار انبوه سازان قرار می داد با توسل به این استدلال که با افزایش عرضه تعدیل قیمت صورت می گیرد در حالی که عرضه نسبت به احتیاج بازار آنقدر عدد عظیمی نبود که به شکسته شدن و تعدیل قیمت مسکن منجر گردد. اعطای زمین به انبوه ساز در شرایطی موثر واقع می گردد که برای انبوه ساز شرایط قیمت و اینکه ملک به چه کسانی باید واگذار گردد معین گردد در غیر این صورت منجر به ایجاد رانت برای انبوه ساز می گردد. اگر زمین به صورت رایگان به متقاضی واقعی از طبقه ضعیف جامعه داده گردد به دلیل اینکه فاقد توانایی اقتصادی برای ساخت واحد مسکونی هستند قطعا زمین فروخته می گردد، لذا در حالی که مالک گیرنده زمین از رانت به دست آمده استفاده نموده، اما همچنان مستاجر باقی می ماند، لذا اعطای زمین به انبوه ساز برای ساخت و ساز باید مشروط به معین محدودیت هایی از سوی دولت ونظارت صد درصدی بر آن باشد.

آیا طرح اقدام ملی مسکن می تواند به ایجاد تعادل در بازار و قیمت مسکن یاری کند؟

کارشناسان سالهاست که منتظر اقدامی از سوی دولت برای بخش مسکن و فراوری واحد های مسکونی هستند تا از دولت تشکر نمایند. با اینکه دراین دولت طرح هایی، چون مسکن اجتماعی، مسکن امید و مسکن تام مطرح شد، اما همه این طرح ها روی کاغذ ماند. به هر حال هر چند که ساخت 400 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن تاثیر چندانی بربازار به جا نمی گذارد، اما فقط می تواند یک گام روبه جلو باشد.

آیا اقتصادیات بر خانه های خالی کارساز خواهد بود؟

اقتصادیات بر خانه های خالی برای دوره ای است که رونقی در مسکن ایجاد شده و خرید و فروش افزایش یافته و این مساله باعث شده است که سازندگان بیایند واحد های جدیدی فراوری نمایند، اما تا زمان تکمیل این واحد ها دوره رونق سپری شده و، چون وارد رکود شده ایم ملک ها فروخته نمی گردد تا با افزایش قیمت بعدی به فروش برسد، لذا مهمترین راه حل برای بخش مسکن تصویب اقتصادیات عایدی بر سرمایه است، سوداگری مساله امروز بخش مسکن است نه احتکار مسکن، احتکار مسکن مهم است، اما مساله درجه دو است در حالی که مساله درجه یک این بخش، سوداگری مسکن است چرا که روی خانه ای که خالی هم نیست و مستاجر دارد نیز می توان خرید و فروش و سوداگری کرد، لذا تنها راه حل حذف سوداگری مسکن تصویب اقتصادیات بر عایدی سرمایه است. اقتصادیات بر خانه های خالی راه حل حل احتکار مسکن است که در حال حاضر مساله دوم ما به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 396

به "مالکی: گرانی مسکن حاصل عملکرد دولت است، مالیات بر خانه های خالی کارساز خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالکی: گرانی مسکن حاصل عملکرد دولت است، مالیات بر خانه های خالی کارساز خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید